לאומי הקפיא את הסדר החוב – ומה עכשיו? זליכה: "לקחת את המניות – ולשלוח את דנקנר הביתה"

לאחר ההודעה על של בנק לאומי כי ישהה את המגעים להסדר חוב מול גנדן לא ברור מה יעלה בגורל החוב. "התחלנו עם תספורת של קרנות הפנסיה, עכשיו הגענו לתספורת עם הבנקים – ככה מגיעים להיות יוון", אומר בשיחה לפורבס פרופ' ירון זליכה, מי שכיהן בעבר כחשב הכללי של האוצר.

זליכה התייחס להסדר החוב שמתנהל בין בנק לאומי לבין גנדן, החברה האם של אי.די.בי אחזקות, ובתוך כך על הכוונה למחוק חוב בסך 150 מיליון שקל. 

"המסר שעובר כאן הוא כי יש טייקונים שאי אפשר לקחת מהם את החברה", מוסיף זליכה. "ההסדר למעשה משמר במערכת מנהל שכשל, ניסה ונכשל, אין לי שום ביקורת על כך שהוא נכשל אך שוק לא יכול לחיות בלי פשיטות רגל. רק ככה המערכת תבריא – הכושלים יוצאים והבאים בתור נכנסים על רקע הלקחים של קודמיהם שנכשלו – ככה עובדת מערכת בריאה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"יש כאן תמריץ מאוד מסוכן לטייקונים אחרים שרואים שאפשר להפסיד ולהישאר עם החברה. הסדר כזה רק יביא עוד שנה או שנתיים את הטייקון הבא שיבוא ויעשה הסדר עם בנק אחר. המקרה הזה יכול להביא מסר חינוכי ומוסרי אדיר – הטייקונים צריכים להבין שאי אפשר להפסיד ועדיין לשמר את המעמד במשק הישראלי. להבין שאי אפשר להפסיד ואחר כך ללכת לעשות עוד סיבוב. הם צריכים להבין שיש מחיר להפסד".

ירון זליכה | צילום: לע"מ

במהלך השיחה מזכיר זליכה לא פעם את עקרון "מורל האזרד" –  מצב שבו קבוצה נוטה לקחת סיכונים בידיעה כי העלויות במקרה של הפסד יהיו נמוכות יותר מאשר עלות הסיכונים שהפסד כזה באמת משקף. במילים אחרות, מצב שבו קבוצה שיודעת כי במקרה של נזקים פוטנציאלים יהיה גורם אחר שיספוג את חלק מההפסדים.

"למעשה יש כאן קבוצה שהיא תמיד מוגנת – ושוק שבו יש קבוצה מוגנת תמיד יפסיד", אומר זליכה. "הסדר כזה שולח מסר כי במקרה ויש לקבוצה המוגנת הפסד אפשר להסתדר מבלי לשלם את מלוא המחיר. זה תמריץ מסוכן שיוצר מצב בו אותה קבוצה לא משקללת הפסד בצורה נכונה".

זליכה טוען כי על בנק לאומי לקחת לידיו את המניות שהעמיד אל מול ההלוואה שכעת דנקנר לא מצליח לפרוע ולנשל אותו ממעמד בעל השליטה גם אם צעד שכזה יעלה לו יותר. "הבנק מפסיד מההסדר הזה והשאלה היא מה דנקנר הפסיד? על לאומי לקחת את המניות ולשלוח את דנקנר הביתה, בלי תביעה, בלי אמירות פופליסטיות כמו הרמת מסך או לקחת לו את הבית. לאומי צריך להגיד לדנקנר – כשלת, תודה רבה עכשיו צריך לבוא מנהל אחר".

"לאומי צריך להשתלט על החברה"

גם הכלכלן שלמה מעוז מחזיק בדעה דומה ויוצא נגד הסדר החוב המתוכנן. "לאומי צריך לקחת את הנכנסים ואת הבטוחות ולהשתלט על החברה", קובע מעוז. "אחר כך שימכרו אותם בשוק החופשי לפי מחירי השוק".

"הסיפור הזה נמשך יותר מדי – אני חושב שהבנק צריך להשתלט על החברה ולמכור אחר כך את חלקיה, זה יביא להתחדשות בשוק", ממשיך מעוז, ומוסיף: "גליה מאור צריכה להחזיר את הבונוסים שקיבלה על ההלוואות לנוחי דנקנר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן