לא רק שעשוע: מסתבר שמשחקי פעולה משפרים את יכולותינו המוחיות

כנראה שלא במקרה גאוני מחשבים אוהבים לשחק במשחקי וידאו. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי משחקי פעולה יכולים להשפיע באופן חיובי על התפקוד הקוגניטיבי של השחקנים, כמו גם על השליטה המוטורית והתפיסה הכללית.

המחקר שכלל 27 שחקנים חובבנים ו-30 מקצוענים, שמוחם נסרק באמצעות MRI, גילה כי אצל המקצוענים חלה עליה בחומר האפור במוח (המרכיב העיקרי של מערכת העצבים) וחיבוריות פונקציונלית משופרת בין רשתות הקשורות לרמת תשומת הלב שלנו לבין הרשתות הסנסורי-מוטוריות (האחראיות על קליטה באמצעות החושים והפעולות המוטוריות שלנו).

בקצרה, ובאופן מעט פחות מקצועי, המחקר הזה הוא חיזוק נוסף להערכה ההולכת ומתגבשת כי למשחקי מחשב תפקיד חשוב בהתפתחות הקוגניטיבית שלנו והם משפרים את יכולותינו ללמוד דברים חדשים.

משחקי וידאו. משפיעים עלינו יותר משאנחנו חושבים | צילום: thinkstock

החלק המעניין במחקר האחרון, עם זאת, הוא רמת הפירוט שלו, מאחר שהוא התמקד במשחק פעולה – אחד הז'אנרים הפופולריים ביותר. משחקי הפעולה מחוברים ישירות לרפלקסים התת-הכרתיים שלנו והמחקר מראה כי הם משמשים ממש כ"קושחה" (firmware) המסוגלת ליצור שינויים בתפקוד של מוחנו.

מחקרים מהסוג הזה הם תמיד חומר נהדר למחשבה ובחינה מחדש של התפיסה שלנו לגבי דברים שנמצאים סיבבנו ואיננו מקדישים להם תשומת לב מרובה. משחקי מחשב הם חלק מהתרבות וככאלה הם אחראים על העיצוב האינטלקטואלי שלנו, אך ככל שהמחקר בתחום זה ממשיך ומתפתח, נראה שהם מקבלים מימד עמוק יותר ולגיטימציה רחבה יותר כאובייקטים בעלי משמעות שמעבר לשעשוע או אפילו אומנות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן