לא למדו מאירופה: נסיכויות המפרץ מקדמות הקמת איחוד כלכלי-פוליטי

בעוד כחמש שנים עשוי חזון המזרח התיכון החדש להתגשם, לפחות באזור המפרץ הפרסי. אם יתגשמו תחזיות האנליסטים, עקב הגברת שיתוף הפעולה הצפויה בנסיכויות המפרץ, עשויה כלכלת האזור כולה להשתנות לחלוטין. על פי התוכנית, הנרקמת על ידי מועצת נסיכויות המפרץ להגברת שיתופי הפעולה (GCC), צפויות המדינות הערביות העשירות בעולם לאחד את מדיניות המיסוי שלהן עד שנת 2015.

את המהלך המהפכני מובילה ערב הסעודית, הכלכלה הגדולה והחזקה ביותר במפרץ, אשר דוגלת בסברה כי שיתופי פעולה חזקים יותר בין הנסיכויות, תביא לחיזוק המונרכיות הסוניות ותגביר את כוחן מול איראן השיעית במאבק על שליטה בשוק ייצוא הנפט.

כינוס מועצת נסיכויות המפרץ להגברת שיתוף הפעולה | צילום: רויטרס

המועצה להגברת שיתופי הפעולה בין נסיכויות המפרץ כוללת את ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כוויית, קטאר, עומאן ובחריין. חיזוק הקשרים בין המדינות החברות, אשר התפוקה השנתית הכוללת שלהן מסתכמת בכ-1.4 טריליון דולר הוא בעל משמעות עבור חברות הפועלות בשטחן וכן עבור הצרכנים.

אולם, להידוק האינטגרציה בין הנסיכויות יש גם כמה מכשולים. בנוסף לחסמים מנהליים ובירוקרטיים המונעים לעיתים מעבר סחורות בין הגבולות של המדינות הללו, קיימות גם כמה יריבויות ותיקות בין המדינות הקטנות יותר במפרץ הנאבקות כל הזמן לשמירה על האוטונומיה שלהן. בנוסף גם המדינות העשירות והגדולות במפרץ לא ממהרות לחולל שינויים מרחיקי לכת שעלולים לסכן את הצמיחה הכלכלית שלהן.

הפרויקט הגדול ביותר עליו שוקדת לאחרונה המועצה הוא איחוד המכס בכל הנסיכויות שהשלמתו צפויה עד לשנת 2015. בהמשך תפעל המועצה גם לאיחוד המע"מ ובסופו של דבר גם להפעלת מטבע אחיד בכל המדינות החברות בה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן