ללא שינוי: בנק ישראל הותיר את ריבית חודש ינואר על רמה של 1%

בהתאם לתחזיות, החליטה הועדה המוניטרית של בנק ישראל להותיר את הריבית במשק לחודש ינואר על רמה של 1%. בהודעה שפרסם הבנק נכתב כי "ההחלטה עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין."

בין הגורמים שציין הבנק להחלטתו היא סביבת האינפלציה הנמצאת בתחום היעד, מעט נמוך ממרכזו. בבנק ציינו את מדד נובמבר שהפתיע כלפי מטה והדגישו כי למרות עלייה מתונה בציפיות מהמקורות השונים לאינפלציה בשנה הקרובה, כולן עומדות עדיין מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

עוד ציינו בבנק את קצב הצמיחה היציב של המשק, שאף מראה סימנים להתאוששות מסוימת של הפעילות, ובכלל זה ביצוא. "בהינתן תחזיות להתאוששות בכלכלה העולמית ובסחר העולמי, הערכת חטיבת המחקר מצביעה על גידול מתון בקצב הצמיחה (ללא השפעת הפקת הגז) בשנה הבאה".

הנגידה פלוג. השאירה את הריבית על כנה גם החודש | צילום: רויטרס

הבנק מציין גם כי לאחר פיחות שנרשם בימים שלפני הדיון המוניטרי האחרון, התחזק מאז השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.1%. "בהסתכלות ארוכה יותר, לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי", נכתב.

בבנק ציינו גם את החלטת הפד מהשבוע שעבר לצמצם את רכישות האג"ח הממשלתיות שלו לכדי 75 מיליארד דולר בחודש, וכן את מחוייבותו לריבית אפסית כל עוד שיעור האבטלה בארה"ב נשאר גבוה מ-6.5%.

בסיכום ההודעה נאמר כי בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות במשקים הישראלי והעולמי ובשווקים הפיננסיים, ובפרט נוכח האי ודאות הנמשכת במשק העולמי. הבנק ישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להשיג את מטרותיו – יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית – ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים אמר בתגובה להחלטת הריבית כי "היעדר נקיטת צעדים בזירת שער הריבית תואמת את המדיניות של הימנעות מביצוע מהלכים לבלימת התחזקות השקל והמשך הישיבה על הגדר גם בשעה שהדבר גורם לפגיעה חמורה ברווחיות הייצוא ומאיימת על עתיד התעשייה בישראל. החלטת בנק ישראל שלא לשנות את הריבית גוררת להיחלשות הדולר בזירה המקומית, כאשר ייסוף השקל אל מתחת לרמת 3.48 שקלים לדולר תביא את המטבע האמריקאי לרמות השפל הקודמות."

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן