לומדים מה-CIA: שמונה דברים שיביאו לכם קידום בעבודה

חשבתם פעם על ג'ימס בונד כמודל לחיקוי? אולי כדאי שתאמצו כמה מהמהלכים שלו בחייכם המקצועיים. סוכנת ה-CIA לשעבר ג'י סי קרלסון סבורה כי הגישה והטקטיקות הדרושות לסוכן חשאי כדי להצליח בעבודתו תקפות גם בעולם העסקים.

בספרה החדש "Work Like a Spy", חולקת קרלסון כמה מהטקטיקות ששימשו אותה בתפקידיה בסוכנות הביון האמריקאית. "הטקטיקות בהם משתמשים הסוכנים החשאים הם פשוטות למדי", מסבירה קרלסון ומוסיפה: "הבסיס הוא לקרוא ללמוד ולהבין התנהגויות אנושיות". 

להלן מספר כללי אצבע שכל סוכן חשאי יודע וגם לכם כדאי לאמץ:

1. להיות זיקית – בכנסיתכם לארגון חדש, סקרו את השטח ותנו למטרות שלכם להוביל את כל הצעדים הבאים. "אם ברצונכם לקבל קידום, תנו לבוס תחושה שהוא צריך את זה כמוכם. התאימו במדוייק את התנהלותכם לצרכים ולחולשות שלו", אומרת קרלסון. כבר מההתחלה החליטו מה בדיוק אתם רוצים להשיג, בדקו מי יכול לעזור לכם להשיג זאת ולמדו אותו באופן יסודי. בדומה למרגל העוקב אחר מטרה מסויימת ומפעיל עליה את קסמיו. לטענת קרלסון, "מניפולציה היא איננה מילה גסה, זוהי גישה הדוגלת בהתנהלות אקטיבית להשגת מטרה". 

2. סמנו את האנשים שיכולים לקדם אתכם – בתקופה בה קרלסון שירתה ב-CIA, ארה"ב האמינה כי בידי עירק יש נשק להשמדה המונית. המשימה שלה לדלות מידע בעניין. "הייתי צריכה למצוא את מי שיכול לספק לי מידע ולהבין ממי הוא משיג אותו וכיצד אני יכולה להתקשר איתם". בדומה לכך, בעולם העסקים, עליכם לזהות את מקבלי ההחלטות הבכירים ולהבין כיצד לגשת אליהם. "בדקו מי אחראי על הבונוסים, ההעלאות והקידומים ונסו להבין כיצד תוכלו להתחבר אל מקורביהם". 

3. ניתוח התנהגויות מועדפות – בנוסף להתחברות לאנשים ספציפיים, לדברי קרלסון, עליכם לנתח את הארגון גם באופן כללי. בחנו את ההתקדמות של אנשים והבינו מה מביא אותם לכך. מהן התכונות של אותם מצליחנים, מה הן ההתנהגויות שזוכות לתגמול, למה מייחסים בארגון יותר חשיבות: עמידה בזמנים או יוזמה אישית ועוד. ברגע שתבינו מה מביא לקידום תוכלו להתאים את התנהלותכם לציפיות החברה. 

4. "תפסו" את הבוס – לדברי קרלסון על מנת לבנות קשר עם מקור מידע, צריך סוכן חשאי "לתפוס" אותו. התפיסה מבוססת על שלושה שלבים: הראשון הוא למצוא סיבה להתקשרות ראשונה, השני הוא ליצור מניע ליצירת קשר חוזר והאחרון הוא לגרום לו להמשיך את הקשר. שיטה זו פועלת לטענתה גם בעולם העסקי. כאשר אתם יוצרים קשר עם מקבל ההחלטות, אל תתחילו למכור את עצמכם, במקום זאת בססו את הקשר שלכם עימו על תחומי עניין משותפים וכך תצרו עבורו סיבה להמשך ההתקשרות. 

צילום אילוסטרציה: ingimage/ASAP

5. תחזקו את הקשר – השלב המכריע בקשר של סוכן עם המודיע הוא יצירת האמון ביניהם. על מנת לשמור על קשר שוטף עם הבוס, בססו את השיח על דברים שיש לכם במשותף עימו מחוץ לשעות העבודה, כגון: ילדים באותו גיל, קבוצות ספורט אהובות משותפות. את כל הפרטים הללו תוכלו לגלות עליו בקלות על ידי עריכת תחקיר קצר.

6. להקשיב יותר מלדבר – על סוכני ה-CIA להיות תמיד ערים לאיומים וסכנות מסביב. לכן, עליהם להיות קשובים לסביבה. "בסופו של דבר כל שעליכם לעשות הוא לשתוק ולהקשיב", אמרה קרלסון. תשומת לב לדבריו של הזולת יכולה ללמד אתכם המון. אנשים אוהבים לדבר על עצמם, כל שעליכם לעשות הוא לשאול את השאלות הנכונות".

7. התבוננו בקבוצה של אנשים – דינאמיקה קבוצתית יכולה ללמד אתכם המון על אופיים של בני אדם. בחינת התנהגות הקולגות שלכם לעבודה בעת שהותם בחברת אנשים אחרים יכולה להעיד על סוג האנשים שהם נמשכים אליהם, המצבים בהם הם מרגישים נוח להיפתח רגשית ולחשוף פרטים על עצמם ועוד. מידע זה יכול להיות מאוד שימושי, בייחוד אם אתם צריכים ליצור איתם יחסים קרובים לצורך קידומכם האישי. 

8. ואל תשכחו את המתחרים – לא מדובר בהזמנה לסינדול חבריכם לעבודה, כי אם להשגיח על המהלכים שלהם ותוכניותיהם העתידיות. מי יודע, אולי פעם תמצאו את עצמכם בסיטואציה בה תזדקקו לעזרתם. לכן, אל תמהרו לשרוף גשרים מיותרים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן