להתכונן מראש: מדוע הרשויות לא מתכוננות כבר היום לפיתוחים הטכנולוגיים של המחר?

פעמים רבות לאורך ההיסטוריה הקדימה הטכנולוגיה את המחוקקים ברחבי העולם. בתי המחוקקים, עד כמה שינסו "לעמוד בקצב" מוצאים עצמם מגיבים למציאות בשטח – מציאות אשר הולכת ומשתנה בקצב אדיר. וכשקצב הפיתוחים והשינויים עולה בהתמדה, המחוקקים מוצאים עצמם פעם נוספת נשרכים מאחור – ומנסים, באופן נואש משהו, להגיב למציאות המשתנה מתחת לאפם.

אחד התחומים הבעייתיים ביותר מבחינת חקיקה הוא תחום התוכנה והרשת. אך למרות שחוקים ותקנות שונים הועברו ברחבי העולם בשנים האחרונות בניסיון לשלוט ולאכוף חוקים גם בעולם הסייבר – גם הפעם הטכנולוגיה כבר החלה להתרחב, ומומחים רבים מזהירים כי כבר בעתיד הקרוב (מאוד) התקנות והחוקים אשר נחקקים כיום ייהפכו ללא רלוונטיים.

הסיבה העיקרית לכך היא הפקעתו של תחום התוכנה מעולם הסייבר הממוחשב והמוכר. אם בעבר ניתן היה לחוקק חוקים מיוחדים ביחס לגולשים השונים ברשת האינטרנט באמצעות המחשב, הסלולר או הטאבלט, הרי שכבר כיום מגוון אדיר של מכשירים ומוצרים כבר מסוגלים לתקשר אלה עם אלה, בצעדיו הראשונים של העידן אשר זכה לכינוי "האינטרנט של החפצים". בשנים הקרובות צפויים כמעט כל המכשירים והמוצרים אשר ברשותנו להפוך ל"חכמים" – כלומר, להיות בעלי חומרה ותוכנות הפעלה מיוחדות. תחום התוכנה יהפוך לנחלתם של קומקומים, נעליים, מכוניות ומשקפי שמש חכמים, והחוק ייאלץ להדבקי את הפער פעם נוספת אם יהיה ברצונו להצליח ולשלוט בהתנהגות היצרנים והמשתמשים במוצרים השונים כאחד.

עולם הסייבר הופך פחות רלוונטי | צילום: thinkstockphotos

מותר להדפיס בובה של דורה?

בתחום אחר, נראה כי ניתנת בפני המוסדות והמחוקקים הזדמנות להצליח ולקבוע בזמן אמת את התקנות אשר ינחו את השימושים והפיתוחים במהלך השנים הקרובות. הכוונה היא לחוק למניעת הפרת זכויות יוצרים ברשת – אשר חוקק כבר בשנת 1998 ועולה בימים אלו לדיון פעם נוספת בארה"ב.

החוק המקורי חוקק בכדי (לנסות) למנוע כל הפצה של מדיה דיגיטלית – החל מהורדת סרטים וקבצי וידאו, הורדת שירים, צריבת דיסקים והעתקת משחקי מחשב. המטרה הרשמית אשר עומדת בבסיס החוק היא "מלחמת החורמה בפירטיות ברשת" עליה הכריזו גורמים שונים בממשל בזמנו, כשהאמינו כי יוכלו לחסל את התופעה, אשר החלה לצבור תאוצה ממש באותם ימים.

כיום כבר ברור לכולם כי המלחמה הזו נידונה לכישלון. הורדות הסרטים והמוזיקה הפכו לתעשייה משגשגת ומשמעותית בתעבורת הרשת בארה"ב ובעולם כולו, כשעם השנים גם תוכנות מתוחכמות, משחקי מחשב מושקעים ואפילו מערכות מקצועיות במגוון תחומים נפרצו, הופצו ברשת, והפכו זמינים לכל דורש. יצרניות התכנות והמשחקים עוד ניסו להיאבק בתופעה כשקודדו באופן מיוחד כל מוצר חדש אשר הופץ, אך גם צעדים אלו לא הצליחו לפגוע באמת בתופעה.

וכך קרה שהחוק, על כל כוונותיו הטובות, פגע בעיקר באזרחים רבים אשר נדרשו לרשת האינטרנט למגוון מטרות. החל מכתבי חדשות אשר רצו לעשות שימוש כלשהו בחומרים אשר זמינים ברשת, דרך מרצים באוניברסיטה, יוצרי סרטים דוקומנטריים ועוד רבים אחרים אשר נאלצו לבחור בין כיבוד החוק – לבין פגיעה של ממש בעבודתם.

עם השנים הוגשו מאות רבות של עתירות ותלונות לרשות לשמירה על זכויות יוצרים, אשר הכריזה כי תקיים "הערכת מצב לבחינת השפעות החוק" אחת ל-3 שנים. חברי הוועדה המיוחדת הסכימו לבחון את הפניות השונות והסכימו, לדוגמא, להותיר למרצים אקדמיים ולסטודנטים לעשות שימוש בחומרים מרשת האינטרנט.

לאחרונה התקיימה הפגישה הראשונה של הוועדה לשנה זו (כאמור, הוועדה מתכנסת אחת ל-3 שנים) בכדי לדון בבקשות "פטור" שונות של יצרנים טכנולוגיים ומשתמשים שונים, אשר מבקשים להיכלל ברשימת ה"חריגים" אשר רשאים להמשיך ולהפר את החוק. בין היתר נידונו בקשותיהם של יצרני טכנולוגיות מבוססות תכנה לרכבים, יצרני מדפסות תלת ממד וטלוויזיה חכמה. יצרני המדפסות, למשל, חוששים כי אם לא תיענה בקשתם, המשתמשים לא יוכלו ליצור ולהפיץ "תוכניות אבטיפוס" של בובות, לדוגמא. 

להתכונן כבר היום | צילום: thinkstockphotos

אין ספק כי גם ליצרני התכנים המקוריים יש דיעה בעניין, שכן מדובר בסכנה של ממש לנתח השוק בו הם אוחזים. יצרני דמותה של דורה, לדוגמא, בהחלט זכאים לתשלום עבור שימוש בדמותה של הילדה המצוירת. אך תשלום שכזה מגיע (גם על פי חוק) גם ליצרני המשחקים, הסרטים והמוזיקה. גם החוק המדובר לא הצליח להביא שינוי של ממש במגמה כיום.

תהליך אישור (או שלילת) הבקשות עשוי לקחת כמעט שנה שלמה. במהלך הזמן הזה, סביר מאוד להניח כי ה"אינטרנט של החפצים" כבר יחל לתת את אותותיו, ואנו ניאלץ לתהות באשר לסוגיות חוקיות אודות השימוש אשר אנו (או המפרסמים, לדוגמא) עושים בנעליים החכמות שלנו. או בכוס החכמה שלנו. וכן הלאה.

אמנם להיכן בדיוק תוביל אותנו הטכנולוגיה היא סוגיה לא ברורה, אך הכיוון הכללי כבר ידוע ומוסכים על ידי כולם. לכן, גם גורמי החוק חייבים להתחיל להתכונן אל העתיד לבוא. ועדיף לעשות זאת עוד היום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן