למה דל ו-HP נשארות עם ווינדוז 8 לאחר השקת הסרפס?

מיקרוסופט השיקה את השבוע את הטאבלט שלה, סרפס, כשהיא מכוונת כנגד אפל והאייפד שלה. ואומנם רבים מהפרטים האופפים את המכשיר החדש נותרו בלתי ידועים – בעיקר סוגיות המחיר ונקודות ההפצה – אבל מה שכן ברור הוא שמיקרוסופט פתחה במלחמה מול אותן חברות המשלמות לה עבור תוכנת ווינדוז ששמות אותה על המחשבים האישיים שהן מוכרות.

הסרפס. הכרזת מלחמה | צילום: רויטרס

אך מסתבר כי הן HP והן דל, 2 מפיצי המחשבים האישיים הגדולים ביותר בארה"ב, הודיעו כי אינן מבטלות או מקצצות את התוכניות להשיק מוצרי ווינדוז 8 משלהן – למרות ההודעה המפתיעה כי מיקרוסופט תתחרה בהן במכירת חומרה שעוּנת ווינדוז-8. מרלין שוסטאק, דוברת HP, אומנם נמנעה מלהגיב ישירות על הסרפס והשקתו, אך אמרה לפורבס בפירוש כי "יהיה (לHP) טווח רחב של מכשירי ווינדוז 8"; ומת'יו האצ'ינסון, מנהל יח"צ למוצרים עולמיים בדל, גם לא הכביר מילים אך הודיע לפורבס רשמית כי "מיקרוסופט הינה שותפה חשובה של דל, ואנו מצפים בכיליון עיניים להעמיד מערך שלם של מוצרי ווינדוז 8 – כולל טאבלטים – בהמשך השנה". 

מצד פרשני הטכנולוגיה, עולה הטענה כי מיקרוסופט נכנסת לשוק בו מיטב לקוחותיה פוחדים למעוד, אחרי סדרת עיכובים בשוק הטאבלטים בשנה שעברה. "לא נראה לי שמיקרוסופט באמת מנסה להיות אפל", נשמעה הטענה אמש מאחד מהם, בהתייחסו למודל החומרה-תוכנה הבלתי ניתנות להפרדה של אפל. 

אומנם גם דל וגם HP לא הגיבו ישירות על הסרפס, אך לשתיהן עבר של פלירטוטים עם אלטרנטיבות לתוכנה של מיקרוסופט – גם כאלו שיוצרו בתוכן וגם שיוצרו מחוצה להן – בהצלחה משתנה.

שרת מתוצרת HP, שנת 2011 | צילום: רויטרס

HP ניסתה לקנות תוכנה צרכנית משלה לטאבלטים וסמארטפונים לפני שנתיים, כשהודיעה על תוכניתה לקנות את משווק הסמאטרטפונים 'פאלם' תמורת 1.2 מיליארד דולר. בשנה שעברה, מנכ"ל החברה כי התאגיד יטמיע את ה-WebOS, התוכנה של פאלם, על כל המחשבים האישיים שלה – לצד ווינדוז. אבל אחרי שסמראטפונים וטלפונים של פאלם נכשלו, HP משכה חזרה את מוצרי החומרה הסמארטפוניים והטאבלטיים בשנה שעברה. HP גם הציעה לאורך זמן רב גרסאות קוד פתוח של מערכת ההפעלה לינוקס על תחנות העבודה והשרתים שלה, בנוסף לווינדוז ולמערכת ה-UX שלה. 

גם דל קיבלה נגיסות קטנות של אותה הסוגייה. היא אומנם ידועה בעיקר כשמשווקת מכונות ווינדוז, אבל גם מכרה שרתים שרצו על רד-האט ולינוקס, וגם מוכרת מחשבים פרטיים עם לינוקס.

במאי, דל הודיעה על "פרויקט ספוטניק" – ששם את הגירסה החדישה ביותר של לינוקס על האולטרה-בוק האחרון שלה, ה-XPS13, מתחרה חלקלק במק-בוק, שכעת ניתן לרכישה רק עם ווינדוז. דל גם מוסיפה שכבה דקה של תוכנה משלה, "סטייג'", מעל הווינדוז המותקן, בחלק ממכשיריה.

דל גם מוכרת מכשירים ניידים שרצים על האנדרואיד של גוגל. הטאבלטים מבוססי האנדרואיד של דל נאבקו קשות על פלח שוק אמריקאי עבורם, אך בסופו של דבר הופסקה במהלך השנה שעברה הן מכירת הטאבלט 7 אינץ' והן מכירת הטאבלט 5 אינץ'.

אבל לא ירחק היום בו דל תצטרך שוב להתמודד עם הכרזת תחרות כזאת – רק עם אנדרואיד. 

   סמארטפון של דל,  שנת 2011 | צילום: רויטרס

כבר דווח כי גוגל שקועה בפיתוח טאבלט משלה, אחרי שטאבלטים שפותחו ע"י חברות אחרות על בסיס האנדרואיד לא הצליחו לגזול מהמומנטום של אפל והאייפד.

אם כן, בסביבה העסקית החדשה של מיקרוסופט אורבת לה לא רק אפל – כי אם גם גוגל וקפיצתה הצפויה לשוק החומרה. דל ו-HP צריכות כעת בעיקר להתמקד בהאצת הפיתוח וההמצאות בתחום החומרה שלהן, לבדל את עיצוביהן ולצאת עם מכשירים שהצרכנים יאהבו לאהוב – ולקנות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן