“לא ברור איך חברי כנסת יוצאים להגנת הלוביסטים”

ועדת השרים תצביע היום על הצעת החוק שהגישה ח"כ ד"ר קול (יש עתיד) המבקשת להקשיח את כללי הרגולציה לפעילות הלובינג בישראל.

ההצעה גם מגיעה היום לאישור לאחר שבשבוע שעבר במהלך ישיבה של ועדת הכספים בכנסת שעסקה בחוק הריכוזיות, התעוררה מהומה לאחר שח"כ סתיו שפיר (עבודה) דרשה מהשתדלנים המייצגים חברות גדולות ובעלי עניין להזדהות בשמותיהם ובשם שולחיהם. רק אחרי שהחלה להקריא חלק משמות הלוביסטים שזיהתה בעצמה, יצאו חלקם מהדיון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

קול הגישה את הצעת החוק בחודש פברואר האחרון והיום הוא יגיע לאישור ועדת השרים לאחר שהעבודה על טיוטת החוק הסתיימה. מהצעת החוק עולה כי השינויים והתוספות לחוק נשענים על דו"ח של מכון פרטי – המכון הישראלי לדמוקרטיה. 

"לא ייתכן כי העצה הראשונה והכי נפוצה שמקבלים חברי כנסת חדשים היא- היזהרו והישמרו מלוביסטים. הגיע הזמן לשינוי כללי המשחק ולהפרדה מוחלטת בין הון לשלטון", אמרה קול. לדבריה, על נבחרי הציבור לדאוג לאינטרס הציבורי, ולנתק עצמם מבעלי הון וגורמי כוח חיצוניים ואינטרסנטיים.


ח"כ עדי קול – יוזמת החוק

על פי נתוני העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, נכון לחודש מאי רשומים במאגר הכנסת 152 לוביסטים מתוכם 42 לוביסטים עצמאיים זמניים, 39 לוביסטים קבועים עצמאיים ו-71 לוביסטים קבועים מטעם חברות לובינג.

הצעת החוק מרחיבה את כללי הגילוי וההחמרה על פעילות הלוביסטים בישראל, כך למשל על פי הצעת החוק על תיפסק הגישה החופשית שיש ללוביסטים למשכן הכנסת ואלו יצטרכו לבקש אישור כניסה יומי עם עם פירוט על מטרת ההגעה לכנסת. שמות השדלנים שקיבלו היתר כניסה יפורסמו באתר האינטרנט של הכנסת יחד עם מטרת הביקור שציינו בבקשת הכניסה.

בנוסף, ההצעה קובעת תקופת צינון של שנה וחצי לח"כים, שרים ופקידים בכירים במגזר הציבורי "החוק יבטל את תופעת הסוכנים הסמויים של בעלי ההון בכנסת ויעמיד את האזרח בראש סדר העדיפויות של נבחרי הציבור", אמרה קול.

סתיו שפיר | צילום: מרק ישראל סלם

"בנוסח הנוכחי, 'חוק הלוביסטים' של ח"כ עדי קול איננו מהווה כלי רציני במאבק בתחלואי קשרי הון-שלטון", אומר שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת. "החוק כולל מצג שווא של שקיפות ודורש שינויים נוספים".

שפיר: "לוביזם זה דבר לגיטימי, השאלה היא איך זה פועל"

כאמור, שבוע שעבר עוררה שפיר מהומה בועדת הכנספים כאשר קראה בשמות הלוביסטים הנוכחים בועדה: "הייתי המומה מהבלאגן שנוצר – לדעתי זה הדבר הכי טריוואלי", היא אומרת בשיחה לפורבס. "לא הבנתי איך חברי כנסת יצאו להגנת הלובסיטים כאילו זה זכויות הלוביסטים בהם אנחנו פוגעים ולא בזכות הציבור לדעת איך ומי משפיע על קבלת ההחלטות במדינת ישראל – לא ככה צריכה מדינה להתנהל".

לדבריה, הצעת החוק של קול היא הצעה עדינה ורכה מדי שלא מתמודדת עם מה שקרה בשבוע שעבר ועם היעדר האכיפה על ידי ראשי הוועדות עצמם, לטענתה הדגש צריך להיות על רישום מדויק של נוכחות הלוביסטים בועדות הכנסת. "בלי אכיפה רצינית לא נגיע רחוק בנושא הזה", היא מוסיפה. "אני מתכננת לפנות השבוע ליו"ר הכנסת, ליועץ המשפטי ולראשי הועדות השונות שיסדרו את העניין של רישום מפורט בנושא – איזה לוביסט היה נוכח באיזה וועדה ובשביל מי הוא עובד, אם הם לא ישנו את הנושא הזה – אעתור לבג"צ".

"חלק מהעבודה שלנו היא לחשוף בפני הציבור איך מתקבלות ההחלטות ולא רק לקבל אותן", היא ממשיכה. "כשיש חשד שח"כים מושפעים מלוביסטים שלוחשים וראשי הוועדות עוד מסייעים לפעילות הלוביסטים אז משהו כאן לא הגיוני. פוליטיקאים ונבחרי ציבור מועלים בתפקידם ובתפיסת הציבור את המערכת – ללוביזם יש תפקיד גדול בחוסר האמון במערכת".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן