לא רק בתל אביב: מגדלי היוקרה המפנקים מגיעים לפריפריה

זוכרים את הבניינים שגדלנו בהם? אלה שהיו בשכונה? בחדשים הייתה דלת עם אינטרקום. במושקעים הייתה בלובי מראה גדולה שהראתה לנו עד חצי גוף ולצדה עציצים מפלסטיק. בבניינים המושקעים במיוחד אפשר היה למצוא בין הקומות תמונות של ספינה בים ואפילו עציצים חיים, כאלה שצריך להשקות.

ובכן, הסטנדרטים השתנו. מנכ״לי השיווק של חברות הבנייה הגדולות בישראל מדברים כיום על סטנדרט חדש: מגדלי יוקרה בפריפריה. כיום, בדיוק כמו במרכז, גם תושבי הכרך דורשים – ומקבלים – שומר בכניסה, לובי מפואר, חדרי משחק לילדים והרשימה עוד ארוכה.

"סממני היוקרה מחלחלים כיום לפרויקטים חדשים בפריפריה״, מאששת דורית סדן, סמנכ״ל השיווק של שיכון ובינוי נדל״ן. "אם בעבר חדר דיירים רחב ומצויד, לובי מפואר שמשתרע על פני קומה כפולה וחדר אופניים היו נחלתם של פרויקטי יוקרה, היום ניתן למצוא בכל פרויקט חדש חדר דיירים לרווחת הדיירים, לובי מפואר וכדומה״.

שכונת לב הסביונים בפתח תקווה | צילום: אפריקה ישראל 

לדברי אייל חכם, סמנכ״ל השיווק באפריקה ישראל, בניין המגורים כבר מזמן לא מיועד רק לשינה. "כבר שמונה שנים שאנחנו מקפידים לתת לכל הדיירים שלנו סטנדרטים אחרים, כמו ג׳ימבורי או חדרי עסקים. מי שקונה היום בית בארץ, ולא משנה איפה, זה לא רק כדי לשים בו את הראש אלא כדי לחיות בו, כדי שהילדים יגדלו בו, ולכן חשוב לתת להם את מה שהם צריכים. הצרכים של הדיירים היום הם לא מה שהיו פעם. היום הם מסתכלים על תל אביב ואומרים, גם אני רוצה״.

כולם רוצים להשתדרג

בימים אלה עובדת חברת לוינשטיין על בניית מגדלים חדשים במודיעין. במגדל בן 25 קומות יהיו דירות בנות ארבעה־חמישה חדרים המיועדות בחלקן לזוגות צעירים. בקומה הראשונה של הבניין תמצאו טרקלין דיירים ובו ספות חדשות, טלוויזיית פלזמה גדולה ושולחן עבודה.

לצד הטרקלין יש גם חדר לילדים עם פינות יצירה ומחשבים, מטבחון לשימוש כלל הדיירים, חדר אופניים, חדר עגלות ועמדת שומר. כל זה, אם זה לא ברור מאליו, נמצא בלובי מפואר, רחב וגבוה, המעוצב לעילא ולעילא בקומתו הראשונה של בניין יפהפה. מחיר הדירות נע בין 1.7 ל־1.8 מיליון שקל.

בבאר שבע, בפרויקט של י.ח דמרי, תמצאו בניין דומה, ללא חדר משחקים אך בעל לובי מפואר ופינוקים נוספים ברמה גבוהה לשירות הדיירים בפחות ממיליון שקל. את אותה רמת יוקרה ניתן למצוא כיום כמעט בכל מקום: מהקריות בצפון, דרך נתניה, מודיעין, אשדוד, אשקלון, באר שבע ועד אילת.

היום, הם אומרים, הדרישה של הלקוחות השתנתה. "הסטנדרט כיום הרבה יותר גבוה מבעבר״, מסביר מנהל השיווק של י.ח. דמרי עמוס דבוש. "גם פרויקטים עממיים כביכול מושכים למעלה ומציעים לדיירים שלהם דברים שפעם לא חלמו עליהם. זה בא לידי ביטוי בחזית הבניין, בכל השירותים שהוא מציע לדיירים וגם בפנים הדירה עצמה. זה כבר לא רק לבעלי האמצעים, זו הנורמה״.

לובי בפרויקט סביוני ים | צילום: אפריקה ישראל

שרון בן צבי, מנהלת השיווק בחברת לוינשטיין מוסיפה: "זאת לא דרישה, זה סטנדרט שנקבע. כמו בכל תחומי החיים, גם פה יש התקדמות והפסיליטיז, שהיו נחלת מגדלי היוקרה, הפכו לנחלת הכלל״.

אין צורך להיות מומחים בנדל״ן או בסוציולוגיה כדי לדעת שני דברים: הראשון, כמעט כולם היו רוצים לחיות במגדלי יוקרה בתל אביב. השני, כמעט כולם לא יכולים להרשות לעצמם לגור במגדלי יוקרה בתל אביב, ולצורך העניין גם בדירה פשוטה יותר בעיר היקרה.

לטענת חכם, חלק מהסיבה לעלייה בתנאי החיים היא התפתחותה ונגישותה של התחבורה הציבורית בישראל. "המעגלים סביב גוש דן מתרחבים, ועם התפתחות הרכבות היום אפשר להתרחק מגוש דן ולא להוריד את רמת החיים״, הוא מסביר. "הדרישות לתנאי מגורים לא מתפשרות עם ההתרחקות מהמרכז. כמו שכולם רוצים את הנייד הכי חדש ואת הטלוויזיה הכי גדולה, כך כולם רוצים את הבניין הכי מפואר ועם הפינוקים שישדרגו את החיים״.

רחל בריזל, סמנכ״לית השיווק באשדר, המשווקת פרויקט מגדלי מגורים בנתניה, בטירת הכרמל ובאור יהודה, מסכמת: "כולם רוצים מגדלי יוקרה בתל אביב, אז אנחנו מביאים אותם אליהם במחירים נגישים יותר. למה שיסתפקו בפחות?״

יוקרה בזמן מחאה

אז איך זה שדווקא בתקופה של משבר כלכלי, מחאה חברתית, האטה במשק ואבטלה גואה עולה הדרישה למגורי יוקרה? חכם מסביר כי היום יותר מתמיד, קהל היעד אמנם נחוש להוריד עלויות, אך באותה מידה מבקש להגדיל את ערך החיים. עם זאת, הוא מציין, יש לחשוב על טובת הדייר לפני שמחליטים אילו שירותים להכניס לבניין. "נשאלת השאלה מה אנחנו מעמיסים על הדיירים, הרי כל ‘פינוק‘ מעלה את העלויות השוטפות״, אומר חכם. ״בריכה ושומר מסביב לשעון למשל, יעלו לדיירים הרבה כסף, כי זה משהו שצריך לתחזק מדי חודש. זה אמנם נראה מעולה בברושור, אבל אם הדיירים לא יוכלו לעמוד בזה, אנחנו חוטאים למטרה״.

חדר הג'ימבורי של אשדר וקאנטרי | צילום: יח"צ

שלמה גרופמן, יו״ר קרן פייר, מסכים. "אנחנו מקפידים לשים דברים בבניין שלא מייקרים בהרבה את ההוצאות השוטפות של הדיירים כמו בריכה, ג׳קוזי וחדר כושר. גם את ההחלטה אם להעסיק שומר מסביב לשעון בעמדת השמירה אנחנו משאירים לדיירים, בגלל הוצאות האחזקה״.
"לא נקים דברים שייקרו מדי את תשלומי ועד הבית. האחזקה של ג‘קוזי, למשל, עולה הרבה מאוד כסף, ולכן לרוב נוותר עליו בפרויקטים המיועדים למעמד הביניים, כמו במודיעין או באור עקיבא״, מוסיפה בן צבי.

לדברי תמיר מינץ, יו״ר האיגוד הישראלי לניהול בתים ומבנים בישראל ומנכ״ל קבוצת מ.מ.מ., התשלום הבסיסי עבור כלל השירותים, הכוללים ניקיון, גינון, הדברה, תחזוקת מערכות אינסטלציה, חשמל, טיפול במעליות, ביטוח, גביית תשלום ודמי ניהול, מסתכם ב־300־400 שקל בחודש, אולם כאשר מוסיפים לזה גם את העלויות השוטפות של מתקנים ושירותים כמו חדר כושר, בריכה ושמירה 24 שעות ביממה, המחיר יכול להגיע עד 1,700 שקל לדירה.

לגעת בשמים, גם ברמלה הרחק מתל אביב

לא רק סממני היוקרה זולגים מגוש דן. גם מגדלי היוקרה עצמם. כיום אפשר למצוא דיור אקסקלוסיבי מפואר גם באשדוד, נתניה, יהוד, רמלה ואפילו אילת.
הנה טעימה קטנה:

קבוצת קלוד נחמיאס בונה באשדוד את פרויקט מגדלי k towers בקומפלקס ענק המשלב מסחר בקומת הכניסה, שתי קומות של משרדים ושירותים שונים ושני מגדלי יוקרה למגורים. בין היתר, השירותים בפרויקט שיעמדו לרווחת הדיירים הם לובי כניסה מפואר, לובי קומתי, שומר בכניסה, בית כנסת, ספא, קניון, רחבת מסעדות ועוד.

חברת יוסי אברהמי בונה קומפלקס מגורים הבנוי כמתחם סגור בשם פרויקט גולף רזידנס. הקומפלקס כולל 100 יחידות דיור בנות שלושה עד חמישה חדרים, דירות גן ופנטהאוזים. כל הפנטהאוזים כוללים בריכת שחייה במרפסת. מחיר דירת שלושה חדרים עם מרפסת שמש בשטח כולל של 80 מ״ר מתחיל מ־1.53 מיליון שקל.

הדמייה של פרוייקט k towers באשדוד של חברת קלוד נחמיאס
 
חברת בריגה בונה בשכונת עיר ימים בנתניה את פרויקט YAM, הכולל 118 דירות בשני מגדלים בני 18 ו־22 קומות. אזור המתקנים בשטחים הציבוריים המשותפים לכלל דיירי המתחם יכלול בריכה מחוממת ומקורה, ג׳קוזי, סאונה רטובה ויבשה, חדר כושר מפואר ומועדון דיירים.

חברת א. זיתוני, הבונה את פרויקט ECO בכפר סבא הירוקה, בונה את מגדל פלטינום שיתנשא לגובה 14 קומות ויכלול כ־53 יחידות דיור. דירת חמישה חדרים, בשטח 125 מ״ר עם מרפסת שמש בשטח 16 מ״ר בקומה התשיעית נמכרה ב־2.1 מיליון שקל.

פרויקט פרשקובסקי במצליח, שנבנה בשכונת קריית האמנים ברמלה, כולל 174 דירות חדשות בשני בניינים בני 15 קומות. הבניינים יכללו דירות ארבעה וחמישה חדרים, מיני פנטהאוזים, פנטלופטים, פנטהאוזים ודירות גן. בפרויקט מפרט פרימיום עם חדר כושר מאובזר, מעלית שקופה, לובי כפול, גינה פרטית ונוף פתוח וירוק אל מול שדות מושב מצליח.

יוקרה ירוקה עם הפנים לעתיד: מה השלב הבא?

באופן טבעי, אחרי שראינו את מגדלי היוקרה מגיעים לפריפריה ואת סממני היוקרה זולגים אל המגורים ה״עממיים״, עולה השאלה לאן זה עוד יכול להתפתח? "מפה אנחנו יכולים רק לעלות״, מעריך עמוס דבוש, מנהל השיווק של י.ח. דמרי. "בואו תראו מה קורה בנגב, מה קורה בנתיבות. הכל מנופים. אמנם היוקרה עוד לא חלחלה לשם, אבל זה עניין של זמן״.

בקרן פייר מעריכים כי השלב הבא יהיה גבוה יותר ורחוק יותר: "אם לפני שמונה שנים בנינו בניין בן 20 קומות וזה נראה היה הכי גבוה, והיום אנחנו בונים 40 קומות, כנראה שבהמשך נקפוץ עוד יותר למעלה״, טוען שלמה גרופמן, יו״ר הקרן. "אנחנו רואים גם זליגה מעבר לגבולות גדרה וחדרה לקריות ולדרום, כך שנראה שבשנים הקרובות היוקרה תגיע גם לקצוות המדינה״.

דורית סדן, סמנכ״ל השיווק של שיכון ובינוי נדל״ן, מספרת על פיתוח נוסף שאת ניצניו רואים כבר היום: הבנייה הירוקה במונחי יוקרה. "פעם בנייה ירוקה נתפסה כבנייה יוקרתית בלבד, והיום אנחנו רואים במשרדי המכירות את ההתעניינות של הרוכשים באופן הבנייה״, היא מדגישה. "צורת הבנייה הפכה להיות היום דבר שרוכשים מתייחסים אליו ביתר חשיבות״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן