Forbes Israel Logo

לא רק אתרים: מהפכת הסלולר מגיעה לתחום ה-SEO

שיעור החדירה הגבוה של הסמארטפונים והשימוש הנרחב שכולנו עושים בהם חולל תמורות משמעותיות ביותר בתחומי חיים רבים – וגם בעולמם של אנשי ה-SEO. תחילה השפיעו הטלפונים החכמים על הדרכים בהן מומחי קידום האתרים ביצעו פעולה זו, כלומר קידום אתרים, וכעת מתווסף אתגר חדש ומרתק לעבודתם של אנשי מקצוע אלה: קידום אפליקציות.

הסיבה לכך פשוטה: בתחילת השנה כבר היו ב-Google Play Store כ-1.4 מיליון יישומונים (כך נקראות אפליקציות בעברית, על פי האקדמיה ללשון), ומפתח אפליקציות או בעל עסק שרוצה שזו שלו תותקן בסמארטפונים רבים חייב להבליט אותה על פני אינספור האחרות המתחרות על תשומת ליבו של הגולש.
  
גם צעדים שונים שנקטו בינג ובעיקר גוגל בחודשים האחרונים מחייבים את אנשי ה-SEO לצרף לארגז הכלים שלהם את הידע והיכולת לקדם אפליקציות: כך שדרוג מערכת ה-App Indexing של גוגל במטרה לסייע לגולשים לאתר אפליקציות שעשויות להיות חיוניות עבורם, וכך ההכרזה של החברה על השקת "Now on Tap", שמאפשר לגולשים הסלולריים להגיע בלחיצת כפתור אחת מהירה ופשוטה למידע, אפליקציות והזדמנויות לפעולה.

השינויים שחוללו הסמארטפונים בחיינו – וחלקן של האפליקציות בכך

הטלפונים החכמים הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו עד שכמעט בלתי אפשרי מבחינתנו לזכור או לדמיין איך התנהלנו לפני שהחזקנו ביד טלפון, שהוא בעצם מחשב רב אפשרויות. כבר ב-2013 עמד שיעור החדירה של הסמארטפונים בישראל על 57%, ברבעון הראשון של 2014 נמכרו בארץ עוד כ-657,000 מכשירים שכאלה ואילו ברבעון הראשון של 2015 התווספו עוד כ-787,000 טלפונים חכמים, כך שלתחושה שלכמעט כולם כבר יש סמארטפון יש אחיזה של ממש במציאות.

לא רק מספר בעלי הסמארטפונים – גם היקף השימוש בכל מכשיר כזה מתרחב ללא הרף, ובמאי 2015 הודיעה גוגל כי ב-10 מדינות ברחבי העולם, כולל יפן וארה"ב, בוצעו יותר חיפושים באמצעות טלפונים סלולריים מאשר דרך מחשבים נייחים. אנחנו לא רק גולשים יותר ומחפשים יותר מידע אלא גם מבצעים רכישות רבות יותר דרך הסלולרי, והאפליקציות הרבות, שכמובן הולכות ומתרבות בקצב מסחרר, מהוות חלק בלתי נפרד מכל החגיגה הזו, כך שאך טבעי הוא שגוגל תשלב אותן בחיפושים שלה.


היקף השימוש במכשירים הסלולרים לא מפסיק להתרחב | צילום: thinkstock

מבחינת בעל עסק, ישנו רווח כפול בהתקנת האפליקציה שלו על ידי גולש כזה או אחר: ראשית, היישומון מגדיל, ובמקרים רבים במידה ניכרת, את הסיכוי כי אותו גולש ייצור אינטראקציות נוספות בעתיד עם העסק (דרך האפליקציה); ושנית, יחס ההמרה באפליקציות – כך על פי מחקר חדש של חברת Criteo שהתפרסם ביוני 2015 ובחן את הנעשה בתחומי התיירות והקמעונאות – גבוה יותר ביחס לאתרים (הן סלולריים והן "רגילים"), כך שאפליקציה טובה פשוט עובדת! (ועל כן אם תקודם היטב, תגביר במידה משמעותית את רווחיות העסק שעומד מאחוריה).

איך ניתן להגביר את הנראות של האפליקציות?

האפליקציות נחשפות לציבור הגולשים ב-3 דרכים שונות:
1. בחנות האפליקציות (ה-Google Play וה-App Store)
2. בתוצאות החיפושים האורגניות
3. באמצעות השירות החדש Google Now On Tap

נתמקד בעיקר בחלק השני של קידום אפליצקיות בתוצאות החיפושים האורגניות.

מה זה App Indexing ואיך הוא בא לידי ביטוי בתוצאות החיפושים השונים?

עד לפני מספר חודשים ניתן היה להגיע לאפליקציות רלוונטיות בחיפושים סלולריים שונים – אולם הדבר היה מוגבל לאפליקציות שכבר הותקנו במכשיר ממנו התבצע החיפוש. כעת מקלה עלינו גוגל למצוא אפליקציות שיכולות לסייע לנו, כולל כאלה שעדיין לא מותקנות אצלנו.

תחילה, באפריל 2015, הורחב שירות ה- App Indexing של החברה כך שבעלי סמארטפונים עם מערכת הפעלה אנדרואיד החלו לקבל בתוצאות החיפושים השונים שהם מבצעים גם אפליקציות שאינן מותקנות במכשירים שלהם. חודש לאחר מכן החלו ליהנות מכך גם בעלי האייפונים (נכון לעכשיו רק עבור חלק מהיישומונים, אולם גוגל פועלת במרץ להרחיב את היריעה).

המצב כיום הוא שחיפוש בסלולרי מניב שני סוגי תוצאות מבחינת האפליקציות שגוגל מזהה כרלוונטיות עבור אותו חיפוש: אם האפליקציה כבר מותקנת, הרי שניתן לגלוש מיידית אל העמוד באפליקציה שמכיל את התוכן המתאים, ואם האפליקציה אינה מותקנת יוצג לגולש כפתור ה- Install שיאפשר לו התקנה מהירה שלה (ולאחר מכן מעבר מיידי אל התוכן המתאים).

לדוגמה, אם פיתחתם אפליקציה שמציעה שירות מסוים (למשל בתחום המלונאות) ובחיפוש מילת מפתח רלוונטית בגוגל (למשל "בתי מלון") האפליקציה שלכם "מספיק רלוונטית" כדי להופיע בתוצאות החיפוש יש 2 אופציות: גולש שכבר התקין את האפליקציה שלכם יקבל לינק ישירות למסך הרלוונטי באפליקציה (קישורים אלה, אגב, נקראים deep links), ועל המסך של הסלולרי של מי שמבצע חיפוש דומה ועדיין לא נחשף לאפליקציה תוצג האופציה להתקין אותה.


שירות ה- App Indexing. חושף את הגולשים גם לאפליקציות שלא מותקנות אצלם

בנוסף, מערכת ה-App Indexing של גוגל מאפשרת גם השלמה אוטומטית של ביטויים אותם מקליד הגולש ובכך מגבירה עוד יותר את הסיכוי שהוא יחזור להשתמש באפליקציה שכבר התקין. שימו לב: על מנת ליהנות מהיתרונות המשמעותיים של מערכת זו יש לקשר בין האפליקציה לבין האתר של העסק.

עוד כדאי לדעת, שבמאי 2015 הודיעו גם אנשי בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, על יצירת מערכת שתאנדקס את כל האפליקציות הקיימות על מנת לאפשר הצגת תוצאות רלוונטיות בכל חיפוש.


מה זה Now On Tap ולמה הוא מגדיל את כדאיות קידום האפליקציות?

הרעיון של Google Now On Tap, שהוצג ע"י גוגל במאי 2015, פשוט: לאפשר לגולשים להגיע בקלות ובמהירות למידע רלוונטי ובפרט לכזה שמניע אותם לפעולה.
לדוגמה, אם תקבלו SMS שחבר שמספר לכם על סייל לוהט בחנות מסוימת, תוכלו בלחיצת כפתור אחת לקבל הנחיות הגעה לחנות או לחילופין לעבור מיידית לאפליקציה של החנות ולרכוש דרכה מוצרים בהנחה. באופן דומה, אם תקראו מייל שמוזכר בו סרט חדש תוכלו בלחיצת כפתור לקבל את תקציר העלילה, להגיע לדפי אינטרנט של כוכבי הסרט וגם להזמין כרטיסים אליו בבית הקולנוע האהוב עליכם.

בהקשר של אפליקציות חשוב לדעת כי כל אפליקציה שנכללת ב-App Indexing של גוגל תעבוד גם ב-Now On Tap – ועל כן תיהנה מנראות גבוהה יותר.

איך גוגל מדרגת את האפליקציות?

נכון לעכשיו הדירוג של האפליקציות מבוסס, ככל הנראה, בעיקר על מאפייני האתר אליו היא מקושרת ופחות על האופן בו היא עצמה בנויה או על התוכן שהיא מכילה.
גם האופן בו הגולשים עושים שימוש באפליקציה כזו או אחרת – באיזו תדירות הם מפעילים אותה, כמה זמן הם שוהים בה בממוצע וכו' – אינו משפיע, קרוב לוודאי, על הדירוג, כך שנכון לעכשיו עיקר עבודת הקידום של אנשי ה-SEO בכל הקשור ליישומונים היא הבטחת הופעתם ב-App Indexing ואופטימיזציה של האתרים הקשורים אליהם (תוכן בעל ערך מוסף אמיתי, פרופיל קישורים איכותיים שנבנה בצורה חכמה ובהתאם לכללים של גוגל ועוד).

בכל מקרה, אין ספק שבקרוב אפליקציות יתחרו באתרי אינטרנט על הופעה במקום גבוה יותר בתוצאות חיפושים שונים וסביר להניח כי כבר בעתיד הלא רחוק גוגל תוסיף פרמטרים דוגמת התוכן שמכילה האפליקציה עצמה, הניווט בתוכה ועוד – בכל מקרה מומלץ בחום לכל מי שעוסק בקידום אתרים להתחיל להתעמק גם בנושא קידום האפליקציות, בכל האפיקים שפורטו כאן.

חיפוש אפליקציות ב-iOS וההשפעה על SEO

לא רק גוגל מייחסת משקל רב יותר לאפליקציות: גם אפל עושה זאת, ולמעשה בעלי אייפונים ואייפדים יכולים להגיע ליישומונים שונים בלי לעבור בגוגל (גם אם הוא מוגדר כברירת המחדל לחיפושים) – וזאת דרך סירי או לאחר הקלדה בשורת הנושא של ה- Safari.

חשוב להדגיש כי באופן טבעי קידום אפליקציות ב-Apple Search רלוונטי רק לאלה שפועלות ב-iOS ולא לאפליקציות אנדרואיד, ועוד כדאי לדעת כי בניגוד לגוגל, גם אם אין אתר האינטרנט שמקושר לאפליקציה, עדיין ניתן להגדיל את הנראות של האפליקציה.
האינדוקס של אפליקציות במערכת ההפעלה של אפל מתבצע באמצעות 3 שיטות שונות – NSUser Activity, CoreSpotlight ו-Web Markup – ועל מנת להבטיח נראות טובה של אפליקציה על המפתחים של לדאוג כי היא תתאים ללפחות אחת מהשיטות הנ"ל.

ב-NSUser Activity הבסיס לדירוג האפליקציות הוא פעילות המשתמשים כגון: פתיחת מסמכים, צפייה בעמוד מסוים באתר, צפייה בסרטון וידאו ועוד. לגבי CoreSpotlight – מדובר ב -API שמאפשר אינדוקס של התוכן באפליקציה ויצירת קישורים (deep Links) לתוכן באפליקציה ואילו האפשרות האחרונה, Web Markup מאפשרת גישה לתוכן באפליקציה והצגתה בתוצאות החיפוש בספארי (הדפדפן של אפל) בחיפוש על ידי סירי ועוד.

העובדה שגם אפל החלה לייחס חשיבות רבה יותר ליישומונים מחזקת עוד יותר את חשיבותם, ובכל מקרה אין ספק שהעתיד של ה-SEO, ובמידה בלתי מבוטלת כבר ההווה, כולל תשומת לב הולכת וגוברת גם לקידום אפליקציות.

הכותב הוא און יבין, בעלים ומנכ"ל משותף במשרד פרסום Exactive, בעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט עם התמחות בקידום אתרים, ניהול מוניטין ברשת, ניהול קמפיינים מבוססי תוצאות ועוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.