לא רק בישראל: ממשלת צרפת מעוניינת לחסום השתלטויות זרות על חברות אסטרטגיות

בימים האחרונים צפות אין ספור קונספירציות אודות המהלכים האחרונים מטעם משרד האוצר ורשות ההגבלים העסקיים, שלטענת רבים נועדו להכשיל את העסקה למכירת תנובה לענקית המזון הסינית ברייטפוד. אתמול דווח על חידוש חקירה ישנה בעניין תנובה ברשות ההגבלים, ומשרד האוצר שיחרר עוד מסר מתריע לחברה – שיבחן הטלת מגבלות נוספות עליה.

אולם בעוד בארץ מנסים להבריח את המשקיעים הסינים באמצעות רגולציה קשוחה, בצרפת החליטו לעשות מעשה.

היום נודע כי ממשלת צרפת הוציאה צו שמאפשר לה לחסום כל השתלטות זרה על חברות צרפתיות בתעשיות "אסטרטגיות", מה שעשוי להשפיע על ההשתלטות המתוכננת בזירה הצרפתית, של ג'נרל אלקטריק על אלסטום נכסי אנרגיה, בעבורה הייתה אמורה לשלם GE כ-16.9 מיליארד דולר.

שומרים על הנכסים האסטרטגיים | צילום: רויטרס

הצו פורסם ברשומות הרשמיות של צרפת, והוא צפוי להעניק לממשלה כוח לחסום השתלטויות זרות בתחומי האנרגיה, המים, התחבורה, התקשורת והבריאות. כל רכישה בתחום זה תיזקק כעת לאישור של שר הכלכלה הצרפתי.

טרם ההודעה, לא ניתן כל רמז לכך שהממשלה הצרפתית שוקלת צעד שכזה, אולם כן נשמעו התבטאויות מפי שר הכלכלה והתעשיה ארנואד מונטבורג, שביקר באופן פומבי את עסקת גנ'רל אלקטריק-אלסטום, ותמך בעסקה פנים אירופית עם סימנס הגרמנית, שהביעה גם היא עניין בחברה.

"עם הצו הזה אנו יכולים ומוכנים להמשיך בדיונים ובהליכי המשא ומתן עם שתי החברות שהביעו עניין ברכישה", אמר מקור המקורב למונטברג.

אלסטרום, שבונה את הרכבות המהירות של צרפת, חולצה פיננסית על ידי הממשלה הצרפתית לפני כעשור ונתפסת בעיני רבים כהתגלמות יכולות ההנדסה של המדינה. החברה הודיעה כי היא תקבל החלטה סופית בסוף החודש הנוכחי, לאחר שתשקול את ההצעות.

לא בהכרח יעשה שימוש בזכות הוטו. שר הכלכלה ארנואד מונטברג | צילום: רויטרס

"הצו האמור יסלול את הדרך לשיחות מול GE וסימנס, ויסייע לממשלה להשמיע את דרישותיה כלפי החברות הזרות", אמר המקור. השימוש בוטו הוא אופציונלי בלבד, הוסיף המקור, אבל הוא נחוץ על מנת לתת לצרפת את מקומה הראוי במשא ומתן.

המקור הוסיף שצרפת לא מחפשת לחסום השקעות זרות, אלא להבטיח שסקטורים אסטרטגיים מובטחים בהתאם לאינטרסים של המדינה. כוח זה דומה למה שניתן למצוא במדינות אירופאיות אחרות ואף בארה"ב, שם לנשיא יש את הכוח לחסום עסקאות מסוימות.

ומה על ישראל? פה תימשך הביקורת על צעדי הממשלה שמבריחים השקעות זרות מישראל. ואת ההשלכות של עסקת תנובה-ברייט פוד, שככל הנראה כן תיצא לפועל בסופו של דבר, נגלה רק עוד כמה שנים. אולי גם כאן יש לנו מה ללמוד מהעולם?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן