לא מפסיקים לגהץ: תרבות האשראי צומחת באסיה ומאיימת על האזור

בכל יום, זוכה לקוח מאושר אחד של חברות האשראי בתאילנד בפרס שווה במיוחד: החזר מלא של כל חיובי האשראי החודשיים שלו. לאחרונה הייתה זו צ'וטיקה קוסייסבי, סטודנטית בת 23 שהודתה כי נסחפה עם הגיהוצים והגיעה ל-530 דולר. לדבריה, "יש עליי הרבה לחץ במכללה להתלבש יפה ולהראות טוב. לכן, נסחפתי והגזמתי". 

שיעורי השימוש באשראי בדרום מזרח אסיה הגיעו למספרים שלא נראו כמותם באזור זה מאז המשבר הכלכלי שפקד אותו ב-1997. מעמד הביניים המשגשג של האזור מרבה לשלם על קניותיו בתשלומים, לוקח יותר ויותר הלוואות לרכישות גדולות, כמו כלי רכב ומשכנתא.

הצמיחה באזור, הממשיך להתפתח למרות סימני האטה מתגברים בארה"ב ובשאר המעצמות הכלכליות המערביות, מהווה גורם משיכה עבור משקיעים זרים רבים, אשר הביאו את בורסות תאילנד, הפיליפינים וסינגפור להכנסות המרשימות ביותר שידעו מזה זמן רב. 

האם בועת האשראי בדרום מזרח אסיה קרובה להתפוצצות? | צילום: רויטרס

בנוסף, עליית השימוש באשראי, המונעת על ידי שיעורי ריבית נמוכים וקצב צמיחה מתגבר בשווקים, משנה עם הזמן גם את תרבות הצריכה המסורתית, אשר הופכת אט אט לדומה יותר ויותר לזו של מדינות המערב הקפיטליסטיות. 

תרבות הקנייה באשראי כבר הביאה לכך שסטודנטים רבים, בעודם לוקחים הלוואות גדולות על מנת לממן את לימודיהם, רוכשים בו בזמן מוצרים יקרים, כגון סמארטפונים וטאבלטים. אולם כתוצאה מכך גדל החוב הפרטי של כל אחד מהם ויוצר מצב שעלול להיות בעייתי בעתיד. 

"הצריכה המוגברת אמנם נחשבת לחיובית היום, אך אם הקצב שלה ימשיך לגדול בשנים הקרובות אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב לא בריא", כך אומר אקפון חונביביאן, כלכלן בכיר בבית הספר לעסקים של דרום מזרח אסיה. 

בנוסף, לאחרונה הדליק שיעור הצמיחה של השימוש בתשלומי אשראי במדינות האזור נורה אדומה של אזהרה עבור כמה בכירים כלכליים. הראשונה להזהיר מהתפוצצות בועת האשראי היתה סוכנות הדירוג פיץ', אשר הודיעה כי דווקא בפיליפינים, אשר השנה היוו מוקד משיכה למשקיעים זרים רבים, נמצא המצב קרוב מאוד לנקודת הרתיחה. 

מומחים רבים מודאגים מכך שקצב הגידול המהיר של תשלומי האשראי במדינות דרום מזרח אסיה, עלול להביא אותם למצב של משבר אשראי, כפי שקרה במדינות אחרות ביבשת, כמו הונג קונג, טיוואן ודרום קוריאה, שם שיעורי האשראי הגבוהים בתחום הנדל"ן היוו סכנה אמיתית לחוסנם של הבנקים. 

אם מדינות האזור לא יעצרו את תופעת האשראי בזמן, עלולים הבנקים להגדיל את יחסי ההלוואה- הפקדה שלהם בצורה שתביא אותם לחובות גדולים, כאלה שגרמו למדינות רבות באירופה להגיע לקריסה כמעט מוחלטת. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן