לא רק ארה"ב וסין: האם חברות הענק הבאות יגיעו דווקא מאירופה?

משהו טוב קורה באירופה. הסטארט-אפים האירופיים גייסו ברבעון האחרון של 2014 יותר מ-2.8 מיליארד דולר ובניגוד לטענות שנשמעות מפעם לפעם, קיים ביבשת מאגר ענק של כישרונות טכנולוגיים.

בכנס הטכנולוגיה האירופי Le Web, שהתקיים בחודש שעבר, דנו אלכס דפלדג', היזמית הבריטית מאחורי אתר Hussle המצליח, המחבר בין עסקים קטנים ומנקים, וג'וליאן קודורניו, מנהל השותפויות בפייסבוק, בעלייתו של סקטור הסטארט-אפ האירופי כמקור לחברות הענק הבאות.

לאחר האירוע, סיפקו השניים כמה תובנות לגבי התופעה שהם מכנים "פלישת הסטארט-אפים האירופיים". זה לא שלסטארט-אפים האירופיים יש יתרון על האמריקאים, מסבירה דפלדג', אלא שהם פתחו כישורים מובנים שמאפשרים להם להתחרות מול החברות האמריקאיות. "לא קל לפנות לקהל בסדר גודל שקיים באמריקה, בייחוד לא לחברות אירופאיות. שלא כמו ארה"ב, אירופה היא לא מקשה אחת שמשתרעת על שטח אדמה אחד עם תרבות ושפה אחידים, מטבע אחד ומערכת חוקים אחת. מול זאת, אנחנו נאלצים כבר מההתחלה לחשוב באופן גלובלי, מה שמהווה לפי דעתי יתרון".

"אנחנו רואים סטארט-אפים בונים עסקים גלובליים מכל מקום בזכות המובייל", אומר קודורניו. "למעשה, רוב השותפים איתם אנו עובדים כרגע הם מכווני מוביל, לפעמים אפילו עוסקים רק במובייל. לחברות האלה יש התנהלות גלובלית מהיום הראשון והן דוחפות צמיחה וחדשנות ויוצרות משרות באזורים בהן הם פועלות. לדבריו, ווייז וחברות כמו Skyscaner ו-Supercell, הן דוגמאות לכך.


ווייז. דוגמה להצלחה אירופית | מקור: אתר החברה

יחד עם זאת, עדיין קשה יותר למצוא משקיעי הון סיכון באירופה מאשר בארה"ב, אז מאיפה מגיע הכסף? למעשה, הרבה מהסטארט-אפים שפייסבוק עובדת איתם הם בעלי מימון עצמי, ואלה שכן מגייסות מימון, מסתמכות על סכומים קטנים יותר. "היו גם לא מעט קרנות הון סיכון שהיו מאוד שוריות כלפי אירופה", מוסיף קודורניו, "וזה השתלם עם תשואות גדולות שהגיעו במהירות – עובדה שמפנה עוד השקעות לכיוון היבשת".

דפלדג' מאמינה שדווקא למצב הכלכלי הקשה היה תפקיד חשוב בעידוד היצירתיות. כאשר לפתע קשה להשיג משרות בחברות גדולות עם שכר גבוה, אנשים מבריקים לא מבזבזים זמן כדי למצוא משרות אלטרנטיביות – הם פונים ליזמות. לצד זאת, גם החממות הטכנולוגיות שמעודדות יצירה וצמיחה של סטארט-אפים, משגשגות באירופה ומושכות אליהן יזמים מכל רחבי היבשת. "אנחנו רואים מגוון רב יותר של אנשים בחלק הזה של העולם", היא אומרת. "לפעמים יותר ממחציתם הן נשים. בתל אביב למשל, חלקן של הנשים הוא כמעט 50%".
  
אז יש לא מעט סטארט-אפים מבטיחים באירופה, אך האם ניתן להפוך אותם לחברות בסדר גודל משמעותי יותר והאם אקזיט של מיליארד דולר הוא אפשרי כבר עתה? כנראה שעדיין לא, אך המגמה בהחלט צפויה להימשך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן