לא רק משלוחים: אילו עוד שימושים יש למזל"טים שאמזון מתכננת להכניס למערך ההפצה שלה?

בתחילת השבוע הודיע מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, שהחברה מפתחת קונספט חדש שיאפשר לאנשים להזמין באתר ולקבל את שהזמינו כמעט באופן מידי באמצעות אוקטוקופטר, שהוא מעין מסוק זעיר ללא טייס שמסוגל לשאת חבילות במשקל של עד 2.268 קילוגרם ולהגיע לטווח של עד 16 ק"מ מהמרכז הלוגיסטי של החברה בסיאטל.

בזוס מאמין שתוך 5 שנים יוכל להחזיק בצי של מזל"טים כאלה אשר יהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, ולמרות הבעיות הלוגיסטיות והחוקיות הכרוכות במיזם כזה, מסתבר שאמזון אינה היחידה המתעניינת במזל"טים כאמצעי יעיל וזול לביצוע משלוחים או משימות אחרות. הנה כמה שימושים לא צבאיים נוספים עבור המסוקים הזעירים :

1. שימור בעלי חיים

כמו טכנולוגיות רבות, גם בתחום המזל"טים קיים טווח מחירים רחב, אך מערכות זולות יכולות להיות יעילות מאוד עבור משימות הדורשות כיסוי שטחים נרחבים, כמו פרויקט שימור האורנגאוטנגים באינדונזיה. סרג' וויץ', פרוספור לאנטרופולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת ג'ון מורס בליברפול, ועוזרו ליאן פין קו מאוניברסיטת ETH בציריך, פיתחו מזל"ט קל משלהם בעלות של 2,000 דולר, כולל סוללות, תוכנה, ומצלמות. הם השתמשו במכשיר על מנת לעקוב אחר זני אורנאוטנג הנמצאים בסכנה חמורה, ואספו נתונים ברזולוציה גבוהה ובזמן אמת של כריתת היערות והקינון קופי האדם בצמרות העצים.

הצמד פתח אתר אינטרנט על מנת להציג את עבודתם ולעודד חוקרים אחרים ברחבי העולם להשתמש במערכת שלהם לפרויקטים נוספים כמו מעקב אחר צייד בלתי חוקי בנפאל ושליטה בצמחיה בגרינלנד.

2. תכניות סיוע

המזל"טים יכולים להועיל לא רק לחיות בסכנה באזורים מבודדים, אלא גם לבני אדם. אחד ממענקי המחקר של קרן ביל ומלינדה גייטס, הגיע אל קבוצה שמוביל ג'ורג' ברבסטטיס מהמחלקה למדעי הרפואה והטכנולוגיה בהארווארד- MIT, המפתחת את הרעיון של שליחת כלי טייס לא מאוישים אל קהילות באזורים כפריים.

הם ישתמשו במענק של 100 אלף דולר כדי לבנות מזל"ט עבור מדינות מתפתחות. הם מדמיינים ארגוני בריאות שישתמשו במערכת וינווטו אותה באמצעות סמארטפונים כדי להביא תרופות לאנשים באזורים מבודדים ולהרחיב את הכיסוי של תוכניות חיסונים.

זול ויעיל. מסוק זעיר בפעולה | צילום: Shutterstock

3. מעקב אחר מיזמי נפט

מזל"טים משמשים גם כבקרים על אתרי קידוחי נפט. ניתן לעקוב בעזרתם אחר תקלות, או דליפות ולגלות פגיעות סביבתיות. המזל"טים יכולים גם להבחין בקרחונים המתקרבים לאסדות קידוח ניידות ולהזהיר אותן לפני הפגיעה. הם עושים זאת בצורה מדוייקת ומהירה יותר מלוויינים.

חברות כמו Insitu ו-Aerovironment מספקות את כלי התעופה למספר פעילויות מעקב, אך רק לאחרונה חברות, בניגוד לגופים ציבוריים, החלו לקבל אישורים להשתמש בהם.


4. חקלאות

ג'ף לורטון, מנהל פיתוח כלכלי ממחוז היין יאמהיל שבאורגון, אומר כי המזל"טים משנים את כללי המשחק בחקלאות עם יכולת דיאגנוזת היבולים שלהם. הם יכולים לעופף מעל השדות, לזהות אזורים עם גידולים נגועים במחלות, או אפילו אזורים בהם ההשקיה אינה תקינה.
דיוק הנתונים הוא המפתח. הוא מאפשר יעילות שיא בשימוש בדשנים, כימיקלים ומי השקיה, שיסופקו בדיוק במקומות בהם הם נדרשים.

מציל חיות, עוזר לבני אדם | צילום: Shutterstock

5. צילום

כבר כיום נעשה שימוש במזל"טים לצילומי האוויר היקרים של הפקות רבות. מחיר הכלים בהם נעשה שימוש נע סביב 20 אלף דולר. יחד עם זאת, תחליפים זולים יותר משגשגים גם הם. השנה הציגה חברת הטכנולוגיה הצרפתית פארוט, מסוק זעיר במחיר של 300 דולר, הנשלט על ידי מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד ומצויד במצלמה היכולה לצלם וידאו באיכות p720.

מכשירים זולים מהסוג הזה מאפשרים לכל צלם או במאי מתחיל לצלם צילומים איכותיים של כל דבר העולה על דעתם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן