לא צריך פצצת אטום: הנשק של סין במלחמה הבאה הוא הכלכלה

ביום שלישי שעבר השתתפו פרקליט המדינה של סין דאי בינגואו ושר החוץ יאנג ג'יאצ'י בטקס חניכה של המחלקה לכלכלה בינלאומית של משרד החוץ. הקמת היחידה מסמלת שלב חדש במה שדאי, המנווט את מדיניות החוץ של סין, כינה בבוטות "דיפלומטיה כלכלית".

במבט ראשון נראה כאילו אין ממה לדאוג. יאנג, כשר חוץ מנוסה, אמר כי "המחלקה תהיה אחראית ליישום שיתופי פעולה בינלאומיים כלכליים מנקודת מבט פוליטית ודיפלומטית". במציאות, מטרת היחידה החדשה אינה זניחה כפי שהיא מוצגת. אנליסטים טוענים כי בייג'ין החליטה לנקוט בגישה תקיפה יותר לשיתופי פעולה כלכליים, אחרי שהטקטיקות העדינות לא הצליחו להשיג את מטרותיהן. המשמעות היא אחת: שימוש בעוצמתה הכלכלית של סין לפגיעה במי שנתפסות כיריבותיה הפוליטיות.

למרות הכוונות המוצהרות, פעולותיה של סין בנושא עדיין מגושמות יחסית. בחודש שעבר, על רקע הסכסוך עם יפן בנוגע לבעלות על איי סנקוקו, אירגנו בכירים סינים מחאה ארצית שהובילה למקרים נרחבים של ביזה ושריפת בתי עסק יפניים.

בו בזמן, החלה בייג'ין ככל הנראה בקמפיין מתואם שמטרתו לפגוע בעסקים יפניים. בכירים סינים הביאו להאטה של אישורי המכס עבור סחורות של חברות יפניות ועצרו הליכי אישורי ויזות. הרשויות החרימו עיתונים יפניים, ובין השאר, כפו פקידי ממשלה זוטרים על חברות יפניות לפרוש מיריד המסחר בצ'נגדו ומנעו מחברה יפנית לגשת למכרז בסין.

התיאום חלש, אבל מה יקרה כשיתחזק? ההפגנות בסין נגד יפן | צילום: רויטרס

במקביל ללחץ הפוליטי, הצטרפו גם אמצעי התקשורת לקרב המתגבש נגד יפן, ואיימו בתגמול כלכלי נגד טוקיו. עיתון המפלגה הקומוניסטית "פיפלס דיילי" דרש למעשה הכרזה על "מלחמה כלכלית". ג'ין באיסונג מהאקדמיה למסחר בינלאומי ושיתוף פעולה כלכלי כתב בעיתון "צ'יינה דיילי" כי בייג'ין צריכה להשתמש במעמדה של סין כנושה כדי לתקוף את יפן.

יפן לא הייתה הקורבן היחיד של הלחץ הכלכלי הסיני בשנה האחרונה. במארס החלו בכירים במכס הסיני במה שהוגדר כ"מלחמת הבננה", וסירבו לקבל פירות מהפיליפינים, על רקע סכסוך של ממשלת סין עם מנילה על שרטון סקרבורו בים סין הדרומי. היוזמה הזו הגיעה לאחר שלל חרמות יצוא ואמצעי לחץ כלכליים אחרים שנכפו ב-2010 גם על יפן, האיחוד האירופי וארה"ב. ואחרי שמתנגד השלטון המפורסם ליו שיאבו זכה בפרס נובל לשלום ב-2010, הטילה ממשלת סין סנקציות אפילו על הסלמון הנורווגי.

מאבקים פנימיים

עד כה, הטקטיקות של בייג'ין, מטרידות ככל שיהיו, היו לרוב מפוזרות ובלתי ממוקדות. כפי שציין האנליסט שי יינהונג, ניסיונותיה של סין להשתמש בכלי הנשק הכלכליים שלה "היו בעיקר תגובות אד-הוק, ולא אסטרטגיה שקולה".

קל לראות מדוע בייג'ין נתקלה בבעיות בפיתוח טקטיקה אחידה, על רקע מאבקי כוחות בצמרת המדינה. משרד החוץ נדרש להיות מתואם עם משרד המסחר, משרד האוצר ומשרד החקלאות, כולם בעלי השפעה בקביעת המדיניות. בנוסף, נדרש תיאום גם עם ראשי התאגידים הממשלתיים, אשר לוקחים גם הם חלק בתהליכי קבלת ההחלטות. כמו כן, במקביל למדינה, גם הארגונים הקומוניסטים חשובים, בייחוד הקבוצה המובילה בנושאי מדיניות חוץ, אשר מורכבת מנציגים של משרד שונים ומנציגי הצבא.

האם הכלכלה תחליף את הצבא ככלי נשק? חיילים סינים | צילום: רויטרס

מה שמסבך עוד יותר את המצב הוא שדאי בינגואו, האחראי לקביעת מדיניות החוץ של סין, לא יושב בפוליטביורו, הגוף המבצע של המפלגה הקומוניסטית, מה שהופך אותו לפגיע פוליטית, ונתון להתערבויות של בכירים אחרים. כפי שג'ין קנרונג מאוניברסיטת רנמין אמר החודש, "אין איש חזק אחד שאחראי על הדיפלומטיה בסין".

חוסר האחידות והמאבקים הפוליטיים לא מרגיעים את כל הפרשנים. רבים מהם מאמינים כי המצב המבולבל ישתנה בקרוב. המנהיגים הסינים מביעים עניין רב יותר במדיניות החוץ ומבינים שמשהו חייב להיעשות. בחודש נובמבר צפוי להתמנות שי ג'ינפינג למנהיג הבא של סין, ובמארס צפויים כל השינויים בצמרת להסתיים. על פי ההערכות, לאחר השינויים הללו, צפויים הבכירים החדשים לארגן מחדש, כמעט מאפס, את מערך קבלת ההחלטות בנושאי חוץ.

לאחר שהשינויים יסתיימו, צפוי וואנג הונינג, כעת ראש מחלקת המחקר הרשמית של המפלגה, להיות הממונה הכללי על יחסי החוץ במדינה. הוא צפוי להיות בעל עוצמה פוליטית רבה, בייחוד אם הוא ישיג מושב בפוליטביורו ויוכרז כסגן הנשיא.

אם בייג'ין אכן תוכל לאחד את השרים והאיגודים שכעת מתחרים על השפעה, מדיניותה של סין תקבל טונים אגרסיביים יותר, משום שהגורמים הניצים, גם בצבא וגם בגופים האזרחיים, צפויים להישאר בשליטה גם לאחר החילופים בצמרת.

הדיפלומטיה הכלכלית החדשה של בייג'ין, עם זאת, צפויה להיות חרב פיפיות, בייחוד לטווח הארוך. ראשית, סין כבר איבדה מדינות עמיתות מולן פעלה באמצעים של כפייה. בנוסף, כלכלת סין, אשר נסמכת ברובה על יצוא, מתגלה כפגיעה במיוחד בסביבה הגלובלית הנחלשת, והמשמעות היא שהכלים שנמצאים בידי בייג'ין יהיו פחות חזקים בעתיד.

החדשות הרעות הן שבכירים בסין נחושים להשתמש בכוחם הכלכלי כדי להשיג מטרות גיאופוליטיות. החדשות הטובות הן שמדובר ביוזמה שייתכן מאוד שתיכשל עוד בלידתה, בלי התערבות חיצונית.

כתבות נוספות בנושא:

מה מאיים על שלטונה של המפלגה הקומוניסטית בסין?

הרוח המזרחית: ממשלת סין החדשה רוצה שינוי תרבותי וכלכלי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן