לאסוף את מה שנשאר: האישה שמשנה את חייהם של הומלסים

אנשים שעושים למען הזולת הם אנשים שמעוררים, באופן טבעי, הערכה. אנשים שמצליחים לשנות את חייהם של אחרים תוך כדי עשייה אישית ומקצועית ברמה הגבוהה ביתר – הם כבר אנשים שמעוררים השראה.

תכנית ההעצמה, פרויקט חברתי שפועל בדטרויט והוקם על ידי מעצבת מוצר צעירה בשםורוניקה סקוט, הוא פרויקט חדשני, שמצליח לעשות שינוי בכמה רמות: במסגרת הפרויקט מועסקות נשים חסרות בית שהגיעו למקלטים שונים ברחבי דטרויט (עיר בה, על פי הנתונים, אחד מכל 42 תושבים הוא מחוסר דיור). אותן נשים מייצרות מעיל חדשני שהופך בקלות לשק שינה מחמם, ויכול לשמש גם כתיק. המעיל מחולק בחינם למחוסרי הבית ברחבי העיר, ומחמם אותם בלילות הקרים.

הומלסיות פשוט לא יעבדו

המעיל/שק שינה נולד לראשונה כשוורוניקה סקוט עוד הייתה סטודנטית בת עשרים לעיצוב מוצר, במסגרת אחד השיעורים שלקחה בקולג' בדטרויט, אבל המעבר מפרויקט סטודנטיאלי לארגון חברתי לא היה פשוט. בסביבתה של ורוניקה העריכו את הרעיון, אך לא חשבו שהוא בר ביצוע וטענו שההומלסיות פשוט לא יצליחו לספק את הסחורה, וזה עוד במקרה הטוב, בו הן בכלל יופיעו לעבודה. "בכל יום אני שמחה להוכיח לכולם שהם טעו", כותבת סקוט באתר האינטרנט של הפרויקט, "מחוסרות הדיור ששכרתי לעבודה הן נשים חזקות, מלאות מוטיבציה, ואני מרגישה שזאת זכות בשבילי להיות חלק מחייהן".

ורוניקה סקוט, כאמור, נכנסה לפרויקט ללא שום ניסיון קודם בניהול מפעל, ייצור, או הקמת עמותות, ואל הצוות של "תכנית ההעצמה" הצטרפו גם ג'ולי באנאק, מעצבת אופנה מנוסה, ומייגן סטוג'בסקי, בעלת רקע עשיר בניהול אדמיניסטרטיבי של עמותות וארגונים חברתיים ללא מטרות רווח. הפרויקט מתקיים בזכות תרומות של חברות פרטיות וארגונים שונים.


ורוניקה סקוט | צילום מסך מתוך הסרטון

לראות מחוסרי דיור כבני אדם

הנשים שעובדות בפרויקט מספרות איך הרוויחו מחדש, או חוו לראשונה – עצמאות אמיתית. מדובר בנשים שעברו תקופות של חודשים עד שנים ברחוב ובמקלטים שונים, חלקן קורבנות של אלימות קשה, חלקן אמהות חד הוריות, שמתגלגלות מפה לשם עם הילדים. המוצר שהן הוכשרו לייצר משנה באופן מיידי ויומיומי את חייהם של דרי הרחוב, אבל השינוי העמוק יותר הוא כנראה השינוי שחוות הן עצמן, כשהן סוף סוף מתפרנסות בכבוד, עוזבות את המקלטים וחוזרות לחיים נורמליים. כשהן מספרות על הפרויקט – כולן מדגישות, לצד השינוי והצמיחה האישיים, את היחס ההוגן שהן מקבלות ב"תכנית ההעצמה" כמקום עבודה.

בעולם המודרני אנשים הופכים להומלסים מסיבות שונות. חלקם מתגלגלים ברחובות מגיל צעיר, חלקם ניהלו חיים נורמטיביים עד שחוו נפילה שלא הצליחו להתאושש ממנה, אבל כך או כך, לצאת מהמעגל של מחוסרי הדיור זה קשה. גם עבור אלו מהם שמצליחים למצוא מקום במקלטים, השהות שם היא לפרק זמן מוגבל בלבד, פרק זמן שבו הם צריכים למצוא עבודה חדשה, להרוויח ולחסוך כסף, במקרים רבים גם להיגמל מאלכוהול או סמים ובגדול – לאסוף את מה שנשאר מהחיים שלהם ולהתחיל מחדש.

לאמונה של ורוניקה סקוט ששינוי הוא אפשרי ושניתן לשבור את המעגל יש תפקיד מרכזי בסיפור, כמו גם לנקודת מבטה הייחודית: "אנחנו מאמינים שצריך לתת הזדמנות שנייה לאלו שרוצים בה, ולספק חום עבור אלו הזקוקים לכך" – כתוב בעמוד הבית האינטרנטי של הפרויקט. ההבחנה הזאת, שלא מתייחסת למחוסרי הדיור כאל גוף אחד, חסר זהות שמתקיים לנצח בשולי החברה שלנו, אלא מבדילה בין אנשים במצבים שונים, עם איכויות שונות ויכולת אמיתית לצמיחה ולדינאמיות, היא, כנראה, מה שהופך את הפרויקט כולו לסיפור הצלחה. החזון של ורוניקה סקוט מתממש ברחובות של דטרויט בכל יום, ומוכיח שאנשים אמיתיים הם שהופכים רעיון טוב למציאות.

לכתבה המקורית באתר אונלייף

עוד באונלייף:


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן