לא מדע בדיוני: גלי מוח ימנעו גניבת מכוניות וחטיפת מטוסים

אחד התחומים המבטיחים בתחום מדעי המוח הוא זיהוי ביומטרי באמצעות גלי מוח. מסתבר שממש כמו טביעת אצבע, לכל אחד מאתנו יש פרופיל גלי אלפא-בטא מוחי ייחודי. אם ניתן יהיה "להקליט" את הפרופיל של אדם מסוים, ניתן יהיה לזהותו בעתיד בצורה מהימנה.

זהו הבסיס לטכנולוגיה חדשה עליה עובדים מדענים ביפן, ותוכל להחליף בעתיד את אמצעי הזיהוי הקונבנציונאליים ולסייע בין השאר במניעת חטיפות מטוסים.

כיום, מתבססות מערכות הזיהוי על פעולת אימות בודדת וחד פעמית, כמו למשל סריקת העין או טביעת אצבע. אך אם מסיבה כלשהי בדיקה זו כשלה, הדבר יאפשר פריצה של מעגל האבטחה.

אימות באמצעות גלי מוח, לעומת זאת, הוא תהליך מתמשך ולא פעולה חד פעמית, כך שטכנולוגיה מסוג זה היא בעלת יתרון על השיטות הקיימות. "מטרת המחקר היא להשיג אימות רציף של משתמשים כמו נהגי רכב או טייסים" מסביר יסאו נאקאנישי, מאוניברסיטת טוטורי.

בפועל, הטכנולוגיה אמורה לפעול כך: בעליו של רכב יעבור סריקת גלי מוח שתישמר במערכת הבטיחות הביומטרית של הרכב. בכל פעם שאדם ינסה לנסוע ברכב, יושווה פרופיל גלי המוח שלו עם הנתונים השמורים ברכב, ורק במקרה של התאמה, ניתן יהיה להתניע. מעבר לבדיקה הראשונית, תמשיך להתבצע השוואה לאורך הנסיעה, כך שגם אם פורץ יצליח לעקוף את המנגנון בעת ההתנעה, הוא, יזוהה כאיום בהמשך הנסיעה.

יהנה בקרוב מהגנה מפני חטיפות? מטוס אלעל I צילום: מתוך ויקיפדיה

יישום דומה יתאפשר גם עבור מטוסים מסחריים. פרופיל גלי המוח של הטייס ינוטר לאורך הטיסה כך שאם יתבצע ניסיון חטיפה, החוטף לא יוכל לשלוט במטוס.

נאקאנישי אומר שהטכנולוגיה תוכל לשמש גם למניעת נהיגה בשכרות, מאחר שפרופיל גלי המוח משתנה בעקבות שתיית אלכוהול. ובכל אופן נראה כי יישומיה השונים אינם בגדר מדע בדיוני ופעולות של סריקת גלי מוח והשוואתן נחשבים כיום כפשוטים יחסית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן