לא רק בישראל: מדוע זוגות משנגחאי עומדים בתור כדי להתגרש?

במרכזי מרשם הנישואין בשנגחאי מצטופפים במהלך הימים האחרונים זוגות במטרה למלא טפסי היפרדות, ומסיבה אחת: לרכוש נכס.

בעלי הבתים בעיר פנו אל עבר הטקטיקה החריגה הזו בתגובה לשמועות שנפוצו לפיהן השלטון המקומי מנסים ליישם מדיניות קשוחה יותר שנועדה לרסן את הספקולציות בשוק ואת עליית מחירי הדיור.

תחת החוקים הנוכחיים, תושבי שנגחאי שרוכשים דירה שנייה נדרשים לשלם מקדמה בשווי עד 70% מערך הנכס, בעוד שבעלי דירות ראשונות נדרשים לשלם רק 30%.

פתרונות שהועלו בישראל כקוריוז עוד עשויים להתממש, כמו בשנגחאי | צילום: Fotolia

ההחזרים מהשקעה בנכסי דיור יכולים להצטבר עד לכ-13% מערכם בשנגחאי, כך לפי יונפנג דאטה, פירמת ייעוץ נדל"ני הממוקמת בבייג'ינג. זוגות שלהוטים לנצל את האפשרות לשלם את המקדמה הנמוכה יותר בוחרים בגירושין מהירים לאחר שהם קונים דירה ראשונה יחד. בעקבות פרידתם, הם ירשמו את הבית שכבר ברשותם על שם בן זוגן לשעבר, ובכך יאפשרו לאחר לרכוש נכס חדש כמי שעושה זאת בפעם הראשונה. לעתים קרובות הזוגות הללו אף נישאים מחדש לאחר שהרכישות מושלמות.

אפילו נכסים שנקנו לפני הנישואין יכולים להיחשב כנכסי משפחה, מה שאומר שמרגע שנישאו, אם בני הזוג מעוניינים לקנות בית חדש יחד הם יצטרכו למכור את הנכס הקיים. אחרת, הם יצטרכו לשלם 70%. בשנגחאי בתים עולים כיום בסיבות 40 אלף יואן (כ-6,000 דולר) למטר מרובע בממוצע. עבור זוגות צעירים רבים שזה עתה נשאו, לקנות בית משמעותו שהם יצטרכו להיפרד מנתח עצום של חסכונותיהם.

מאז השבוע שעבר נפוצה שמועה כי ממשלת שנגחאי מנסה לחסום את הפרצה הזו, על ידי כך שהיא מאריכה את תקופת דרישת התשלום מתושבי העיר שהתגרשו לאחרונה, כך שהם לא יוכלו להרוויח מהתעריפים הנמוכים יותר עד שיחלפו 12 חודשים מאז פרידתם.

למרות שהשמועה נדחתה על ידי הרשות המקומית, רוכשי הנכסים קנו את השמועה. תמונות שהופצו בפלטפורמה הסינית הדומה לטוויטר, Weibo , הראו כי משרד רשם הנישואין במחוז Xuhui הוצף בדרישה פתאומית לפירוקי שותפויות מצד זוגות, מה שהוביל את הבכירים שם להציב שלט המבקש מהתושבים לשוב ביום אחר.

כמות העסקאות לרכישת דירות חדשות המבוצעות מדי יום טיפסו מ-1,173 יחידות לפני שבוע ליותר מ-2,000 ביום ג' האחרון, כך לפי E-House China R&D Institute, פירמת ייעוץ נדל"ני הממוקמת בשנגחאי.

"ההכחשה איננה מאוד אפקטיבית משום שישנו חוסר אמון רב מדיניות הממשלתית", אמר יאן יוז'ין, מנהל מחקרים ב- E-House. "אנשים רבים נלחצו מהשמועה. הם מאמינים כי עליהם לקנות כעת, למקרה שהפקידים ישנו את המדיניות שלהם שוב".

6,000 דולר למטר רבוע – שוק הנדל"ן בשנגחאי רותח | צילום: Fotolia

שנגחאי פרסה כבר כללים קשוחים יותר בחודש מרץ. העיר העלתה את דרישות התשלום מכ-40% ממחירו של הבית השני ל-50-70%, כשהיא מבקשת לצנן את שוק הנדל"ן הרותח שלה.

מחירי הדירות בעיר לעומת זאת, עלו ב-27% ביולי האחרון בהשוואה למחירם שנה קודם לכן, וב-1.2% בהשוואה לחודש יוני, כך לפי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בסין.

אנשים ממשיכים להזרים כסף לנדל"ן משום שהם עדיין מתייחסים אליו כהשקעה הטובה ביותר הזמינה להם, בהשוואה לשוק ההון הסיני שמתנהל כרכבת ערים, אומר יאן. רק ביולי, איבד שוק המניות הסיני שליש מערכו בתוך שבועות ספורים, לאחר שכבר הרוויח 50% יותר מהחודש הקודם.

"אנשים חושבים שלקנות נכס זו השקעה טובה, במיוחד כשאפיקי השקעה אחרים נחשפו כבעייתי", הוא מוסיף. "העובדה שמחירי הדיור ממשיכים לעלות היא רמז לכך שההגבלות שמציבה הממשלה לא ממש עובדות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן