לא ממש חברתית: פייסבוק עושה אתכם קנאים ומרירים

השימוש במדיה חברתית הופך אותנו לאנשים מרירים וקנאים, כך קובע מחקר גרמני חדש. ממצאי המחקר מראים כי התבוננות בתמונות של חברי הפייסבוק גורמת להיווצרות מעגל קנאה המעיב על הדינמיקה של יחסינו עימם.

החוקרים באוניברסיטת המבולט בגרמניה בדקו 600 נחקרים בוגרים ותשאלו אותם על רגשותיהם בזמן השימוש במדיה החברתית. ממצאי המחקר מראים כי כשליש מהנבדקים העידו על תחושות שליליות שעלו בהם בעקבות צפייה בתמונות ועדכוני סטטוסים של חבריהם בפייסבוק. מסקנות המחקר הן כי הסיבה תחושת התסכול בקרב הנבדקים היא קנאה שחשו הנבדקים כלפי חבריהם.

שאלה נוספת שנשאלה במהלך המחקר הייתה: מהו ההקשר במסגרתו חשו הנבדקים את תחושות התסכול. כ-70% מהם השיבו כי המרירות הורגשה באינטרקציה עם אנשים אחרים, אולם כ-20% העידו כי חשו תסכול באינטראקציות במסגרת המדיה החברתית.

צילום אילוסטרציה: ingimage/ASAP

לדברי ד"ר האנה קרסנובה, החוקרת הראשית בפרויקט, "ממצאי המחקר מוכיחים כי המדיה החברתית יוצר בסיס לתחושות שליליות בקרב המשתמשים". את התהליך במסגרתו נוצרות התחושות הללו הגדירו החוקרים כ"ספירלת הקידום העצמי", במסגרתו המשתמשים החשים קנאה כלפי חבריהם בפייסבוק מעבים את הפרופילים האישיים שלהם ברשת החברתית על מנת להתגבר על תחושות הקיפוח וכך נוצר מעגל קסמים בו המוטיבציה העיקרית היא המרירות. 

עוד טוענים החוקרים כי תחושות הקנאה והמרירות שנוצרות בעקבות השימוש במדיה החברתית נמשכות זמן רב יותר מאלה שאנשים חווים בעולם המוחשי. לדבריהם, כאשר אנו שומעים ורואים את חוויותיהן החיוביות של חברינו בעולם המוחשי אנו עלולים לחוש תסכול במהלך המפגש ומעט אחריו, אולם מכיוון שהמידע ברשתות החברתיות זמין לנו כל הזמן, תחושות התסכול עלולות ללוות אותנו הרבה מעבר לרגע בו ראינו את התמונות והסטטוסים לראשונה. 

המסקנה הנובעת ממצאים אלה לדברי קרסנובה היא ש"פייסבוק מהווה סביבה עויינת עבור המשתמשים בה, עובדה שעלולה להעיב על המשך פעילותם בה ובכך לסכן את מעמדה של הרשת החברתית". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן