לא רק תל אביב: 5 מרכזי ההיי-טק האלטרנטיביים החמים באירופה

סצנת ההיי-טק המתפתחת ממשיכה לסחוף אזורים חדשים מדי יום – ו"לכבוש" עוד ועוד ערים ברחבי העולם כולו. אם בתחילת הדרך נחשב "עמק הסיליקון" בקליפורניה למרכז הבלעדי של חברות הסטארט-אפ הטכנולוגיות, כיום ניתן למצוא עשרות רבות של מרכזי היי-טק בקנה מידה קטן יותר המכונים "האבים" מרכזיים, וצצים בזה אחר זה ברחבי העולם כולו.

אם תשאלו אדם המעורה בתעשיית ההיי-טק על יבשת אירופה, סביר להניח כי תל אביב תהיה אחד השמות המרכזיים אשר יקפצו לו לראש. לצד "בירת ההיי-טק הישראלית" לבטח יוזכרו גם ברלין, אמסטרדם ולונדון. אך מסתבר כי ממש לא מדובר בסוף פסוק: בשנים האחרונות התפתחה הסצינה הטכנולוגית ביבשת בקצב מרשים, ומספר ערים נוספות הצליחו לבסס את מעמדן כמרכזים טכנולוגיים מתקדמים – ומבטיחים במיוחד.

צילום: thinkstockphotos

אם אתם יזמים, משקיעים או סתם תיירים אשר מתכננים לצאת לטיול באירופה, ומעוניינים להכיר את מרכזי ההיי-טק המבטיחים של היבשת, אלו הם 5 המקומות הכדאי לכם לקחת בחשבון. 5 ערים אלו מציגות כבר היום אקו-סיסטם פורה להתפתחות חברות בתחומי ההיי-טק השונים, ועל פי כל ההערכות – הן צפויות להמשיך ולבסס את מעמדן בעתיד הקרוב, ולהפוך למרכזים טכנולוגיים משמעותיים עבור קהילת הזימים והמשקיעים האירופאיים.

1. איינדהובן, הולנד. למרות שטחה הקטן, מסתבר כי בהולנד יש די והותר עבור שני מרכזי היי-טק מובילים. לאחר אמסטרדם, אשר כאמור כבר ביססה את מעמדה כאחת הערים ה"חמות" ביותר עבור יזמים ביבשת אירופה, מסתבר כי גם בעיר איינדהובן ממש לא שקטו על השמרים, והקימו לאחרונה את אחת מקהילות המפתחים והממציאים הפורות ביותר ביבשת (מספר הפטנטים אשר נרשמו בעיר נחשב לאחד הגבוהים ביותר בעולם). הצלחתם של מיזמים דוגמת Shapeways (זירת מסחר להדפסות תלת ממד) ו-Gynzy, מערכת ללמידה אינטראקטיבית ברשת, הביאו לעיר לא מעט יוקרה – וכעת רבי מהיזמים והחברות הצעירות במדינה בוחרים לפעול דווקא מאיינדהובן בשאיפה להיות "הדבר הגדול הבא" בעיר.

לא רק אמסטרדם. איינדהובן | צילום: מתוך ויקיפדיה

בכל הקשור לקהילת היזמים, לב הפעילות הוא "הקמפוס להיי-טק" השוכן בלב העיר, ומאגד בתוכו למעלה מ-130 חברות ו-10,000 עובדים, חוקרים ומפתחים. קהילת היזמים בעיר נחשבת למפותחת ומעורבת במיוחד, כשרבים מהם נוהגים להתרועע בפאבים מיוחדים, במסעדות ובחללי עבודה רחבים. תוסיפו לכך את העובדה שהולנד זכתה לאחרונה בתואר "מדינת היזמות המובילה באיחוד האירופי" – ותבינו למה יותר ויותר יזמים בוחרים לעזוב את מדינתם ולפעול דווקא באיינדהובן.

2. ליסבון, פורטוגל. היזמים הפורטוגלים סבלו במיוחד בשנים האחרונות, שכן פורטוגל זכתה בכבוד המפוקפק להשתייך למועדון ה"PIGs" של המדינות אשר ספגו את המכה הקשה ביותר במהלך המשבר הכלכלי העולמי האחרון (לצד יוון, אירלנד וספרד). אך למרות המכה הקשה אשר ספג המשק הפורטוגלי, נראה כי תחום היזמות במדינה מתחיל להרים את ראשו בשנים האחרונות – ובקצב מהיר במיוחד. בשנה שעברה הוקמו בפורטוגל לא פחות מ-35,264 חברות חדשות – למעלה מ-100 חברות מדי יום. המגמה נמשכת גם השנה, כשבמהלך 5 החודשים הראשונים של שנת 2015 הוקמו במדינה 18,000 חברות חדשות – עלייה של 11% ביחס לשנה שעברה.

אחוז נכבד מאותם חברות חדשות מוקמות בבירת ההיי-טק של פורטוגל – ליסבון. מרכזי יזמות מיוחדים מאגדים יחדיו יזמים מרחבי המדינה ומפגישים אותם כל העת עם משקיעים מהמדינה ומחו"ל, אשר מאמינים כי פורטוגל נמצאת בדרך הנכונה להתאושש מהמשבר הקשה – וסצינת ההיי-טק תהיה הראשונה להרוויח מכך.

3. טלין, אסטוניה. מדובר, ללא ספק, באחת מהחברות המפתיעות יותר ברשימה – אך מבט מעמיק מגלה כי בירת המדינה הבלטית הקטנה הרוויחה את מקומה ברשימה בחסד. יזמים עם מעט ניסיון לבטח זוכרים כי מדובר בעיר אשר הביאה לעולם את סקייפ, ונדמה כי ראשי הממשלה והמשק האסטונים הבינו את המשמעות של סצינת ההיי-טק על העיר ועל המדינה כולה. לכן, הממשלה האסטונית משקיעה כספים רבים בכדי להמשיך ולבסס את מעמדה של טלים כבירת היי-טק אירופאית, וגם המגזר הפרטי במדינה לא חושש להשקיע כסף רב, לקדם תכניות אקסלרטור וחממות ולהשקיע בחינות הגילאים הצעירים.

שני גורמים פיקנטיים נוספים מסייעים למהלך אשר עוברת טלין: הראשון היה החלטת הממשלה האסטונית לצרף את "הזכות לגישה לאינטרנט מהיר" לרשימת זוכיות האזרח הבסיסיות במדינה. מאז, מפעילה המדינה שירות אינטרנט אלחוטי חינם ברחבי הערים הגדולות, והיזמים השונים יכולים פשוט לשבת בפארק המקומי ולעבוד (ככל שמזג האוויר מאפשר זאת). הגורם השני הוא האינטליגנציה הגבוהה של אזרחי אסטוניה, אשר נחשבת לאחת המדינות האינטליגנטיות ביותר באירופה (לפי פורום האינטליגנציה העולמי).

מהמדינות החכמות ביבשת. טאלין | צילום: thinkstockphotos

4. בודפשט, הונגריה. הונגריה עצמה עדיין נמצאת במהלך המעבר הפוסט-קומוניסטי, במסגרתו המדינה מנסה לאושש את הכלכלה ולהצליח לבסס את מעמדה כמדינה מערבית מתקדמת. אך בעוד המדינה עדיין נמצאת בשיא המהלך המדובר, נדמה כי עיר הבירה שלה השלימה את המהלך כבר לפני מספר שנים – והצליחה לבסס את מעמדה כבירת ההיי-טק והיזמות של מדינות מזרח אירופה.

כיאה למדינת חסות של ברית המועצות לשעבר, בהונגריה לא חסרים מהנדסים. ורבים מאותם מהנדסים, אשר רבים מהם מוצאים עצמם חסרי עבודה בערים השונות במדינה, מגיעים לבודפשט בכדי לרתום את כישוריהם להכיר מהנדסים נוספים ויזמים מרחבי המדינה – ולהקים יחדיו חברות ומיזמים פורצי דרך. עיקר המיזמים מגיעים מתחום התכנה והתקשורת, והמוכר שבהם הוא פלטפורמת המצגות המוכרת Prezi, אשר עשתה את צעדיה הראשונים במרכז ההיי-טק בלב בודפשט. כיום פועלים בעיר שורה של אקסלרטורים וחממות אשר מטרתם להוציא מהעיר את "הדבר הגדול הבא" – וממשיכים למשוך לעיר עוד ועוד יזמים מרחבי היבשת ולבסס את מעמדה כאחד ממרכזי ההיי-טק המובילים באירופה.

5. ליטא. אם נחזור לאותו יזם מתחילת הכתבה, קשה מאוד להאמין שדווקא ליטא הקטנה הייתה מוזכרת על ידו כמרכז היי-טק חשוב. אך מסתבר כי לליטא אין במה להתבייש, בטח אם מביאים בחשבון את 100 מיליון הדולר אשר הושקעו בחברות מקומיות במהלך השנה החולפת. המיזמים במדינה הבאלטית פועלים במגוון רחב של תחומים, החל מפרסום בסלולר, דרך כלכלה שיתופית ועד לפתרונות ענן וטכנולוגיות מידע מתקדמות. בעיר הבירה פועלים כמה מרכזי היי-טק ייעודיים הכוללים חללי עבודה משותפים, תכניות אקסלרטור וחממות, ואפילו מסעדות מוזלות לחברי הקהילה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן