לא צאר, צרה: העולם הכלכלי מסמן לפוטין את הדרך הביתה

במארס השנה, כשוולדימיר פוטין נבחר שוב לקדנציה שלישית כנשיא רוסיה, רבים ראו בכך את טקס החניכה של צאר רוסי בן המאה ה-21 הלכה למעשה, שימשיך לשלוט ברוסיה עוד זמן רב קדימה. אח השווקים הפיננסיים מסמלים משהו אחר בתכלית – מענישים את רוסיה על בחירתו המחודשת של פוטין, ושולחים מסר חריף כי משקיעים כבר לא מוכנים לסבול את שיטות העסקים של פוטין.

השווקים הכלכליים מחדדים את הצהרתם כלפי פוטין עצמו – "הפעם, לא". מאז נבחר פוטין שוב, מדד מערכות המסחר של רוסיה נפל ב-30% בקירוב; במשך אותה תקופה, הרובל הפחית מערכו 15% מול הדולר ושקע לרמתו הנמוכה ביותר מאז עומקי המשבר הכלכלי ב-2009.

משקיעים פשוט דוהרים החוצה מרוסיה, שכבר עברה בריחת הון של 42 מיליארד דולר בארבעת החודשים הראשונים של 2012.

מענישים את רוסיה על בחירתו. פוטין, השבוע | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר אפילו ענקית הנפט הבריטית בי.פי הביעה את שאיפתה לצאת מרוסיה, והצביעה על נכונותה לסגת מהיוזמה המשותפת שלה ברוסיה מזה 9 שנים, TNK-BP, ההשקעה החיצונית הגבוהה ביותר בתעשיית הנפט של רוסיה. החברה הודיעה כי היא מחפשת למכור את החלק של בעלותה בTNK-BP אפילו שחלק זה מייצג למעשה רבע מהרזרבות שלה.

עם מחירי נפט היורדים לשפל של 8 חודשים – פוטין מצליח לאבד גם את משענתו היציבה ביותר – זו שאפשרה לו לקחת קרדיט על העלאת רמת החיים של תושבי רוסיה. "ניתן לראות שצעד אחר צעד, השוק הולך ומאבד אמון בפוטין", אומר לנו השבוע מנהל של קרן גידור גדולה: "ברמות כאלה, התקציב הרוסי הוא אסון".

לא כך היו פני הדברים עבור פוטין בתריסר השנים הראשונות בהן שלט ברוסיה, כנשיא ואז כראש ממשלה. אלו לא רק התנגדות הציבור וההפגנות האופוזיציוניות החזקות ביותר שידע שלטונו, ודגמת המחאות הדוממות נגד הממשלה באפריל שהסתיימו בסגירת הכיכר האדומה ומעצרם של עשרות. או הקהל שצעק בוז לפוטין בנובמבר כשהופיע בקרב ראווה של אומנויות לחימה. בני-ברית שהיו נאמנים לו בעבר, ודגמת אלכסיי קורדין שר האוצר הקודם, מדברים בגלוי על סוגיות בוערות ואף מקימים כוח-משימה אזרחי.

   כבר לא שומר על השקט. רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

 

בימי השיא של פוטין, אליטת המיליארדרים של רוסיה טיפלה במחלוקות בשקט ובדיסקרטיות. בשבועות האחרונים, גם רומן אברבמוביץ' וגם אולג דריפסקה נתנו למאבקים המשפטיים נגדם להיגגר לבית משפט פתוח בלונדון. דריפסקה מעורב גם בבוררות שלתישמע בלונדון בנודע למחלוקת שלו עם ויקטור וקסלברג.חולשתו של פוטין מופגנת גם בעמדתו כלפי סוריה, שכללה התנגדות לסנקציות והדגשת אלימותם של המורדים. פוטין חזק ובטוח יותר היה מרגיש בנוח להתעמת עם בשאר אל-אסד, אבל פוטין היום בבירור לא רוצה לחשוף שום דבר שנראה כמו סימנים של חולשה.

אז למרות כל הדיבורים על צארות – עידן פוטין לא הושתת מעודו על פחד, כי אם על שביל הזהב שפרץ פוטין אל ליבו של מעמד הביניים הרוסי המתהווה. וכעת כשהשוק פונה נגדו, יכול מאוד להיות שגורלו של פוטין כמנהיג כבר נגזר.

כתבות נוספות בנושא:

פוטין מתעקש: כליאת חודורקובסקי – לא ממניעים פוליטיים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן