לאחר ארבעה רבעונים רצופים: נבלמה הירידה בעסקאות הנדל"ן

שנה לא פשוטה עברה על ענף הנדל"ן בצל מחאת הדיור בקיץ האחרון. נתוני מכירת דירות חדשות נמוכים, הערמת קשיים מצד הבנקים על יזמי נדל"ן בקבלת אשראי, ואף הלנות מצד גורמים בענף הנדל"ן כי עלויות המימון הגבוהות שגובים הבנקים מיזמים נועדו לממן משכורות מנופחות של בכירי הבנקים – אלה רק חלק מהסימפטומים של שוק נדל"ן קפוא ב-2011, שהתאפיין בצניחה חדה של 35% בכמות הדירות הנמכרות.

בהודעה לתקשורת שיצאה בשבוע שעבר מטעם מנהל ההכנסות המדינה במשרד האוצר, צוין כי מספר הדירות שמכרו משקיעים ברבעון הראשון של השנה היה גבוה בכ-12% בהשוואה לרבעון הקודם; קרוב ל-40% מהדירות שמכרו המשקיעים נרכשו ע"י זוגות צעירים. רק לפני כמה ימים התבשרנו, במסגרת פרסום מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל, כי חוזי שכירויות הדירות בארץ התייקרו ב-1%. במצב שבו בנק ישראל מרסן את הביקושים המקומיים לרכישת דירות, נוצר מצב שבו שוכרים מאריכים את חוזי השכירויות הקיימים – מה שבתורו אכן מוביל לעליית מחירי השכירות. הנתונים שפורסמו מעודדים מכיוון שבמצב העניינים הנוכחי, ההיצע בשוק הדירות למכירה גדל, מספר העסקאות עולה גם הוא, וכתוצאה – הלחץ בכיוון מחירי השכירויות עשוי להביא לירידתם.

תוצאותיה של המחאה החברתית, אשר הצליחה להפיל את שוק הדירות בתל אביב -הורגשו היטב: ברבעון האחרון של 2011 צנח מספר העסקאות לרכישת דירות חדשות בתל אביב ב-84%. כעת, הנתונים הטריים של משרד האוצר מלמדים כי ברבעון החולף נרשמה עלייה של 18.4% במכירת דירות בתל אביב. בהסתכלות כלל-ארצית, השיפור במכירת דירות חדשות הוא חד יותר – גידול של 36% במכירת דירות חדשות.

בד בבד עם בלימת הירידה בעסקאות הנדל"ן, מגמת הירידה במחירי הדירות האטה את תאוצתה. אם רק לפני כמה חודשים נתבשרנו כי במחירי דירות 5 חדרים בגוש דן נרשמה צניחה של 16% ברבעון האחרון ב-2011, הרי שכעת במשרד האוצר מסבירים כי מחירי הדירות אכן ממשיכים לרדת, אך בשיעור מתון יותר – מה שיכול ללמד על הגברת פעילות המשקיעים בשוק הנדל"ן.

האיזור בו בולטת יותר מכל הירידה החדה בפעילות המשקיעים הוא דווקא באר-שבע, איזור שבשנים האחרונות בלט מאוד בפעילות המשקיעים. כך, בעוד שבשיא הפעילות הגיע משקל המשקיעים מסך העסקאות באזור לשיעור של 38% (ברבעון האחרון של 2008), ירד משקל המשקיעים באזור לשיעור של 23.3% בלבד ברבעון הראשון של השנה. כדאי לציין כי ההשקעה בנדל"ן בבאר שבע היוותה 'גן עדן' לנדל"ניסטים, שהצליחו לייצר תשואה נאה של 7-10% על נכסיהם עוד בתחילת 2010. התקררות שוק הנדל"ן בבאר שבע והמשך ירידת המחירים האיטית עשוייה להיבלם, ולייצר הזדמנויות השקעה חדשות עם עם תשואה נאה לצידן. זאת, בהנחה שהבלימה בירידת מכירת הדירות החדשות בבאר שבע היא אכן מגמתית ו- לא זמנית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן