לא נרדמים בלילה? 10 דרכים להתמודד עם זה

מתקשים לישון? הנה 10 הסיבות הנפוצות ביותר לנדודי שינה, ומספר הצעות שיעזרו לכם לישון:

1. החדר שלכם לא חשוך מספיק
אף נורה בחדר השינה לא צריכה להיות דולקת בלילה, בייחוד לא אור הנובע מן הטלוויזיה או ממכשירים אלקטרוניים. כשהעיניים נחשפות לאור במהלך הלילה, המוח שלכם טועה לחשוב שהגיע הזמן להתעורר ומפחית את קצב ייצור המלטונין, ההורמון שמשוחרר מבלוטת האצטרובל שנמצאת באמצע המוח, אשר גורם לעייפות ומוריד את טמפרטורת הגוף. האור שנוצר ממכשירים אלקטרוניים הוא בעייתי במיוחד, משום שהוא מחקה את אור השמש.

2. עשיתם פעילות גופנית מאוחר מדי
אם אתם מבצעים פעילות גופנית פחות משלוש שעות לפני השינה, אתם ממריצים את קצב חילוף החומרים ומאיצים את הלב, מה שגורם לחוסר מנוחה ועירנות מוגברת במהלך הלילה. נסו להתאמן בבקרים או בשעות הצהריים המאוחרות, ותוכלו לישון חזק יותר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

3. שתיתם אלכוהול מאוחר מדי
אנו נוטים לחשוב שאלכוהול גורם לשינה חזקה יותר, אך למעשה הוא מפריע לשנת ה-REM, וגורם לכם להרגיש עייפים יותר בבוקר למחרת. נכון, ייתכן שתרגישו עייפים יותר אחרי שתייה מרובה, אך מדובר באפקט קצר טווח.

4. החדר חם מדי
הגוף והמוח רוצים להתקרר בזמן השינה, ואם החדר חם מדי זה יפריע לתהליך. שינה עם מאוורר או מזגן היא רעיון טוב, משום שהם ישמרו עליכם קרירים וייצרו רמה יציבה של רעש לבן שיעזור לכם להרדם. רק אל תקררו את החדר יותר מדי, כי גם זה עלול להפריע לשינה שלכם.

צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

5. הגוף עדיין על קפאין
זמן מחצית החיים של קפאין הוא 5 שעות, מה שאומר ש-10 שעות אחרי ששתיתם את כוס הקפה הראשונה, שלושה רבעים ממנה עדיין מסתובבים במערכת שלכם. מרביתנו שותים יותר מכוס קפה אחת ביום, ורבים מאיתנו שותים גם בשעות המאוחרות יותר של היום. אם אתם מתכוונים לשתות קפה, עשו זאת מוקדם.

6. אתם מסתכלים יותר מדי על השעון
למרות שקשה שלא לעשות זאת, אל תסתכלו על השעון כשאתם מתעוררים במהלך הלילה. למעשה, עדיף לסובב את השעון כך שלא יפנה אליכם ישירות. כשאתם בודקים את השעון באופן תדיר, אתם מאמנים את הגוף לעשות זאת, ומהר מאוד תמצאו את עצמכם מתעוררים בדיוק ב-3:15 בכל לילה.

7. אתם מתעוררים ומדליקים את הטלוויזיה עד שתירדמו
מדובר ברעיון רע, ממספר סיבות. הראשונה היא שצפייה בטלוויזיה ממריצה את פעילות המוח, שהוא הדבר ההפוך ממה שאתם רוצים שיקרה אם המטרה שלכם היא שינה עמוקה. שנית, האור שנובע ממקלט הטלוויזיה אומר למוח שלכם שהגיע הזמן להתעורר (ראו סיבה מס' 1).

8. ניסיון לפתור בעיות מורכבות באמצע הלילה
לכולנו קורה שאנו מתעוררים לפעמים במהלך הלילה, והדבר הראשון שקופץ לנו לראש הוא בעיה גדולה שמדאיגה אותנו. הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לעצור את עצמכם מהעמקה בבעיה, ולנסות להפנות את המחשבות לעבר דבר פחות מלחיץ. אם תישאבו למעגל הדאגה, תישארו ערים זמן רב יותר.

9. אכילת מזונות עשירים בחלבונים קרוב מדי לשעת השינה
תהליך העיכול של חלבונים דורש אנרגיה רבה מהגוף, מה שמשאיר את מערכת העיכול פעילה בזמן שאתם מנסים לישון – וזה שילוב רע.

10. עישון לפני השינה
מעשנים טוענים כי הסיגריות מרגיעות אותם, אולם מדובר בטריק נוירוכימי. למעשה, ניקוטין הוא ממריץ. כשאתם מעשנים סיגריה לפני השינה, סביר להניח שתתעוררו מספר פעמים במהלך הלילה, בדיוק כפי שכוס קפה תגרום לכם לעירנות מוגברת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן