לא אטרקטיבית: ישראל נמצאת בתחתית דירוג המיסוי התחרותי מבין מדינות ה-OECD

בעוד הוויכוח על תקציב המדינה בשיאו ונושא העלאת המיסים עומד במרכז המאבק בין שר האוצר לפיד וראש הממשלה נתניהו, מתפרסם מחקר השוואתי חדש שבחן את מדיניות המיסוי במדינות ה-OECD ומציג תמונה מאוד לא מחמיאה עבור ישראל.

ארגון ה-Tax Foundation הפועל מוושינגטון החל מ-1937, דירג את 34 מדינות ה-OECD לפי מידת התחרותיות של משטר המיסים בהן. הוא בחן את מכלול המיסים במדינה ויותר מ-40 משתנים המחולקים ל-5 קטגוריות: מס חברות, מסי צריכה כמו מע"מ, מס רכוש, מסים אינדיבידואליים כמו מס הכנסה, וחוקי מס בינלאומיים. שילוב של כל אלה יוצר את אינדקס תחרותיות המיסוי – כלומר עד כמה מדיניות המיסוי בכל מדינה יוצרת סביבה התומכת בהשקעות וביצירה וגדילה של עסקים. ישראל, הגיעה לפי האינדקס למקום ה-27 בלבד (כשמאחוריה רק חמש מדינות).

מיסים הם מרכיב הכרחי ביכולתה של מדינה להתחרות בזירה הבינלאומית. בכלכלה הגלובלית של היום, מבנה המיסוי במדינה מהווה פקטור חשוב עבור עסק כאשר הוא מחליט היכן להשקיע. בשנים האחרונות מדינות רבות הבינו זאת וביצעו שינויים במדיניות המיסים – אחת מהן היא ישראל שמס החברות בה ירד בכמעט 10% במהלך העשור האחרון (בדומה למהלך שהתרחש ברוב מדינות ה-OECD).


שר האוצר לפיד. האם התעקשותו שלא להעלות מיסים תהפוך את ישראל לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים? | צילום: מרק ישראל סלם

אך מיסוי נמוך המעודד השקעה אינו הפרמטר היחיד החשוב במערכת מיסים טובה. חשובה לא פחות היא יצירת הניטרליות, כלומר מצב בו מופקים הכי הרבה רווחים, תוך הפרעה מינימלית לפעילות הכלכלית. מצב כזה מושג כאשר קיים איזון נכון בין מיסוי על צריכה ומיסוי על חיסכון והון. מערכת מיסוי שממלאת שני תנאים אלה של תחרותיות וניטרליות, מעודדת צמיחה יציבה והשקעות. אלה מובילים למשרות רבות יותר, שכר גבוה יותר, רווחים גדולים יותר ממסים ורמת חיים גבוהה יותר באופן כללי.

ישראל כאמור ממוקמת בחלקה התחתון של הרשימה במקום ה-28. בעוד שבקטגוריית המע"מ היא מדורגת גבוה במקום ה-9 (עם רמת מס של 18% הנמוכה מממוצע ה-OECD העומד על 19.1%), בקטגוריות המיסוי האישי (מס הכנסה) ומדיניות המיסוי הבינלאומית (שכוללת הגבלות שונות על חברות הפועלות בחו"ל), אנחנו תופסים את המקומות האחרונים (27 ו-31 בהתאמה).

בראש הדירוג ממוקמת אסטוניה ואילו בתחתית נמצאת צרפת עם מס חברות מהגבוהים בארגון – 34.4% (לעומת 26.5% בישראל), מס רכוש גבוה, מס עושר שנתי ומיסים דיפרנציאליים כבדים על הכנסות גבוהות ורווחי הון.

מי שעוברת אפילו את צרפת בגובה מס החברות היא ארה"ב, שם עומד המס על 35% – הגבוה ביותר בעולם המפותח. לאלה יש להוסיף את העובדה שהיא בין המדינות היחידות בעלות מערכת מיסוי גלובלית (גם אזרחים אמריקאים החיים בחו"ל חייבים במס על הכנסותיהם). כמו כן מס ההכנסה הגבוה המונהג בה והמיסוי על רווחי הון מובילים למיקומה המפתיע במקום השלישי מהסוף.

אז אם נדמה היה לכם כי הוויכוח על נושא המיסים שמתנהל בימים האחרונים בין לפיד ונתניהו הוא פוליטי בלבד, כדאי לזכור כי למדיניות המס השפעה מרחיקת לכת לא רק על המערכת הכלכלית הפנימית אלא גם על היכולת של ישראל להתחרות על השקעות מול מדינות אחרות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן