לא כל אחד טייקון: הבנק ויתר ללקוח על חוב – ואז דרש אותו שוב

בנק ישראל פרסם הבוקר נתונים אודות תלונות הציבור על המערכת הבנקאית, ביניהן כמה דוגמאות לתלונות יוצאות דופן שטופלו בפיקוח על הבנקים.

בין היתר התקבלה בפיקוח על הבנקים תלונה של לקוח, אשר נקלע בעבר לקשיים כלכליים והתקשה בהחזר ההלוואה לבנק. הלקוח לא התכחש לחובו ונקט בצעדים לפירעון החוב. במסגרת ההסדר הסופי, הסכים הבנק למחול על חלק מסוים מהחוב, הנובע בעיקר מצבירת ריבית פיגורים. מסמך ההסדר שנחתם בין בנק ללקוח נכלל ויתור הדדי על טענות ותביעות. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כעבור מספר שנים פנה הלקוח לבנק כדי לקבל הלוואה, אולם זה השיב לו שעל פי רישומיו הוא חייב לו כ-70 אלף שקל, וקבלת השירותים מותנית בפירעון של סכום זה. הפיקוח על הבנקים הודיע לבנק, כי כאשר הוא עורך הסדר עם לקוח שמשמעו מחילה על חוב, אין הוא רשאי לחזור ולדרוש את החוב שנמחל כתנאי למתן שירותים נוספים, אלא אם צוין אחרת בהסכם.

במקרה אחר רכש פונה מיטות לילדיו מחברת "א' ריהוט ועיצוב בע"מ" באמצעות שיק "למוטב בלבד" על סך 6,000 שקל לפקודת החברה. בשל קשיים כלכליים, העבירה החברה את השיק לחברת הבת "א' ריהוט ועיבוד בע"מ", אשר הפקידה את השיק בחשבונה. הבנק כיבד את השיק, וסירב לבקשת הפונה להחזיר את החיוב בטענה כי מדובר באותו ספק. 


צילום: רויטרס

בפיקוח על הבנקים מדגישים כי ניתן להפקיד שיק הנושא את הכיתוב "למוטב בלבד" רק בחשבון אשר שמו תואם באופן מדויק לשם המוטב המופיע על גבי השיק. במקרה דנן אישר הבנק בטעות את כיבוד השיק בחברת הבת, ככל הנראה בשל הדמיון בשמות החברות. על אף הדמיון, מדובר בשתי חברות נפרדות, ועל כן, בעקבות תלונתו ליחידה לפניות הציבור, חויב הבנק לזכות את הפונה בסך 6,000 שקל, בתוספת ריבית והצמדה כחוק.

עוד התקבלה בפיקוח על הבנקים תלונה של לקוח שטען כי הבנק מעכב את צירוף ארוסתו כשותפה בחשבון, וזאת מאחר שהארוסה מנהלת חשבון בבנק האם באותה קבוצה בנקאית, והבנק צריך לקבל את האישור של בנק האם לפתיחת החשבון. במסגרת הבירור עלה כי טענת הפונה נכונה, והבנק אכן עיכב את צירוף הארוסה לחשבון עד לקבלת האישור, כאמור.

בעקבות התלונה, צירף הבנק את ארוסת הפונה לחשבון באופן מיידי. בנוסף, הובהרה לבנק עמדת הפיקוח על הבנקים כי הבנק לא רשאי למסור פרטים כלשהם אודות לקוח לבנק אחר, אף לא באותה קבוצה בנקאית.

תלונה נוספת העלתה כי סניף של בנק מזרחי-טפחות, המתמחה בטיפול בקבוצות רכישה, הנפיק כרטיסי אשראי לחברי הקבוצה ללא בקשתם והסכמתם, ובניגוד להוראות הפיקוח. הבנק נימק את הליקוי בעובדה כי חברי קבוצת הרכישה אינם נמצאים בקשר מתמיד עם הבנק, ולכן אין לבנק הזדמנות נוספת להציע להם את שירותיו. למרות נימוק זה, הבנק נדרש לפעול על פי ההוראות ולהנפיק כרטיסי חיוב ללקוחות רק בעקבות קבלת בקשה מפורשת מצדם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן