למה אנחנו לא מוכנים לקנות מצרכים ברשת?

עסקי המכולות בארה"ב מרוויחים 675 מיליארד דולר. למעשה, כל משק בית קונה מצרכים ויותר מ-90% ממשקי הבית קונים מצרכים פעם בשבוע או יותר. מוצרים רבים שנקנים כיום ברשת נחשבו פעם לבלתי אפשריים להסבה לקניות אונליין. ועדיין, מכירות המצרכים ברשת ממשיכות להיות חלק קטן בלבד מהתעשייה, ומהווים 1-3% מתעשיית הקניות.

הסיבות לכך רבות אך העיקריות שבהן סובבות סביב איכות המוצרים והמחיר. הצרכנים מסתייגים מהמחשבה שמישהו אחר בוחר את הפירות, הירקות, הבשר והדגים שלהם. אנחנו אף פעם לא שומעים את הצרכנים מדברים על איך שירות הקניות ברשת בחר עבורם מוצרים טובים יותר מאשר בחנות, ולעתים אנו שומעים דברים חמורים יותר.

בנוסף, הרווח מעסקי הקניות נמוך מאוד, והקונים ברשת לא רוצים לשלם מעבר לכך. הבעיה היא שכשאנחנו הולכים לסופר, אנחנו בוחרים לבד ומביאים עד הבית, אך כשקונים ברשת, מישהו צריך לבחור עבורנו ולספק לנו את המצרכים, מישהו צריך לשלם לעובדים הללו כך שבקניות ברשת יש חיסרון מובנה. המחיר ברשת והמחיר בחנות הוא אותו מחיר, ואם להוסיף לכך את מחיר המשלוח, הקנייה ברשת אינה משתלמת לצרכן.

חיסרון מובנה בשרשרת הקניות ברשת | צילום: fotolia

הפתרון – טכנולוגיה

אם הקונים ברשת היו יכולים להימנע מתוספת התשלום עבור הבחירה, היה נוצר שינו משמעותי בעלות. אם הם היו יכולים לתת לקונים את הביטחון והאמון שהם יקבלו מוצרים באותה האיכות שהם היו בוחרים בעצמם, ובמחיר שמתחרה במחירים בסופרמרקט, זה היה מניע את הצרכנים לאמץ את אפשרות הקניות ברשת.

הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות טכנולוגיה שתבחר את המוצרים. באופן תיאורטי, כל אחד יכול ליצור טכנולוגיה מסוג זה, אבל כשחושבים על מי שהכי מתאימה לעשות זאת ראשון, התשובה היא אמזון.

לאמזון יש קשר לקניות ברשת דרך "אמזון פרש". אבל כשמסתכלים על מה שהיא עושה בתחום, ניתן למצוא גם את "אמזון גו", טכנולוגיה שמאפשרת קנייה פיזית. לדבריו של יו וייס, מנכ"ל Blue Yonder, המכונה, שמבוססת על תוכנת החברה, מאפשרת לעזור לקונים לבחור מזון טרי באופן אופטימלי וההנחה היא שהשימוש בה יביא גם לשינוי במחיר. "ברגע שעסקי המצרכים המתפתחים של אמזון יגיעו להמונים, הדבר יקרה באופן מיידי. למוכרים האחרים לא תהיה ברירה אלא לגרום לזה לעבוד".

הצרכנים מסתייגים מהמחשבה שמישהו אחר בוחר עבורם | צילום: fotolia

אחת הטכנולוגיה שתהיה לה השפעה משמעותית היא צפייה ממוחשבת. כבר קיימות טכנולוגיות שיכולות להסתכל על החסה, לבדוק את רמת הטריות ולמיין את ההיצע כך שימנע ריקבון. הטכנולוגיה עדיין לא הופצה אך יש לה השפעה חשובה לא רק בסופרמרקטים אלא גם במסעדות.

המקום היחיד שקניות ברשת עובדות בו הוא לונדון, בזכות שילוב של מספר פקטורים: צפיפות האוכלוסין גבוה, ההכנסה גבוהה ויש הרבה צרכנים צעירים שעובדים שעות ארוכות. היות והחנויות לא פתוחות עד מאוחר, המשלוחים הם האופציה האופטימלית עבורם. בנוסף לכך, אמזון מספקת את המצרכים מ"מוריסון", רשת גדולה שפועלת בסיאטל, ואת מוצרי הטיפוח והבריאות היא מייבאת מ"תרופות בארטל". מדובר במודל חשוב מפני שהוא לא דורש רשימת מלאי נפרדת עבור מכירות ברשת. 

חברות רבות וסטארט-אפים מפתחים טכנולוגיות שיהפכו את פעולת הקנייה ברשת לקלה יותר. באופן מפתיע, זה לא מה שמונע מהצרכנים לעבור לקניית מצרכים, אלא המחיר ואיכות המוצרים. כל מי שיכול להתגבר על הקשיים הללו יראה שינוי משמעותי בהרגלי הקניות. ברגע שזה יקרה, תהיה חשיבות לאפליקציות בתחרות בין האתרים השונים, אך עד שהצרכנים יפתחו את האמון שיגרום להם לשנות גישה, לאפליקציות אין משמעות.

לאורך השנים שמענו שמוצרים מסוימים לעולם לא יוכלו להימכר ברשת, אך בסופו של דבר הצרכנים שינוי גישה בגלל הנוחות הכרוכה בכך. אני מאמין שקניית מצרכים לא תהיה שונה, ואמנם ייקח זמן עד שזה יקרה, אך זה ללא ספק יקרה. אם הטכנולוגיה תוכל לפתור את בעיית האיכות, העסקים יתפסו תאוצה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן