לא על הטרור לבדו: להציג את ישראל לעולם דרך הטכנולוגיה והיזמות

מחקר מרתק שערך פרופ' יואל כהן מאוניברסיטת אריאל, בחן אילו נושאים בוחרים לסקר העיתונאים הזרים הפועלים בישראל. לנושאי הסיקור ישנה כמובן השפעה על תדמיתנו בעולם, והמחקר העלה כי מדינת ישראל מוצגת בעולם התקשורת בעיקר בהקשר של מלחמה וטרור. נושאים חשובים כגון מדע, פיתוחים טכנולוגיים או תרבות, אשר מהווים חלק בלתי נפרד מאופייה ומתרומתה של ישראל בזירה הבין לאומית, נחשבים בעיני העיתונאים הזרים כזניחים למדי. כך לדוגמא, פיגוע ירי במתחם "שרונה" בתל אביב זוכה להעדפה ובולטות תקשורתית נרחבות פי כמה לעומת החלטה של אינטל לרכוש בכ-175 מיליון דולר את חברת ריפליי הישראלית.

מגמה זו מציגה תמונה מסולפת וחלקית מאד על הנעשה בארץ, קל וחומר תמונה שאינה מבוססת, על פניה הרבגוניות של ישראל ומעמדה הבינלאומי בחזיתות שונות של מחקר, פיתוח, קידמה ועשייה חברתית. במקביל, שורר קונצנזוס עולמי בקרב מומחים יודעי דבר לגבי מיצובה של מדינת ישראל בחזית החדשנות, הפיתוח הטכנולוגי והיזמות בעולם.
יש דוגמאות למכביר וקצרה היריעה מלפרט את כולן: החל באפליקציית הניווט הישראלית "ווייז", שנמכרה ב-2013 לחברת גוגל תמורת כמעט מיליארד דולר ועשרות מיליוני נהגים משתמשים בה כיום; דרך אנשי הייטק ישראלים בעלי השפעה גלובלית עצומה, כגון ממציא הדיסק און-קי דב מורן, או אבי "חומת האש" המודרנית גיל שוויד; וכלה באנשי אקדמיה בעלי מעוף והשפעה עולמית, כגון זוכה פרס נובל בכלכלה, המתמטיקאי פרופ' ישראל אומן, או זוכת פרס נובל בכימיה, הביוכימאית פרופ' עדה יונת. 

אופי הניו-מדיה בימינו מאפשר כיום לכל גורם שהוא – פרטי או ציבורי, מאורגן או שאינו מאורגן, לנהל קמפיין שלילי נגד מדינת ישראל, תוך הצגת תמונה מעוותת, מסולפת וצרת-אופקים, והמבוססת לרוב על דיווחים מוטים המתפרסמים בתקשורת הממוסדת הזרה בעניינים מדיניים, פוליטיים וביטחוניים. אולם אל לנו לפטור עצמנו בטרוניה על מגמה זו, כיוון שכלי זה – ניו-מדיה – מאפשר באותה המידה להציג ולהפיץ מידע ותכנים המראים את מדינת ישראל בהקשר רחב יותר, מורכב יותר וחיובי הרבה יותר, כיאות למדינה שתרומתה העולמית במגוון תחומים רב עולה לאין שיעור על גודלה הפיזי והדמוגרפי.

המבקרים שמגיעים לארץ, יוכלו לספר את סיפורה של ישראל בהקשר רחב יותר. גידי מרק | צילום: יח"צ

מסה אנושית קריטית

הדרך הטובה ביותר לקעקע ניסיונות לסילוף דמותה של ישראל הינו להביא ארצה לביקור משמעותי כמה שיותר אנשים בעלי השפעה על דעת קהל בעולם – מכל המגזרים ומכל הדתות. אותם בעלי השפעה יוכלו לבחון את ישראל לא רק דרך עדשת הקונפליקט, אלא בהקשר רחב יותר הנחשף באופן בלתי אמצעי גם להישגיה ותרומותיה יוצאי הדופן של מדינת ישראל במגוון רב של תחומים. מכאן והלאה ניתן יהיה לייצר מסה אנושית קריטית אשר תדע לא רק להתמודד בהצלחה עם קמפיינים עוינים למדינת ישראל, אלא לספר את סיפורה של ישראל בהקשרו הרחב, המורכב והמכובד יותר .

לכן, לצד ביקור באתרים תיירותיים היסטוריים כגון יד ושם, מצדה, ים המלח או תל דן, חשוב כי בעלי ההשפעה המבקרים בישראל יפגשו מקרוב גם את מיזמי החדשנות והפיתוח בהן מדינת ישראל כה מצטיינת. בשנים האחרונות מצליח תגלית, פרויקט התיירות החינוכית הגדול בעולם, לעצב בקרב עשרות אלפי משתתפיו תמונה של מדינה מובילה בתחומי התרבות והטכנולוגיה הגבוהה. בהקשר זה חונכת "תגלית", בשיתוף הבורסה לניירות ערך, מרכז יזמות ראשון מסוגו בישראל, המציג לראווה את הישגיה הנפלאים של מדינת ישראל במגוון תחומים, כגון רפואה, חקלאות, סייבר, מדע, חלל ותחבורה. עשרות אלפי משתתפי תגלית שיסיירו בארץ בקיץ זה, יבקרו במרכז היזמות ויזכו לחוות בתערוכה מיזמים שונים, ציר זמן המציג את הישגיה הטכנולוגיים הבולטים של ישראל למן הקמתה ועד ימינו, ומפגשים עם יזמים ישראלים ממגוון תחומים.

מרכז יזמות זה הינו חלק מתפיסת עולם הגורסת כי רק הפיכתה של ישראל לגורם רלוונטי בחיי היום יום ובמערכת הערכים הכוללת של מובילי דעת הקהל העולמית, תוכל ליצור תשתית שתשפר את מעמדה ותדמיתה של מדינת ישראל בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל תגלית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן