ללא הפתעות: בנק ישראל הותיר הריבית על רמה של 0.1%

הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך החודש הבא, כך הודיעה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות נגידת הבנק קרנית פלוג. כזכור, שיעור הריבית הנוכחי במשק עומד על 0.1% – רמת הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה במשק הישראלי אי פעם. מאז הכריז הבנק על הורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ נותרה הריבית על כנה, וההחלטה היום תאמה את הציפיות המוקדמות.

בבנק ישראל הסבירו את הסיבה להחלטה, כהמשך עקבי של "מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. לאור התפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, בשער החליפין, וכן במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, הוועדה המוניטרית מעריכה שהמדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב". מדברים אלו עולה כי לא צפויה העלאה קרובה של הריבית בקרוב.

בבסיס להחלטה עמדו גם נתונים על הצמיחה ומדד המחירים לצרכן אשר פורסמו לאחרונה. מצד אחד, מדד המחירים לחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, אך הצמיחה ברבעון האחרון עלתה ב-2.5% – נתון מעודד שמצביע על "חזרה של קצב הצמיחה לזה ששרר בשנתיים האחרונות", לפי הבנק.

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג | צילום: אריק סולטן

עוד נאמר בהודעת הריבית, כי "בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".

כאמור, החלטת הבנק תאמה את הציפיות המוקדמות. איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית סמארט קפיטל, ציין הבוקר כי "הוועדה המוניטארית תקשור את השארת הריבית, לעלייה בצפי לאינפלציה מצד חזאי בנק ישראל וקריאה טובה של מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר (0.1% במדד הליבה) – מעל התחזיות גם ברמה החודשית וגם השנתית. עם זאת, הסיבה האמיתית היא מלחמת המטבעות העולמית, אשר גוררת את בנק ישראל הקטן להגיב למתרחש ולא ליזום מהלכים מקדימים".

נוי הוסיף והסביר כי "שוק ההון העולמי נמצא בישורת האחרונה לקראת שתי החלטות גורליות מהבנקים המרכזיים החזקים בעולם. ב-3 בדצמבר יחליטו בבנק המרכזי של אירופה האם להרחיב את ההרחבה המוניטארית העצומה וב-16 לדצמבר הפדרל ריזרב צפוי להעלות ריבית לאחר שנים של ריבית. במצב בו קיים "איום" של העלאת ריבית מצד אחד (ארה"ב) והמשך הדפסת כסף מצד שני (אירופה), מדדי המניות האירופאים ובראשם הדאקס הגרמני, ימשיכו לעלות ולהוות נכס עדיף על פני מקביליו האמריקאים".

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, ציין כי מול בנק ישראל עמדה היום דילמה קשה. "מצד אחד, תחזיות האינפלציה והצמיחה מצביעות על האטה משמעותית במשק מה שמרמז על צורך בהרחבה מוניטרית. מנגד, בנק ישראל יודע שהגדלת הפעילות המוניטרית תביא להעצמת ניפוח בועות בשוק ובראשן בועה בנדל"ן. בחודש האחרון פורסמו שני דיווחים סותרים על מחירי הנדל"ן: האחד של משרד השיכון והשני של השמאי הממשלתי. על פי משרד השיכון המחירים ירדו ואילו לפי השמאי הממשלתי המחירים עלו. המשותף לשני הדיווחים הינו שמספר העסקאות ירד ברבעון השלישי, מה שמראה על התקררות בשוק הנדל"ן, נתון אשר יכול להגדיל את מרווח התמרון של בנק ישראל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן