לא רק בתל אביב: בפריז נאבקים על פתיחת החנויות ביום ראשון ובלילות

ארגוני העובדים בצרפת רואים בזה ניצחון גדול, המעסיקים מכנים את זה בושה, אך בכל מקרה, בעקבות החלטה של בית המפשט לחוקה בצרפת, תיירים בפריז לא יוכלו עוד להסתובב בין החנויות בעיר בשעות הערב המאוחרות.

על אף שרוב החנויות בעיר האורות שומרות על שעות פתיחה רגילות, יותר ויותר חנויות, בייחוד של הרשתות הגדולות הממוקמות באזורים תיירותיים, נשארות פתוחות עד 21:00, כפי שהחוק מתיר. לפי החוקים בצרפת, מעסיק יכול לבקש מעובד לעבוד בלילה (בין השעות 21:00 ו-6:00) רק במקרים יוצאי דופן, ועליהם לעמוד בשורה של קריטריונים קפדניים, אך כמה חנויות, הרוצות להישאר פתוחות לפחות עד חצות פתחו בקרב משפטי כנגד ההגבלות.

הקרב על פתיחת החנויות בלילה ואפילו בימי ראשון, המהווים את יום המנוחה השבועי בעולם הנוצרי, התלהט בספטמבר האחרון כאשר ענקית הקמעונאות הצרפתית Monoprix הודיע שחנויותיה שהיו פתוחות עד 22:00 יאלצו להיסגר כבר ב-21:00. רבים מהעובדים עצמם מתקוממים כנגד העמדה הנוקשה של ארגוני העובדים שמצדם רואים בסגירה המוקדמת אינטרס של העובדים.


כיבוי אורות ב-21:00. פריז לא הולכת אחר שכנתה לונדון | צילום: shutterstock

התומכים בפתיחת החנויות בראשון ובלילות מעלים את הטיעון כי צעד כזה יתרום לשיקום הכלכלה הצרפתית המקרטעת. ארגון המעסיקים הצרפתי טוען שהחוק הוא אבסורד ומאפיין את סוג החסמים שהובילו את צרפת למצבה הכלכלי הבעייתי כיום. "למנוע מחנויות לפתוח בערבים ובימי ראשון כאשר יש דרישה לכך מצד העובדים ומצד הלקוחות מוכיח שחייבים לשנות את חוקי העבודה (שחלקם בני יותר ממאה שנים) ולהסיר חסמים שמאטים עסקים ומונעים תחרות ויצירת מקומות עבודה", מסביר פייר גאטס, ראש קבוצת המעסיקים Medef.
  
הנושא גם תפס מקום מרכזי במערכת הבחירות האחרונה לעיריית פריז כאשר מועמדת הימין נטלי קוסצ'יוסקו מוריזט תמכה בהקלת מגבלות הסגירה ואילו יריבתה הסוציאליסטית שניצחה לבסוף, אן הידלגו, התנגדה להפיכת פריז לעיר ללא הפסקה כמו עמיתותיה לונדון וניו יורק (וגם תל אביב).

בית המשפט קבע כי החוק הקיים מספק את האיזון הנכון בין הגמישות הנדרשת על מנת לנהל חברה ובין הצורך להגן על בריאותם ומנוחתם של העובדים, ובכך חתם לעת עתה את הוויכוח. יחד עם זאת, בניגוד לכללים הקפדניים בנוגע למסחר, ההגבלות על מוסדות תרבות מחמירות הרבה פחות וכך תוכלו למשל לבקר בשלל המוזיאונים בעיר עד שעה מאוחרת ואפילו עד חצות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן