לאחר ההחשכה בסוריה: כמה קשה לנתק את האינטרנט בישראל?

למשך 52 שעות בשבוע שעבר, הצטרפה סוריה לרשימה לא פופולרית של מדינות בהן בחרו הממשלות להחזיר את אזרחיהן לעידנים חשוכים, וניתקו את הגישה לאינטרנט. המועדון הזה, שכולל גם את מצרים ומיאנמר, נותר קטן לעת עתה, אך על פי מחקר שערכה חברת רנסיס, ב-61 מדינות בעולם סגירת האינטרנט היא פשוט עניין של החלטה ממשלתית.

לאחר ההחשכה האינטרנטית של סוריה בשבוע שעבר, פרסמה רנסיס סקירה שבה העריכה אילו מדינות הן הפגיעות ביותר לניתוק מן העולם. דירוג זה מסתמך בפשטות על כמות היישויות השונות וספקיות האינטרנט שמחברות בין התשתיות במדינה לאלו החיצוניות. החברה מצאה כי ב-61 מדינות קיימת רק ספקית אינטרנט אחת או שתיים, אשר מנתבות את כל התקשורת במדינה – מצב שיכול להביא בקלות לניתוק מהיר מהעולם. בין השאר, ניתן למצוא ברשימה מדינות כמו אנדורה, סוריה, הוותיקן, תוניסיה, תימן, גרינלנד, קובה, מאלי, לוב, צפון קוריאה ומיאנמר. אלו המדינות אותן הגדירה החברה כנמצאות "בסכנה חמורה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בסוריה למשל, ספקית האינטרנט STE הנשלטת על ידי המדינה חולשת לבדה על הגישה לאינטרנט, עובדה שהפכה את הנעילה הדיגיטלית לפשוטה יחסית. ממשלת סוריה טענה אמנם כי הניתוק היה כתוצאה ממתקפת טרור, אך חברת המחקר קלאודפייר הראתה כי התקשורת במדינה נותקה בתוך ארבע דקות, אינדיקציה לניתוק מתואם ולא למתקפה פיסית.

מפת הסיכונים העולמית של רנסיס (לחצו להגדלה): 

רנסיס ממשיכה ומדרגת את המדינות שבהן פחות מ-10 ספקיות, והן נתונות ל"סיכון משמעותי" לאיבוד התקשורת. החברה מציינת כי הסיכון הגדול במדינות הללו נובע בין השאר מכך שבמקרים מסוימים מחוברות כל הספקיות לאותו קישור בינלאומי, ותלויות בו בלעדית. בקטגוריה הזו נמצאות 72 מדינות, בהן מצרים, פקיסטן, איראן ואוגנדה.

דרגת הסיכון הבאה של החברה היא מדינות שנמצאות בסיכון נמוך יחסית, ובהן 10-40 ספקיות בינלאומיות. "בהינתן מאמץ נחוש, אפשר לסגור את האינטרנט במדינות הללו למספר ימים עד שבועות, אך יהיה קשה ליישם מהלך כזה, וקשה עוד יותר לשמור על המצב לאורך זמן", נכתב בסקירת החברה. ישראל היא אחת מ-58 מדינות אשר נמצאות בדרגת הסיכון הזו, יחד עם צ'ילה, אקוודור, וייטנאם ואפילו סין.

לבסוף מציגה החברה את רשימת המדינות ה"בטוחות", בהן 40 ספקיות לפחות, שאין בהן סכנה לניתוק כולל של האינטרנט. מרבית מדינות המערב נמצאות ברמת ביטחון זו, בהן ארה"ב, הולנד, קנדה, צ'כיה יפן וכו'. "יש יותר מדי דרכים אל ומחוץ למדינה", נכתב בסקירה. "יותר מדי ספקיות עצמאיות שצריך לפגוע בהן כדי לשתק את האינטרנט, דבר שהוא פשוט בלתי אפשרי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן