לייק מהעולם הבא: פייסבוק משנה את מדיניות "לאחר המוות" שלה

אחת השאלות אשר מלוות את האנושות מראשית ימיה היא שאלת החיים שאחרי המוות. האם "העולם הבא" אכן קיים, האם קיימת הפרדה בין גן עדן לגיהנום, אולי גלגול נשמות היא התשובה הנכונה, ואולי, בעצם, אין שום דבר "מעבר". הרשתות החברתיות אשר עוטפות אותנו מכל עבר, כבר מטילות בספק את משמעותו הסופית של המוות.

הרשתות החברתיות השונות מספקות לכולנו ישות נוספות לזו המציאותית שלנו – ישות וירטואלית. וישויות וירטואליות אינן מתות (אולי רק מתחלפות, אבל זה כבר דיון אחר). סוגיות ההתמודדות עם פרופיל של משתמש לאחר מותו היא אינה סוגיה חדשה, והיא מעסיקה את הרשתות החברתיות הגדולות כבר תקופה ארוכה. הבעיה רגישה במיוחד בכל הקשור לפרופיל המשתמש בפייסבוק – אשר מציג תמונות, סטאטוסים וקשרי חברות – ישות וירטואלית ממשית.

משנים את המדיניות לאחר יותר מעשור | צילום: shutterstock

עד לאחרונה, נהגה פייסבוק במדיניות נוקשה למדי בכל הקשור לדפי המשתמש של גולשים לאחר מותם. עם היוודע דבר הפטירה לפייסבוק, אנשי החברה היו ממהרים לחסום את הפרופיל מפני שינויים ולשנות את הגדרות הפרטיות – כך שאך ורק חברים של המשתמש יוכלו להיחשף לפרופיל אשר נותר. כעת, לראשונה לאחר למעלה מעשור של פעילות, פייסבוק הודיעה על שינוי המדיניות הנוקשה הזו.

"החל מהיום, אנו נשמר את הגדרות הפרטיות אשר הגדיר המשתמש עוד בחייו" כתבו לפני מספר ימים שניים ממנהלי הרשת בפוסט אשר פורסם תחת הכותרת "זוכרים את אהובינו". "המהלך יאפשר למשתמשים לצפות בעמודי זיכרון ובתמונות של יקיריהם אשר נפטרו, גם אם לא היו חברים – אם כך רצה המשתמש בטרם מותו. אנחנו נכבד את בחירתו של המשתמש כשהיה בחיים ונשמר את הגדרות הפרטיות בדיוק כפי שהיו במהלך חייו", כתבו.

אחד הגורמים להתנעת המהלך היו דווקא סרטוני "סיכום השנה" אשר פרסמה הרשת החברתית בסוף השנה האזרחית החולפת. מדובר בסרטון קצר, אשר מתממשק באופן אוטומטי לפרופיל המשתמש של הגולש ומציג במשך כדקה את "סיכום השנה" של המשתמש על פי ניתוח פעילותו בפייסבוק. הסרטון הציג תמונות נבחרות, סטאטוסים אשר עוררו עניין רב בקרב חבריו ושינויים עליהם העיד בדבר חייו הפרטיים (מקום עבודה, מערכות יחסים, ועוד). כל גולש הוזמן לצפות בסרטון שלו ולשתף אותו עם חבריו, במהלך שייצר "באזז" אינטרנטי רחב למשך מספר שבועות.

את הסרטים האלו ראה גם ג'ון ברלין, תושב ארה"ב אשר בנו הצעיר נפטר כשנה לפני כן. ג'ון רצה לראות את סרטון "סיכום השנה" של בנו המנוח, אך לא יכול היה לעשות זאת עקב מדיניותה של פייסבוק. לאחר שניסה לפנות לרשת במגוון דרכים ולא זכה למענה, העלה ג'ון ליוטיוב סרטון קצר, פשוט ומרגש עד כאב, בו הוא פנה ישירות למארק צוקרברג וביקש לאפשר לו לראות את הסרטון בהתבסס על פרופיל המשתמש של בנו המנוח. הסרטון הפך ויראלי תוך מספר ימים, נצפה על ידי למעלה מ-3 מיליון צופים – והגיע גם למנהלי פייסבוק.

הסרטון שריגש את מנהלי פייסבוק | מתוך יוטיוב

"לא הייתה לנו כל כוונה להפעיל את הסרטונים האלו להנצחת משתמשים אשר נפטרו", נכתב בפוסט, "אבל הבקשה של ג'ון נגעה בלבבותיהם של כל מי שצפו בה, לרבות שלנו". אך לא רק ג'ון יזכה לראות את הסרטון של בנו המנוח: "מאז עלה הסרטון של ג'ון לרשת, קיבלנו המון בקשות נוספות מבני משפחה וחברים שאיבדו את יקיריהם בשנה החולפת, וביקשו שנאפשר להם לצפות בסרטון. היום אנו גאים להכריז כי נסכים לכל בקשה שכזו שנקבל". 

המשמעות, כמובן, מסקרנת במיוחד. הישות הוירטואלית של משתמשי פייסבוק עולה מדרגה, וכבר כיום חבריהם וקרוביהם של המתים יוכלו לזכות למזכרת נוספת מיקיריהם, בדמות סרטון המסכם את השנה החולפת – מבלי להתייחס כמובן, למוות עצמו. הסרטון יציג סיכום לתמונות ולסטאטוסים שהעלו, ממש כאילו היו בין החיים. "העולם הבא" מעולם לא היה וירטואלי (וזמין) כל כך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן