לחיצת יד 3.0: איך תצליחו להישאר אנושיים גם בעידן הדיגיטלי?

בעידן המדיה החברתית הטוויטר הפך להיות המקום המרכזי ל"שיחות הברזייה" של פעם, "פייס טיים" משמעותו לחייך לטלפון – והמפגש של החבר'ה כבר מזמן הפך לצ'אט ברשת. אבל אל דאגה, אם נתרגם את סט הכללים ליחסים טובים לעולם הדיגיטלי, החברויות לא צפויות להיהרס – אלא רק להשתנות. אפשר ללמוד על השינוי דרך שלושת הגילגולים שעברה לחיצת היד בהיסטוריה האנושית: 

לחיצת יד גירסה 1.0

אז הייתה הלחיצה כרוכה במפגש פנים אל פנים בין בני אדם ומלווה תמיד בעצה הבאה – לשמור על אחיזה חזקה אבל לא משתלטת, רגועה אך לא רפויה וליצור תמיד קשר עין. קשר העין היה עניין קריטי ובלעדיו לא ניתן היה ליצור רושם ראשוני מוצלח או לסגור עסקה. המבט העביר אמינות, סמכותיות, אנרגיה ורגשות. אך כבר אז היה לכך סייג, ככל שהעסק הפך להיות יותר גלובלי הופנמה ההבנה כי לא כל התרבויות שמות את אותו הדגש על לחיצת היד ויותר מכך, לא כולן מיחסות את אותן התכונות לאופן בו היא מתרחשת.

צילום: thinkstock

לחיצת יד גירסת 2.0

כאשר חלקו העליון של שולחן העבודה שלנו הפך למסך החל יום העבודה שלנו להיות מורכב ממפגשים עם מספר מכונות: מר פקס למד לתקשר עם גברת מכונת צילום וכו' . רובנו לא מודעים למה שהיה משודר בין המכשירים מלבד הנתונים, אך היו זמנים בהם הכל הסתדר וזמנים שבהם דבר לא עבד. במהלך התקופה הזו בה עצרנו את נשימתנו בציפייה ל"לחיצת היד" המכאנית למדנו מונחים כמו "המתן לצליל החיוג", "חוסר התאמה" ואיש טכנאי.

לחיצת יד גירסת 3.0

בעידן הנוכחי אנו מחזירים את האנשים עצמם לתהליך לחיצת היד, רק שהפעם הידיים לא מעורבות באקט. היבט הפנים מול פנים עשוי להתרחש באמצעות נוכחות ויזואלית (טוויטר צ'אט, פייס טיים) אך עשוי גם לא (פורומים, מדיה חברתית). בהקשר החדש הנקודות המשיקות הן אינן במגע פיזי אלא דרך בייטים – אנו עדיין מנסים להעביר את אותן התכונות כמו במקור, רק לכך מלווה תחושה מפותחת של אינטליגנציה רגשית.

היושרה הולכת יד ביד עם התרבות הדיגטלית: בכדי לשדר את כל אותן תכונות חיוביות דרך לחיצת היד הדיגיטלית עלינו פשוט להעביר אותן לגרסת הדיגיטל. מדובר בברכה לכולם, החל ממנהיגי צוותים ועד מגייסי עובדים. הכל כל עוד אנו מבינים את הכללים החדשים של האינטראקציה השונה:

בצעו בדיקה – כאשר אתם יוצרים קשר עם מישהו דרך מדיה חברתית כדאי לשים לב. בקרו בפרופיל שלהם ונסו להבין במי מדובר. זה מוכיח כי העניין שלכם הוא אותנטי, מה שכולנו יודעים שהוא מרכיב קריטי בבניית מערכת יחסים טובה.

מצאו את שמם – גם אם הם משתמשים בכינויים, עשו מאמץ לגלות את שמם, זה יעזור ליצור חיבור מהיר יותר.

היו קשובים – אחת הבעיות הגדולות בגיוס כישרונות היא ההתעלמות מקורות החיים. התגובות הכי קורעות לב הן מאנשים שלא מצליחים לגרום למעסיקים לחזור אליהם, כך שהם אינם מקבלים אפילו הזדמנות ראשונית להרשים את המעסיק.

תגיבו מהר – עידן המדיה החברתית משמעותו התקצרות דרמטית בזמני התגובה המקובלים. גם אם אתם עסוקים ואינכם מסוגלים לנשום מרוב עומס שלחו תגובה מהירה. תזמון הוא הכל.

נסו להיות אמפתיים – במקום האותות המסורתיים של הקירבה הפיזית עלינו לפתח אינטליגנציה ריגשית מסוג אחר. עלינו להבין את שני הצדדים: לדעת את הרגשות שלנו ולהכיר את התגובות שלנו ולהיות מסוגלים לקרוא את הרגשות בתגובות של האנשים בצד השני. כשנבין מהיכן מגיע האדם שמולנו נוכל להתאים את הטון שלנו ולטפח מערכת יחסים במקום להרחיק אותה.

דברו בקטן – שום דבר לא שולל השפעה כמו התרברבות יתר. ודאו שאתם מזינים את השיחה ולא משתלטים עליה, אופן השיחה בעידן המדיה מהווה קרקע פורה: הוא מפתח קשרים ומטפח חברות משותפת בארגון לחברות אמיתית, וחברויות לשיתופי פעולה.

לא משנה באיזה צד של מערכת היחסים את נמצאים ההשפעה הגלומה במדיה החברתית היא חזקה והיא עובדת בשני הכיוונים. ניתן לראות את זה במשאבי אנוש, במיתוג, בשיווק ובמערכת היחסים עם הצרכנים. אך בין אם בזמן אמת או בפיד בפייסבוק – אותנטיות היא הדבר האמיתי והיא תלויה בתרגום המותג שלך, בין אם מדובר באישיות או חברה, על פני פלטפורמות רבות בשקיפות ובעקביות. בסופו של דבר כולנו רוצים לדעת את היד של מי אנו לוחצים – וזה אולי הדבר היחיד שלא ישתנה לעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן