למה אמאזון מוציאה מיליונים על דומיינים עם סיומות חדשות?

ביוני האחרון, האיגוד האינטרנטי להקצאת שמות ומספרים (ICANN) הודיע כי הוא פותח בפני חברות את האפשרות להקים שמות דומיינים גנריים לרמת-העל – הכוונה לסיומות com., gov., net. וכו'. אתמול, אחרי איסוף הבקשות ממחציתה הראשונה של השנה, האיגוד חשף רשימה של 1,930 בקשות הקצאה. הרשימה רב-גונית ומגוונת, וגם עשויה לחשוף טפח מהכיוון אליו מתקדם האינטרנט), אבל שם אחד בולט יותר מכל השאר: אמזון. ענקית המסחר האלקטרוני הגישה בקשת הקצאה למספר עצום של 76 דומיינים נפרדים – כולל app., Cloud., Free., Game., Kindle., Search., ו-Zappos.

כרגע, ישנם 22 דומיינים גנריים לרמת העל, לא כולל 250 דומיינים נוספים ע"פ מדינות ספציפיות (דוגמת il. שלנו). בהודעה המקורית, האיגוד ציין כי יכסה כ-1,000 בקשות בסיבוב ראשון זה של יצירת דומיינים חדשים. הוא גם ציין כי תעריף ההקצאה עבור כל דומיין מבוקש הוא 185 אלף דולר. חשבון זריז יראה כי אמזון פירקה למעלה מ- 14 מיליון דולר בשביל הסיכוי להביא אלינו אתרים כמו "www.amazon.smile" או "www.amazon.silk". על מה ולמה?

בתור התחלה, אלה הם לא סתם דאבליו-דאבליו-דאבליו – נקודה- אמאזון – נקודה – מה – שלא – יהיה. ריצ'רד סטוקטון, עו"ד ומחזיק מניות מרכזי ב'באנר אנד וויטקוף', אומר כי האפשרויות לדומיינים גנריים כמעט בלתי מוגבלות. בנקים, למשל, יוכלו להשתמש בהם כדי להגביר את הבטיחות; לקוחות ידעו שרק כתובות שמסתיימות ב- chase., למשל, הם בטוחים לביצוע פעולות מסחר. חברות רכב כגון פולקסווגן יוכלו ליצור דומיינים נפרדים לכל מודל; נייקי תוכל לתת ללקוחותיה אתרי "nike." משלהם', בהם יוכלו לבצע התאמה אישית וליצור חשבונות משתמש.

"קאנון הייתה הראשונה להודיע כי היא מגישה בקשה להקצאה ב-2009", מספר סטוקטון. "הם יכלו לתת לכל לקוח של מצלמות קאנון אתר, והמצלמות שלהם, ברגע שמצאו מיקום וויי-פיי, יכלו להעלות לכתובת הזאת כל דבר – העברה אוטומאטית של תמונות לאתר אישי. יש בזה אפשרויות מדהימות". 

יש גם ספקולנטים שמאמינים שמדובר במכרה הזהב הבא של האינטרנט. אחד כזה, חברה בשם "דונאטס", הגישה בקשה ל-307 דומיינים – סיפור של קרוב ל-57 מיליון דולר. "דונטס רשמה שמות רגילים וגנריים. הם שמים את כל הכסף שלהם על הסוסו השחור ומקווים שזה יעבוד", אומר סטוקטון. "אם הם צודקים, חצי מהאינטרנט יהיה בבעלותם, הם יהיו הגוגל הבאים. אם הם טועים, הם יהיו ה-pets.com הבאים".

מאחורי הספקולנטים (ואמאזון וגוגל) גם חברות אחרות ניסו לבדוק את עניין רכישת הדומיינים. ל'וריאל הגישה בקשה ל-15 דומיינים נפרדים, כולל hair., makup., ו-beauty. מיקרוסופט הגישה בקשה ל-11, ואפל ביקשה רק אחד (apple., כמובן). חברות גדולות רבות אחרות מעטרות את הרשימה, אבל היעדרה של גוגל ממנה מאוד בולט. אבל למעשה גוגל ביקשה לא פחות מ-101 דומיינים – אבל דרך חברה בשם "צ'רלסטון רוד רג'יסטרי", שתנהל את הכתובות של גוגל.

באשר לדומיינים עצמם, זה הרי עולם של אפליקציות, או לפחות – זה מה שכנראה נקליד בתיבת הכתובות שבדפדפן שלנו בשנים הבאות. לא פחות מ- 13 ארגונים שונים נרשמו לסיומת "app.", כולל רישום אחד מאמאזון, כמובן.

סיומות נוספות המסתמנות כמבוקשות: inc., home., art., shop. כמו כן, מונחים מקצועיים ועסקיים גם בולטים ברשימה – law., poker., CPA., design. – כל אלה העמידו מספרים גבוהים של בקשות. ויש גם סיומות רשמיות פחות באופיין, דוגמת sucks., שעלולים אפילו לשמש גולשים מתלוננים. 

הרעיונות, האפשרויות והקוריוזים נמשכים עוד הלאה והלאה. כל הבקשות האלו, שהחברות הוציאו עליהן במצטבר 357 מיליון דולר, שעונות על הרעיון ששם הדומיין באמת משנה. לא כל המומחים מסכימים. כך למשל, מייסדי אגודת "אנשים למען אחריות אינטרנטית" טענו עוד בזמן פרסום ההודעה: "אנו מאמינים כי נראה כעת מיליארדים של דולרים מבוזבזים על היוזמה החדשה של ה-ICANN, בעיקר ע"י חברות הטועות לחשוב כי שמות דומיינים חדשים יהוו עבורים דרך לעושר אינטרנטי, ומחברות המנסות להגן על השם שלהן בחלל אינסופי זה, בשלות להתעללות בהן". אמאזון, ורבות אחרות, מהמרות שזה לא התרחיש הצפוי. "הרבה אנשים חושבים בגדול כאן", אומר סטוקטון, "השחרור של סיומות דומיינים גנריות שעון על עיקרון מאוד לא בטוח: האם צרכנים ינדדו מסיומת ה-com., זו השאלה האולטימטיבית. רבים מהחבר'ה האלה סומכים על זה, ואומרים שזה אכן ייקרה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן