Forbes Israel Logo

לאן נעלם האיש העשיר בסין ומייסד ענקית הטכנולוגיה עליבאבא?

ג'ק מא, המולטי-מיליארדר הסיני ומייסד עליבאבא, נעלם לאחר שהשמיע ביקורת על ממשלת סין. לאחרונה דווח כי מא קרא לרפורמות שנוגדות את מדיניות הממשלה

ג'ק מא, המולטי-מיליארדר ומייסד ענקית הטכנולוגיה עליבאבא (Alibaba), נעלם באופן מסתורי לאחר שמתח ביקורת על המערכת הפיננסית של סין וקרא לשינויים ולרפורמות. ההאשמה הישירה של יזם ההיי-טק הדומיננטי כוונה בעיקר כנגד הרגולטורים והבנקים הסינים, שלטענתו פועלים באופן מיושן המעכב את התפתחות החדשנות והטכנולוגיה. מאז שהעיר את ההערות הללו לפני כחודשיים הוא לא נראה בפומבי.

מא (56) הוא אחד האיש העשיר ביותר בסין ואחת הדמויות המשפיעות בעולם, שהונו האישי מוערך על ידי פורבס ב-58.4 מיליארד דולר. מסלול ההמראה של המיליארדר הסיני, אשר גדל בסביבה צנועה מאוד בסין הקומוניסטית, היה ארוך ומפותל. למרבה האירוניה אחד היזמים המצליחים של תקופתנו נכשל פעמיים בבחינות הכניסה לאוניברסיטה ועל פי עדותו, קיבל תשובה שלילית מכל תפקיד אליו פנה לאחר סיום לימודיו – אפילו KFC רשת המזון המהיר אמרה לו לא.

אי שם בשנת 1999, אחרי הרבה תשובות שלילות ודלתות לא מעטות שנסגרו בפניו, הקים מא בעיר האנגג'ואו (Hangzhou) בה נולד, יחד עם צוות מצומצם של 18 איש בלבד ו-60 אלף דולר בכיס – אתר קטן למסחר אלקטרוני אשר יועד לעסקים קטנים. המיזם הקטן, 'עליבאבא' שמו, הפך אחרי 20 שנה לאחד מענקי הקמעונאות והמסחר האלקטרוני הגדולים בעולם – עם מעל ל-100 אלף עובדים ושווי שוק של למעלה מ-600 מיליארד דולר.

צבר כוח רב מידי

מא "פרש" מתפקידו כיו"ר 'עליבאבא' בספטמבר 2019, כבר אז נפוצו ספקולציות רבות סביב פרישתו התמוהה, שנבעה על פי השערות בגלל חיכוכים ומתחים מול המפלגה הקומוניסטית הסינית. מנהיגי המפלגה, כך נטען, לא אהבו את הכוח וההשפעה הרבה שצבר.

במהלך ועידה שנערכה בשנגחאי בסוף אוקטובר 2020, מתח מא ביקורת על מערכת הבנקאות בסין, בטענה כי היא דורשת יותר מדי ביטחונות וערבויות  ו"מנוהלת במנטליות של 'בית עבוט'". נאומו הגיע ימים ספורים לפני הנפקת ה-IPO של ענקית הפינטק שלו 'אנט גרופ' ('Ant-Group'), חברת התשלומים במובייל הגדולה ביותר בסין – שזכתה לתואר "ההנפקה הגדולה בהיסטוריה".

מאז ההצהרה "הלוחמנית", נראה שממשלת סין לא עברה בשתיקה על ההתבטאות הזו ויזמה בתגובה פעולות תקיפות נגד מא וחברותיו – כולל הודעה על השהיית ההנפקה המתוקשרת. כמה ימים לפני היעלמותו פורסם כי רשויות הממשל, בראשן הבנק המרכזי של סין (People's Bank of China), זימנו את מא יחד עם עוד מספר מנהלים בכירים ל"תשאול" ופתחו בחקירה נגד עליבאבא בחשד לפעילות לא חוקית כמונופול – מה שגרר לירידה חדה בשווי המנייה שנחתכה בעשרות אחוזים.

לא היחיד

מא, שנהג להופיע לא מעט באור הזרקורים, לא ערך אף הופעה פומבית במהלך השבועות האחרונים, לא צייץ (בניגוד למנהגו) כבר שלושה חודשים ועל פי דיווח של הפיינשל טיימס נעדר מצילומי תוכנית הריאלטי שלו – Africa's Business Heroes.  

היעלמותם של אנשי עסקים אמידים אינה תופעה יוצאת דופן בסין. מא הוא לא המיליארדר הסיני היחיד שנעלם בנסיבות מסתוריות בשנים האחרונות. המקרה שלו הוא רק האחרון בשרשרת היעלמויות מעורפלות, של אנשי עסקים, בנקאיים ובכירים פיננסיים, מדענים או ידוענים סינים – שנעלמו בנסיבות מסתוריות לאחר שהעזו להשמיע ביקורת על השלטון. רובם "צצו מחדש" בבתי המשפט, על חלקם הוטלו קנסות כבדים, אחרים נשלחו לרצות עונשי מאסר ממושכים.

על פי הוושינגטון פוסט יזמים סיניים בולטים שזוכים לתשומת לב עיתונאית נוטים יותר להיחקר או להיעצר בהשוואה לאלה שנרתעים מחשיפה תקשורתית. "אני חושב שבין הגברים העשירים ביותר בסין, למעטים יש סוף טוב", צוטט מא אומר לפני מספר שנים במפגש שערך עם קבוצת מורים, כנבואה שחורה שהגשימה את עצמה.

צילומים: Shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.