לחשוב דרך הידיים: חוקרים גילו כי חלק מהפעילות המוחית בכלל מתרחשת בקצות האצבעות

אנחנו אוהבים לחשוב שמקור החוכמה שלנו הוא במוחנו, אך חוקרים מאוניברסיטת אומאה בשוודיה מצאו שתאי עצב המתפרסים אל קצות האצבעות שלנו מבצעים את אותם סוגים של חישובים אשר מתרחשים בקליפת המוח.

במילים אחרות, כל התפיסה שלנו של מערכת העצבים כרשת של סנסורים שאוספת מידע מהסביבה ושולחת אותו לעיבוד במוח, היא לא לגמרי נכונה. במאמרם שהתפרסם בכתב העת Nature Neuroscience כותבים J Andrew Pruszynski ו-Ronald S Johanson: "אנחנו טוענים שתאי עצב פריפריאלים במסלול עיבוד המגע, כמו גם במסלול עיבוד הראיה, מבצעים חישובי מיצוי שבדרך כלל מיוחסים לעצבים בקליפת המוח".

"בצורה פשוטה יותר, זה אומר שתחושות המגע שלנו מעובדות כבר על ידי העצבים בעור, עוד לפני שהן מגיעות אל המוח לעיבוד נוסף", אומר Pruszynski. המחקר גם מתאר את היכולת של העצבים בעור להעביר את מה שהחוקים מכנים "המידע הגאומטרי" של חפצים בהם אנו נוגעים. "המחקר שלנו הראה ששני סוגים של תאי עצב מסדר ראשון הקשורים לתחושת המגע ונמצאים בקצות האצבעות, מעבירים מידע לא רק לגבי מתי אנו נוגעים במשהו ובאיזו עוצמה, אלא גם לגבי הצורה שלו".


תאי עצב. לא רק מעבירים אינפורמציה | תמונה: shutterstock

המחקר גם גילה כי יכולת העיבוד הזו של תאי העצב, תלויה בסידור שלהם על פני העור. לגילוי יש את הפוטנציאל לשנות כמה מהגישות הקיימות היום בשיקום לאחר פגיעה עצבית, מכיוון שעד כה ההבנה היתה שרק המוח עושה את כל עבודת עיבוד המידע. "אם עובדים על גידול מחדש של תאי עצב פריפריאליים על מנת להשיב יכולת תחושה לאנשים עם פגיעה עצבית, חשוב לשקול לא רק את כמות העצבים אותה מגדלים (כפי שבדרך כלל עושים), אלא גם, בהתבסס על המחקר שלנו, את האופן בו העצבים גדלים והסידור שלהם – זה עשוי להיות קריטי לסוג האינפורמציה שהם יוכלו לשלוח אל המוח", מסכם Pruszynski. מסתבר שאפשר לחשוב גם עם הידיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן