לא מהעולם הזה: כל מה שרציתם לדעת על חופשה עוצרת נשימה בחלל החיצון

מחפשים חופשה שתעלה כ-50 מיליון דולר, לא ניתן להתקלח בה והיא עשויה לגרום לבחילות? לא מדובר באתר נופש יוקרתי, אבל נסיעה לחלל החיצון יכולה להיות ההרפתקה האולטימטיבית למחפשי הריגושים בעלי הכנסה חודשית גבוהה. יותר אקסקלוסיבי מזה אי אפשר להגיע – פחות מ-550 בני אדם היו שם ורק שמונה מהם היו תיירים. אך נראה כי הטיול יהפוך בשנים הקרובות לנגיש יותר, כאשר מספר חברות מתחרות ביניהן – מי תשיק ראשונה טיסה מסחרית לחלל.

עד עכשיו הדרך היחידה לקנות טיול לכוכבים הייתה דרך ' Space Adventures' חברה מוירג'יניה שהציעה טיולים לתחנת החלל הבינלאומית על טיל ה- Soyuz הרוסי משנת 2001. בין לקוחותיה ניתן למצוא את המיליארדר, מייסד הסירק דו סוליי, גיא לליברט, מעצב המשחקים הבריטי-אמריקאי ריצ'רד גריוט והמליונר הדרום אפריקאי מרק שאטלוורת'.

תחנת החלל הבינלאומית | צילום: thinkstock

צ'רלס סימוני, המיליארדר ההונגרי שעומד מאחורי המצאת הוורד והאקסל הוא התייר היחיד שהיה בחלל פעמיים. הוא טס לתחנת החלל הבינלאומית ב-2007 וב-2009 ושילם סכום של כ-60 מיליון דולר בסה"כ. לפני שהמריא לחלל, סימוני בילה שישה חודשים של הכשרה לצד קוסמונאוטים בסטאר סיטי שליד מוסקבה, שם הוא התאמן ולמד על טיסות לחלל והישרדות וגם למד רוסית. הוא נאלץ לראות כמעט 100 רופאים ולעבור עשרות בדיקות רפואיות.
לאחר התהליך הארוך הצטרף סימוני לזוג קוסמונאוטים לטיול בין יומיים לתחנת החלל הבינלאומית, שהיא בערך בגודל של בית בן שלושה חדרים. הוא בילה בתחנה 12 ימים ולקח חלק בניסויים רפואיים ותקשר עם כדור הארץ דרך הרדיו. הוא שיחק גולף חלל, אבל את רוב הזמן הוא הקדיש להתבוננות בכדור הארץ.

"זו המהירות שמדהימה אותך. כל 90 דקות אתה רואה אביב, סתיו, את הקוטב הצפוני, האזורים הטרופיים, לילה ואז יום" הוא מספר. "זו הייתה חוויה יוצאת דופן". אנושה אנסארי, שנסעה שנה לפני סימוני והייתה התיירת הראשונה בחלל כתבה "הכוכבים כאן למעלה הם מדהימים. זה נראה כאילו מישהו פיזר אבקת יהלומים על שמיכת קטיפה שחורה".

לגור בחללית – המשמעויות

האוכל הוא בעיקר משומר או מיובש בהקפאה, האלכוהול אסור. אבל האם הרוסים לא הביאו איתם וודקה? "אין תגובה" אומר סימוני. במצב של חוסר משקל מספר סימוני שהוא עף במקום ללכת ומעביר 500 פאונד באמצעות אצבע אחת. ספרים, אוכל וכל דבר אחר היו פשוט עפים בחלל ומתרחקים אם לא היו מעוגנים בעזרת חבל או סרט הדבקה. אז אם מישהו רצה להישאר בנקודה מסוימת בחללית היה עליו לחבר את אצבעות רגליו לברים שעל הרצפה.

מאחר והמים הפכו לבועה הצפה באופן חופשי בחלל, שפשוף הגוף עם מגבת רטובה החליף את פעולת המקלחת. לאחר שהיה מצחצח את שיניו, סימוני היה יורק לתוך מפית נייר מקופלת, שספגה נפח גדול פי 3 מאשר הייתה סופגת בכדור הארץ. השירותים היו 'מיכל פסולת מוצק' שהוחלפו כאשר התמלאו. כביסה לא הייתה אופציה – סימוני לבש חליפת טיסה תקנית וזרק את התחתונים שלו כל כמה ימים. בגלל שהמים היו מועטים כ"כ, הלחות נשאבה מן האוויר ומוחזרה – כלומר, שבסופו של דבר הם מצאו עצמם שותים את הזיעה של עצמם. כאשר סימוני הלך לישון הוא תלה את שק השינה מהתקרה.

סימוני היה בר מזל שהרגיש טוב במהלך המסע. החלל גורם לאנשים רבים בחילות, סחרחורות והרגשה רדומה. הגב יכול לכאוב מאחר ועמוד השדרה נמתח וללא כוח משיכה כל הדם עולה לראש שהופך לאדום ונפוח. הזמרת, שרה ברייטמן, שהתחילה את האימונים בינואר, אמורה לטוס לחלל השנה – היא תהיה התיירת הראשונה מזה 6 שנים – מאז שנאס"א השתלטה על המקומות בטיל הרוסי כתוצאה מסגירת מעבורת החלל שלה.

בקרוב, ' Space Adventures' מקווה להתחיל לשלוח תיירים לחלל מאדמת ארה"ב. לחברה הסכם בלעדי עם חברת 'בואינג' למלא את מושבי התיירים ב-CST-100, חללית מסחרית ש'בואינג' מפתחת בכדי להביא אסטרונאוטים אמריקאים לתחנת החלל הבינלאומית, והפסקת ההסתמכות על החללית הרוסית. עד עכשיו נאס"א לא מכרה לעולם טיסות בחלליות שלה, אבל בחללית המסחרית יהיה מקום לתייר אחד לטוס לצד ארבעה אסטרונאוטים. בואינג עדיין לא קבעה מחיר לטיסה המיוחדת, אבל תג המחיר בסך 50 מיליון דולר אותו קבעה ' Space Adventures' נותן מושג כלשהו על טווח המחירים.

חללית CST-100 של בואינג תיקח תיירים לתחנת החלל הבינלאומי מארה"ב ב-2017 | צילום: ויקיפדיה

עד הירח ובחזרה

עד 2018 'Space Adventures' מתכננת גם להטיס תיירים לטיול פרטי סביב הירח, שבו ביקרו רק 24 אנשים עד כה. בסופו של דבר, מטרת החברה היא להציע הליכה בחלל וטיול לתחנות חלל פרטיות. 'Bigelow Aerospace', שנוסדה ע"י איל הנדל"ן לשעבר רוברט ביגלו, עובדת על בניית סביבת המגורים הפרטית הראשונה בחלל, בעזרת שימוש בטכנולוגיה מתנפחת. החברה, אשר בודקת את המודל הראשון שלה ע"י הצמדתו בשנה הבאה לתחנת החלל הבינלאומית, אומרת כי מחירי הטיסות יתחילו מ-25 מיליון דולר, וכי התיירים יוכלו לבלות עד חודשיים במסלול.

אפשרויות זולות יותר יהיו זמינות בקרוב – אם לא אכפת לכם להישאר קרוב יותר לכדור הארץ. 'XCOR Aerospace' מקווה להשיק טיסות מסחריות תת מסלוליות כבר בשנת 2016. לפי החברה, נוסע אחד בכל פעם, ארבע פעמים ביום, ישוגר ממדבר מוהאבי שבקליפורניה. לבושים בחליפת לחץ מלאה, התיירים יבלו כחצי שעה בגובה של 300 אלף רגל מעל כדור הארץ. מספיק גבוה כדי שלא יחושו במשקלם ויהיו קשורים לחללית, בזמן שהם ישבו מקדימה עם הטייס ויחוו נוף עוצר נשימה של החלל וכדור הארץ. עד כה 300 אנשים קנו את הכרטיס שעולה 100 אלף דולר וכולל יום שלם של אימונים. ומה איתכם?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן