לא רק אצל באטמן: המכוניות העתידניות כבר ממש מעבר לפינה

האינטרנט אמנם לא איתנו הרבה זמן, אך שינה את חיינו בצורה כה ניכרת שלעיתים קשה לזכור איך נראו חיי היום-יום לפניו. הרשת עדיין לא מכסה את כל האספקטים בחיינו אך לאט לאט היא חודרת ומשתחלת למעט התחומים בחיינו שנותרו מנותקים ממנה עד עתה. המגמה הבולטת ביותר בהקשר הזה מכונה "האינטרנט של הדברים" (The Internet of Things). למעשה, מדובר במוצרים שמשלבים בהם חיבוריות לאינטרנט כך שנוכל להתחבר אליהם מהרשת ובכך למנף פונקציונליות גבוהה יותר. "מוצרים" זו הגדרה רחבה מאוד ובצדק – את הרעיון ניתן ליישם בכל מוצר ש"ירוויח" וישתפר מתוספת של חיבור לאינטרנט. יואב וילנר, מנכ"ל ראנקי, על האפשרויות הבלתי מוגבלות שפותחת הטכנולוגיה החדשה. 

בעשור הטכנולוגי האחרון, המילה "חכם" הפכה לקלישאה. הטלפון הסלולרי הוא האשם העיקרי ביצירת הביטוי השגור כשהמילה "סלולרי" כבר מזמן הוצאה מהלקסיקון לטובת "טלפון חכם". האינטרנט של הדברים לוקח את המושג "חכם" ומיישם אותו על אלמנטים בחיינו שנותרו "טפשים". היום כבר ניתן כבר למצוא בתים עם מוצרים חכמים כמו טלוויזיות עם חיבור אינטרנטי, שמשמשות כמעין מחשב שני, מזגן שניתן לשלוט בו מאפליקציה בטלפון, תנור וכיריים שניתן לכבות מרחוק, תאורה חיצונית ופנימית ובכלל האפשרויות מוגבלות רק על ידי הדמיון שלנו.


הכל מחובר, גם הרכב | צילום: thinkstockphotos

עצם המחשבה על מה שיכול האינטרנט להעניק למכונית מציתה את הדמיון. כמו ש"טלפון חכם" רחוק שנות אור מהטלפון המקורי שאיתו גדלנו, גם "מכונית חכמה" היא חיה אחרת לגמרי מכל מה שהכרנו עד עתה בתחום התחבורה. אל תבינו לא נכון, מכוניות חכמות כבר קיימות בתצורות שונות אך התחום עדיין צעיר. זה זמן מה, קיימות חברות מחשוב ואלקטרוניקה, ביניהם EIM E.S.C הישראלית, המייצרת פתרונות טכנולוגיים עבור חברות אחרות. מכונית העתיד כבר כאן, מה ניתן לצפות ממנה היום ובעתיד הקרוב?

ניווט חכם – פחות פקקים

מספר המכוניות בארץ ובעולם עולה בהתמדה. הסיבות לכך הן הגדילה הטבעית של האוכלוסיה בשילוב רמת חיים גבוהה (בממוצע) ועודף היצע בשוק הרכב שמוריד את המחירים ומוביל לכך שיותר אנשים יכולים להרשות לעצמם רכב פרטי. קצב סלילת הכבישים ובניית התשתיות נמוך בהרבה מקצב ייצור ורכישת המכוניות ולכן סלילת כבישים לעולם לא תהווה פתרון הולם לבדה. אם כך, יש צורך להוסיף פתרונות אחרים על מנת להתמודד עם הבעיה.

אחד הפתרונות האפשריים הוא ניווט חכם. מכונית חכמה יכולה לתקשר עם מכוניות אחרות על הכביש ולקבל מידע עליהן. המידע מועבר למעבד חזק שמחשב את מסלולי הנסיעה העדיפים ומכווין את הנהג ליעדו תוך כדי מתן מידע נוסף והתראות על הנעשה בדרך. לכאורה אין הבדל בין היכולת הזו לבין מערכות ניווט GPS ואפליקציות ניווט כמו Waze ואחרות, אך רק לכאורה.

אז מה השוני? מכונית חכמה תדע להתריע לבדה על כך שכמות הדלק שנשארה בה נמוכה ותכווין את הנהג לתחנת הדלק האידיאלית למסלולו. מכונית חכמה תדע להתאים את מהירות הנסיעה למכוניות סביבה באופן אוטומטי תוך שמירה על מרחק קבוע ממכונית למכונית. כך למעשה, הנסיעה והאינטראקציה בין המכוניות הופכות הרמוניות יותר ומבטלות את הצורך הקבוע בהאצה ובלימה – מה שמוביל לחיסכון בזמן, עצבים ודלק.

השלב הבא הוא חזון "המכונית האוטונומית". מכונית אשר נוהגת את עצמה ומותירה לנהג להנות מהנסיעה ולבצע מטלות מבלי לסכן את עצמו והסביבה. מכוניות אלו יוכלו גם לחפש מקומות חניה ולהחנות עצמן ללא נוכחות הנהג (אם הנהג ממהר ליעדו, הוא יוכל פשוט לעזוב את המכונית ולסמוך על כך שתחנה את עצמה על פי החוק).

בטיחות

רוב תאונות הדרכים נגרמות בגלל הגורם האנושי. זו דרך מאוד יפה להגיד שתאונות דרכים נגרמות כי בני אדם טועים. כשאנחנו נוסעים בכביש מהיר ישנם המון משתנים בכל רגע נתון: כמות המכוניות, מספר הנתיבים, המהירות של כל מכונית, שינויים בהסדרי התנועה, שינויי כיוון פתאומיים (החלפת נתיב ללא איתות) ועוד מספר לא מבוטל של אלמנטים שיכולים להשפיע על הנהיגה שלנו. המוח האנושי אינו מסוגל לחשב כל כך הרבה משתנים בזמן תגובה קצר מספיק ולכן די בשינוי פתאומי קטן על מנת לגרום לאסון. שמירת מרחק אוטומטית, התאמת מהירות נסיעה לסביבה והתראות על תזמון החלפת נתיבים הן רק חלק ממה שמציעה מכונית עם אינטרנט של הדברים בתחום הבטיחות.

עקיפה היא פעולה רגישה שכן בזמן ביצועה הנהג מאיץ בפתאומיות ומחליף שני נתיבים בזמן קצר מאוד. הרבה תאונות נגרמות כתוצאה מנסיונות עקיפה כושלים. פעמים רבות, נהגים לא מחשבים כראוי את המרחק והמהירות ובשל התזמון הלקוי (אותו גורם אנושי) נכשלים בביצוע העקיפה. דמיינו שאתם נוהגים ורוצים לעקוף מכונית שנוסעת לאט מהרגיל. עכשיו דמיינו שיש למכונית את היכולת למדוד עבורכם את כל המשתנים הסביבתיים ולקבוע האם לעקוף או לא. בקרוב לא נצטרך לדמיין, זו תהיה המציאות. במציאות הזו מכוניות לא רק יוכלו להחליט אם לבצע עקיפה, אלא גם יוכלו לבצע אותה בעצמן, בלי כל התערבות מצד הנהג.


העתיד כבר (כמעט) כאן | צילום: thinkstockphotos

כוחות הצלה

מניעה היא אלמנט חשוב מאוד בהקשר של אסונות, אך לא תמיד ניתן למנוע אסון. במקרה כזה מה שחשוב היא התגובה ובאופן ספציפית יותר, זמן התגובה. מכוניות חכמות יכולות במקרה אסון ליצור קשר עם כוחות ביטחון והצלה ולהכווינם למקום הארוע על ידי שיתוף מיקומן עם הניידת או האמבולנס.

עושה רושם שאנו עושים דרכנו אל עבר עתיד טוב יותר. עתיד בו סוף סוף נמצא הפתרון לתאונות דרכים. עד היום כל הנסיונות שלנו למנוע תאונות כוונו לנהגים והדבר לא הוכח כאפקטיבי. על מנת לחיות בעולם בטוח יותר יש להקטין או לבטל את מידת השליטה שיש לנהג על הרכב, שכן הנהג הוא זה שמבצע את הטעויות. כיום, באמצעות האינטרנט של הדברים, יש לנו אלטרנטיבה שמספקת לנו נוחות וכדאיות, בנוסף לביטחון מוגבר. זו תעשיה צעירה שתמשיך לגדול ולא רחוק היום בו נמצא את עצמנו מסתכלים אחורה ומנסים להזכר איך נראו חיינו בלי מוצרים חכמים.

– יואב וילנר הוא מנכ"ל ראנקי וכן בלוגר במגזינים היוקרתיים בעולם: Forbes, Inc, Entrepreneur, VentureBeat, TheNextWeb.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן