לא תאמינו איזו תמיכה מספקת בריטניה לסטארט אפים

אם אתם יזמים עם רעיון טוב לסטארט-אפ, כדאי שתשקלו לעבור לבריטניה. לא רבים יודעים זאת אבל מדובר במקום האטרקטיבי ביותר להתחיל בו עסק בשנים האחרונות, בעיקר משום שהממשלה שם כבר מזמן הבינה שיזמים מקומיים וזרים מחפשים קרקע פורה רבוית תמריצים כלכליים משמעותיים. לכן, בחמש השנים האחרונות, ערכה המדינה שינויים משמעותיים במדיניות הכלכלית שלה המושכים אליה את מיטב המוחות העסקיים מכל העולם.

1. הסרת חסמים לעסקים מתחילים
בעשור האחרון בוצעו בבריטניה שורה של הקלות רגולטוריות עבור עסקים בתחילת דרכם. מאז ועד היום, מסירה הממשלה בהדרגה את כל החסמים ומעודדת בכך יזמים לפתוח עסקיהם בשטחה. בין אם מדובר באפשרות לקבל החזר מס במסגרת עסק עצמאי מקומי או בשילוב החברה באיגוד מקצועי תמורת 14 ליש"ט לשעה, מדובר בהחלט בתמריצים אטרקטיביים מאוד שלא קיימים במקומות רבים אחרים באירופה.

לונדון מחכה לחברות הסטארט-אפ | צילום: רויטרס

2. התמודדות נבונה של רשויות המיסים עם חברות סטארט-אפ
ממשלת בריטניה מציעה ייעוץ מס לא רק למנכ"לי חברות עשירים שיכולים לשלם על כך כסף רב, אלא גם לאנשים "פשוטים" עם רעיונות גדולים, או אפילו לעובדים השכירים בחברות ההזנק. יזם שמוכר את חברתו, יכול לקבל סיוע ממשלתי בסך של עד 10 מיליון ליש"ט והקלות מס עד ל-15 אלף ליש"ט בשנה. השקעה בחברות סטארט-אפ בשלבים הראשוניים שלהן היא לרוב מהלך הטומן בחובו סיכון רב ולכן, פעמים רבות, ההצטרפות לפרויקט מתומרצת באמעות מתן אופציות מהחברה. על מנת לתמרץ תוכניות אלה, גובה ממשלת בריטניה מעובדי הסטארט-אפים מס בשיעור נמוך של 20%, לעומת 40% מס הכנסה הנגבה מחברות בוגרות וגדולות יותר. ערכי סף אלה הונהגו לראשונה במדינה ב-2008 ומאז הן יורדות בהדרגה כל הזמן.

3. אין אפליה בין יזמים מקומיים לזרים
עד לפני שנה, רק אזרחי אירופה יכלו להנות מההטבות הכלכליות לעסקים קטנים בבריטניה. אולם, מאז השיקה המדינה ויזה מיוחדת המאפשרת לכל אחד, מכל מקום בעולם לבוא ולהקים עסק ולהנות משלל התמריצים שהיא מציעה, כאשר התנאי היחיד לכך הוא תשלום של 50 אלף ליש"ט או השקעה כלשהי בשטח בריטניה. מהלך זה של ממשלת בריטניה סחף מדינות נוספות בעולם, המעניקות תמריץ דומה ליזמים זרים. בצ'ילה למשל, המדינה תשלם לכם 40 אלף דולר אם תקומו שם עסק ולא תדרוש השקעה מקומית כלשהי. תוכניות דומות קיימות גם האירלנד וסינגפור. אולם, דווקא בארה"ב מציב הממשל דרישות קשוחות למדי עבור היזמים, הכוללים השקעה ראשונית של כמיליון דולר. אך גם דרישות אלה עשויות להשתנות בקרוב, אם תאושר הצעת החוק למתן ויזת סטארט-אפ שיזמו משקיעים בכירים מעמק הסיליקון.

5. עליה בתמיכה הממשלתית בחברות סטארט-אפ
בנוסף לתמיכה כלכלית, מציעה בריטניה ליזמים גם תוכניות הנחייה וליווי צמוד על ידי מומחים בעלי קשרים רבים בכל תחום. התוכנית הגדולה ביותר, סידקאמפ (seedcamp), השקיעה כבר בחברות סטראט אפ רבות במדינה ואף התפשטה למדינות אחרות במערב אירופה, אפריקה וגם במספר אזורים של ארה"ב. לפני כשנה נוסד גם ארגון ההשקעות טקסיטי בלונדון, המסתמנת כעיר החשובה ביותר במדינה עבור יזמי סטארט-אפ. עיקר הפעילות בתחום מרוכזת כיום במזרח העיר. במסגרת הארגון החדש, משקיעות חברות מובילות במשק, כגון: סיסקו, אינטל וגוגל בפרויקטים יזמיים שונים ומעודדות אותם להישאר במדינה.

פעילותה של ממשלת בריטניה לעידוד היזמות הפכה את המדינה למקום האטרקטיבי ביותר להקים בו עסק כיום ובכך למעשה תפסה את מקומה של ארה"ב בראש הרשימה. בעקבות התמריצים הגיעו למדינה מספר חברות שכבר הוכיחו את הצלחתם על ידי השלמת עסקאות מכירה בפרופיל גבוה, כמו חברת טווידטק שנמכרה לטוויטר, הרדיו האינטרנטי Last.fm שנרכש על ידי רשת השידור האמריקאית CBS וחברת אבטחת המידע לעסקים, Message Labs שנקנתה לאחרונה על ידי חברת סימנטק. למעשה, תעשיית הטכנולוגיה בבריטניה היא אחד התחומים הבודדים בכלכלת המדינה שלא נפגעו מהמיתון באירופה ומההאטה הכלכלית בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן