ליברמן: "יוזמת השלום הסעודית היא רלוונטית יותר מבעבר"

"על מנת לאפשר את המשכו של התהליך המדיני, אנחנו צריכים קודם כל להיפטר מחמאס. זהו תנאי הכרחי לכל מו"מ". כך אמר אתמול שר החוץ אביגדור ליברמן בראיון שהעניק ל"ג'רוזלם פוסט". "כל עוד חמאס חזק בשטח, שולט בעזה ופופולרי ביהודה ושומרון, המשכו של התהליך המדיני הוא פשוט בלתי אפשרי".

דבריו של ליברמן דומים לדברים שאמרו שרת המשפטים ציפי לבני ושר האוצר יאיר לפיד, שהציגו תוכניות הנשענות על סמכותה של הרשות הפלסטינית. ואולם ליברמן מדגיש כי זו תהיה טעות לבנות כל תהליך מדיני עתידי המבוסס על שליטתו של יו"ר הרשות אבו מאזן.

"אחרי שניפטר מחמאס, השלב הבא הוא בחירות ברשות הפלסטינית", אמר, "איזה לגיטימיות יש לאבו מאזן ברשות מאז 2006? קודם כל מיטוט החמאס ואז בחירות ברשות".

ליברמן. "יתרונות רבים בהסדר רחב יותר וקבוע ביוזמת ערב הסעודית" | צילום: רויטרס 

באשר לחידוש התהליך המדיני, ליברמן אינו רואה חזרה למו"מ נפרד בסגנון אוסלו בין ישראל והפלסטינים. במקום זאת הוא רואה בחזונו משהו הרבה יותר גדול, אותו הוא מכנה "פתרון אזורי כולל" ומכוון ליוזמה הסעודית.

"אני חושב שהיוזמה הזאת הרבה יותר רלוונטית היום", הוא אומר. "הרעיון המרכזי שבבסיס היוזמה מדבר לא רק על הסכם בין ישראל לפלסטינים, אלא גם על הסדר עם העולם הערבי כולו. בעוד שהסכם נפרד עם הפלסטינים יהיה רק כאב ראש לישראל, בשל החיכוך בנושאים כמו מעברי גבול ומסים, יהיו יתרונות רבים בהסדר רחב יותר וקבוע ביוזמת ערב הסעודית, כולל הסכמים עם מדינות מתונות במפרץ הפרסי".

ליברמן שב וקרא לכלול בהסדר עתידי חילופי שטחים עם הפלסטינים. "המשולש הערבי, למשל, ממזרח לכפר סבא, צריך להיות חלק מהמדינה הפלסטינית העתידית".

שר החוץ ציין כי הוא אינו יכול להשלים עם מצב שבו אזרחים ישראלים הפגינו ושבתו כהזדהות עם חמאס במהלך ימי הלחימה בעוד שישראלים – יהודים ומוסלמים – מאויימים על ידי חמאס. לדעתו, ממפגינים אלה יש לשלול את האזרחות הישראלית.

"מנקודת מבטי", אמר, "מי שמזדהה עם חמאס במהלך מלחמה אינו ראוי להיות אזרח ישראלי". אשר לתמיכתה הכלכלית של קטאר בחמאס אמר ליברמן: "הם עושים זאת מתוך אינטרס. זה כמו לשלם דמי חסות למישהו שלא יפגע בך. קטאר משלמת דמי חסות לחמאס כדי להבטיח את ביטחונה הפנימי, כשההסכם ביניהם הוא שיפעלו מכל מקום שהם רוצים, רק לא מקטאר".

בעניין הדרישה האולטימטיבית של חמאס לנמל ימי בעזה אמר: "כוונתם בהקמת נמל היא לעקוף את כל מנגנוני הפיקוח לשם העברת אמצעי לחימה, חומרי בנייה, הברחת לוחמים והגעת יועצים מאיראן".

שר החוץ התייחס גם להשתלחויות של רג'אפ טאיפ ארדואן, קודם ראש ממשלת טורקיה והיום נשיאה, בישראל. "אנחנו לא מחפשים סכסוך עם מדינה זאת או אחרת אבל איננו יכולים להיות שק החבטות של מנהיג זה או אחר", אמר, "אנחנו מנסים לשמר את קשרינו עם טורקיה".

בתוך כך, סעודיה קראה אתמול לפלסטינים בישראל לצאת במהלך לשלום כולל.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן