לא רק בישראל: מחירי דיור מטורפים דוחפים את תושבי הונג קונג החוצה

השיא העולמי שמגלמים מחירי הנדל"ן בהונג קונג פוגע בתחרותיות שלה, והפוך את האזרחים שם לאומללים.

לא פחות מ-70% מהדיירים בהונג-קונג חשים שהעיר שלהם הפכה למקום גרוע יותר לחיות בו מאז שהם גרים בה. כך לפי תוצאות מחקר שביצע צוות החשיבה Civic Exchange, מחקר שמצא גם רמות נמוכות בהרבה של חוסר שביעות רצון בערים כמו שנגחאי וסינגפור – היריבות האזוריות של הונג קונג.

הדו"ח מדכא לקריאה. שני שלישים מההונג קונגים אומרים שהעיר היא לא מקום טוב לחיות בו, בהשוואה ל-16% בלבד בשנגחאי ו-13% בסינגפור. באופן מפתיע מאוד, 42% מתושבי הונג קונג אומרים שהם היו עוברים דירה אל מחוץ לעיר אם הם היו חופשיים לגור בכל מקום בעולם.

המנוע המרכזי של הפאסימיות הזו הוא מחירי הנדל"ן המטורפים בהונג קונג. זו עיר שנוח להשקיע בה, וכל כך הרבה כסף חם – שמרביתו הגיע מהיבשת המרכזית של סין – הושקע בנדל"ן של הונג קונג, למרות שיעור מס של 15% על רכישות נכסים על ידי אנשים שאינם תושבי קבע, סטאטוס שלוקח 7 שנים להשיגו.

Fotolia :משבר דיור הוא לא המצאה ישראלית – הונג קונג היקרה בעולם | צילום

הונג קונג היא ללא ספק המקום הקשוח ביותר בעולם לרכישת דירה, כך לפי דו"ח של הקבוצה הכלכלית Demographia, שסקר את שווקי הדיור ב-87 המטרופולינים הגדולים בעולם. כדי לקנות בית בהונג קונג יש צורך בסכום גדול פי 19 מההכנסה החציונית של משקי הבית שם. זהו שיא מחפיר במשך 12 השנים בהן הקבוצה מייצרת את הדו"ח הזה.

הונג קונג תופסת מזה שש שנים ברציפות את המקום הראשון ברשימת המיקומים שהם מעבר להישג היד, למרות שההון הפיננסי בסין ניצב הרבה לפני זה שמאפיין את העיר הממוקמת במקום השני – סידני – עם רווחים גדולים פי 12.

הכאב פוגע באנשים צעירים בצורה הקשה ביותר. כשהם ניצבים בפני האפשרות שלעולם לא יוכלו לרכוש בית בלי גיבוי כלכלי ממשפחותיהם, 79% מבני הגילאים 18-29 אומרים שהונג קונג הפכה לגרועה יותר בתור בית. זה אפילו יותר מה-61% בקרב בני ה-60-65 שסבורים כך. כמו כן, ככל שרמת ההשכלה שלהם גבוהה יותר, כך תושבי הונג קונג מדוכאים יותר.

העיר ניצבת בפני סכנה כי היא תייקר את עצמה לדעת. מחירי הנדל"ן עבור תיקון של כ-15% מאז ספטמבר שעבר. אבל הם הגיעו קרוב לכדי פי שלושה משיעורם בתקופת המשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ונותרו מאז גבוהים באופן מדהים.

דו"ח נפרד, מטעם חברת הייעוץ הבינלאומית Mercer, שפורסם השבוע מראה שהונג קונג היא המקום היקר ביותר בעולם לחיות בו גם עבור אנשים שחיים מחוץ לארצם. ושוב – זהו מצבו של שוק הנדל"ן למגורים שם שמביא לתוצאה הזו.

כדי לשכור דירת 2 חדרים לא מרוהטת בעיר יש צורך להיפרד מ-6,809 דולר אמריקאי בחודש בממוצע, לפי מספריה של Mercer. הדבר גרם להונג קונג להפיל את המובילה הקודמת במונחי עלות ממעמדה – לאונדה שבאנגולה, שבה היעדר נכסים ראויים למגורים ומנהלים בכירים מתעשיית הנפט שפודים למזומן את הונם ברודפם אחרי המנייה המוגבלת שלהם, מעלים את מחירי השכירות למעלה.

Fotolia :דירה להשכיר – למי שעשיר. 6,800 דולר בממוצע עבור 2 חדרים | צילום

הונג קונג יותר יקרה מכל עיר אחרת שניתן להשוות אליה גם במונחי עלותם של כוס קפה (7.77 דולר אמריקאי), מצית גז פשוטה (1.79 דולר אמריקאי) או של ליטר חלב (4.03 דולר אמריקאי). מחירו הגבוה של הדולר ההונג קונגי – שהודות לקיפאון שלו אל מול מקבילו האמריקאי גם שיתף את הרווחים של הדולר – רק מחריף את המצב.

סיכון העלויות הגבוהות הזה הופכות את הונג קונג ללא תחרותית עבור חברות רב לאומיות. Ilya Bonic, נשיא עסקי ציד הכישרונות של Mercer, מציין כי "עם שווקים תנודתיים וצמיחה כלכלית מזערית בחלקים רבים של העולם, זה הכרחי לשים עין חדה על יעילות המחירים, לרבות פוקוס על חבילות שכר של אוכלוסיות גולות".

אסיה היא מקום טעון יותר ויותר עבור החברות הגדולות הללו לפעול בו. חצי מעשרת המיקומים המובילים בעולם במונחי עלויות נמצאים ביבשת זו, כשסינגפור במקום הרביעי, טוקיו במקום החמישי, שנגחאי שביעית ובייג'ין עשירית. ציריך וז'נבה שבשוויץ, והערים האפריקאיות קינשסה (שנמצאת ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו) ונג'מנה (שבצ'אד) משלימות את העשירייה הראשונה.

רק 55% מתושבי הונג קונג אומרים שהם שמחים לגור שם, לפי מחקרו של צוות החשיבה המקומי Civic Exchange. חוץ מדיור, הם חוששים ממחירי החינוך ומה שהם רואים כאיכותה הגרועה של הממשלה. נשמע שהעיר שלה אני קורא בית זקוקה נואשות לקצת בשורות טובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן