ללמוד ממסורת עתיקה: שלוש עצות ליזמים מתוך אמנויות לחימה

הכישורים שדורשת יזמות זכו להשוואות רבות – לוחמה, משחק אסטרטגי, תחרות אתלטית. אבל מה עם קונג פו? במהלך השנה האחרונה הייתה לי ההזדמנות לשהות במחיצת המאסטר העולמי של אמנות הלחימה העתיקה קונג פו, פדרו ספרו יי. בגיל 52 הוא כבר נכנס להיכל התהילה של אמנויות הלחימה העולמי וגם לזה של הקונג פו הבינלאומי.

יי גילה את הקונג פו בגיל 6 דרך משפחה פיליפינית שגרה בסביבה. בגיל 10 הוא החל ללמוד רשמית את אומנויות הקראטה, שוואי ג'יאו, וינג צ'אן והונג גה קונג פו – בה הוא מתמקד כעת. הוא גם קואצ'ר, מנטור, מומחה לאומנות גוף סינית ולאחרונה אף כותב ועורך, שמסייע לאנשים בכל הרמות לפרוץ את המגבלות שהציבו לעצמם כדי להשלים את ההישגים הגבוהים ביותר האפשריים בעבודה ובחיים האישיים שלהם.

קונג פו הוא הרבה יותר מאומנות לחימה. הוא כולל פרקטיקה שמחייבת סבלנות, אנרגיה וזמן להתמקצע. מעבר לספורט או צורת לחימה, זהו תהליך של פרקטיקה איטית ומחושבת במשך תקופת זמן ארוכה, אשר מחזקת את הגוף, את המוח ואת החשובה מכל – המחשבה.

יי לא היה ילד עם זכויות יתר. הוא למד את מוסר העבודה החזק וההתמדה מאימו, יולנדה ריברה, ואת כוח העמידה במילה שלו מאביו המאמץ מאסטר פרנק יי, שהוא אחד מאמני הלחימה הידועים בעולם.

כעת הוא מלמד יזמים ואחרים את גישת "המחשבה הנושמת", שהתפתחה במשך שנים של מחקר אישי, עבודה וחוויות אישיות. בעולם בו זמן הוא העיקר, הוא מציין כי אנשים רבים דוחפים עצמם אחורה כאשר הם מקדישים את הזמן והאנרגיה שלהם כדי לתקן את טעויות העבר. בין אם מערכת יחסים, טראומה או חוויה מהעבודה, הפוקוס על תיקון העבר הופך לתהליך מתמשך שלעולם לא מסתיים.

אומנות לחימה היא תהליך איטי וארוך שמחזק את הגוף, המוח והמחשבה | צילום: fotolia

"אם העבר לא מתוקן, כיצד העתיד יכול להיות טוב?", אנשים נוטים להאמין. בניגוד לכך, יי מייעץ לאלו שהוא מנחה להוציא את הטוב ביותר בהווה. הנה כמה עצות שלו שיכולות להשפיע על היזמים של ימינו:

1. זמן שאבד לא יכול לחזור. ברגע שחוויה עברה, היא הסתיימה ואל לגעת בה שוב. "אנשים הופכים למקובעים אם הם מאמינים שמה שעשו בעבר תמיד יגדיר את מי שהם", הוא מציין. "זה קונספט אשלייתי שנוצר על ידי המחשבה. זה נקרא חשיבה שיפוטית. זה מזיק, זה כמו כדור ושרשרת, למאמצים בהווה ובעתיד". כל טעות שאדם מבצע, בין אם מחוסר ברירה או מרשעות מכוונת, לא יכולה להימחק. הדרך היעילה ביותר להתקדם היא להכיר בכך שלא ניתן לשנות את העבר. במקום זאת, אולי תבחרו להתחיל מהיום דרך חדשה בחיים, דרך עשייה חדשה. התפיסה הזו משחררת אותנו כדי לתקן את המעוות, ליטול אחריות ולהמשיך בדרך הלמידה והגילוי. לדוגמא, יזמים רבים מכבידים על העסק העכשווי שלהם עם מחשבות של בושה או אשמה לגבי כישלונות שהם חוו בעבר. או שהם מנסים לפצות יתר על המידה על טעויות עבר, על ידי הגזמה בהווה. "אל תבזבזו את הזמן ואת החיים שלכם בעבר", יי מציע ומוסיף כי הערך של העבר הוא בלהעניק לנו את קווי המתאר למה שאנחנו עושים ומה שאנחנו לא רוצים לחזור עליו. אך העבר לא צריך לשלוט במי שאנחנו ומה שאנחנו עושים בחיים ובעסקים שלנו כעת.

2. אמון נבנה לאורך זמן. ברגע שאתם נותנים את המילה שלכם, עשו את הכל כדי לשמור עליה. כאן אמון עמוק מתחיל. בפעולה מתמשכת, הסביבה מתרגלת לשינויים שאתם מבצעים ובעקבות כך מבססת את האמון שלה בכם. בעסקים, התמדה בכיוון חדש מאפשרת לארגונים להתקדם לעבר הצלחה גדולה יותר על ידי ביסוס האמון במה שאתם עושים. במהלך הזמן, טעויות העבר פשוט הופכות לפרקים בספר שאנחנו בוחרים לא לקרוא שוב. שינוי הוא תמיד בתוך הידיים שלנו, מסביר יי. "אם שינוי מתחיל בהחלטה שנעשתה במחשבה, והמחשבה שולטת במעשים שלכם, לא אתם לא על המסלול בדרך להיות במקום שאתם רוצים להיות באותו הרגע?".

3. העתיד הוא עכשיו. כמה יזמים נופלים קורבן לחיים ועבודה תחת התפיסה "תכנית בת חמש שנים" הנצחית? זהו מצב של יזמות שהוא כל כך טיפוסי עד שהוא אפילו הומוריסטי, מאחר ורוב היזמים חייבים להודות שהם חיים בציפייה לעתיד הרחוק. עבור רבים מהם, הזמן לעולם לא חולף. כיזמים, אתם חייבים להכיר בכך שאין זמן טוב יותר מההווה כדי לבנות עתיד חזק עבור העסק שלכם, על ידי אימוץ פרספקטיבות חדשות על כל מה שאתם עושים היום.

המונח קונג פו מתייחס ל"עבודה" ול"הישג". קחו את העצה של מאסטר הקונג פו: לכו לעבוד וראו מה אתם יכולים להשיג באותו רגע ובכל יום, כדי להבטיח את ההצלחה שלכם גם כיום וגם בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן