לכבוש את הפסגה: המיליארדר שמאחורי יוניקלו חושף את תכניותיו

לפני חמש שנים, קמעונאות הביגוד היפנית יוניקלו (Uniqlo), שכבשה רבים בעולם (כולל הישראלים), הציגה חזון שאפתני עבור ארה"ב, עם תוכניות לפתוח כ-1,000 חנויות ברחבי המדינה. אבל הקו "back-to-basics" של מעילים קלים, חצאיות אוקספורד וכדומה, לא תפס את האמריקאים כמצופה. לאחר שסגרה שישה סניפים, לחברה יש רק 47 חנויות בארה"ב והיא לא חושפת כמה עוד היא מתכננת לפתוח.

טדאשי יאנאי, המייסד המיליארדר של יוניקלו מיפן, לא מוותר. בביקור בסוף מרץ במנהטן שחשף את קולקציית סתיו וחורף של יוניקלו, הוא סיפר לפורבס אסיה כי הוא מתכוון להאיץ את ההכנסות של חברת האם של יוניקלו, Fast Reatiling ל-29 מיליארד דולר עד 2020, הרבה יותר מ-17 מיליארד דולר בשנה שקדמה לאוגוסט 2016. הוא מהמר על צמיחה באסיה, במיוחד בסין ותאילנד. ועדיין, זו ירידה מהמטרה המקורית של יאנאי – מכירות בגובה 50 מיליארד דולר עד 2020 – מה שהיתה בטח הופכת את Fast Retailing לקמעונאית הגדולה בעולם. החברה מדורגת כרגע כקמעונאית השלישית בגודלה בעולם, מאחורי H&M (הכנסות ב-2016: 22 מיליארד דולר) וחברת האם של זארה, Intidex (הכנסות ב-2016: 25 מיליארד דולר).

טדאשי יאנאי. "אני לא מרוצה מהביצועים של המסחר האלקטרוני" | צילום: Jigneshhn

"מידע וחדשנות דיגיטלית יקבעו את המנצחת", ציין יאנאי בחיוך. "וזה האזור שאנחנו נמצאים בו". או האזור שהוא רוצה להיות בו. יאנאי רוצה לקדם את המכירות אונליין ל-30% מההכנסות, מעל ל-5% שהם נמצאות כעת. הלקוחות האמריקאים שלו מובילים את הדרך: כ-20% מהמכירות בארה"ב הן אונליין.

מסחר אלקטרוני אחראי ל-7% משוק הקמעונאות הגלובלי. Inditex ו-H&M בולמות לפי ההערכה כ-10% מהמכירות ברשת. "אני לא מרוצה מהביצועים העסקיים של המסחר האלקטרוני", מגלה יאנאי.

תצוגת קולקציית סתיו-חורף 2017 של יוניקלו | צילום: יוניקלו

הוא מקווה כי אריגים טובים וחזקים יותר יעזרו. בשלושה מרכזי מחקר ופיתוח חדשים של החברה מסביב לעולם, מדעני טקסטיל עובדים על יצירת בד דנים "מתקדם" שהוא נוח יותר, ומנסים להדפיס בתלת ממד בדי קשמיר וצמר כבשים. המאמצים האלו משלימים את שלושת קווי הטכנולוגיה של יוניקלו שמאפשרים לייצר ביגוד: Heattech – חולצות ומכנסיים שמעוצבים לנעול בתוכם חום, אשר הושק ב-20013; Ultra Light Down – חומר בידוד בו משתמשת החברה במעיליה, אשר הושק ב-2009; והחדש ביותר – AIRism – גופיות שהונדסו כדי לסלק זיעה, אשר הושק ב-2013.

החברה משתמשת גם בבינה מלאכותית גדי ליצור עיצובים שמבוססים על רכישות של לקוחות, בדרך בה נטפליקס ממליצה על סרטים על בסיס אלו שצפיתם באים. יאנאי מתכנן בשביל הלקוחות גם לקבל משלוחים ישירים מהמפעלים שלו, תוך כמה שנים. "מידע צריך להיות מתורגם למוצרים באופנה מאוד מהירה", מסכם יאנאי, "וזה יהיה שם המשחק".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן