למה תאגידי הענק האמריקאים מחזיקים 5 טריליון דולר "במזומן"?

לעיתים קרובות צצים ועולים דיווחים ופרסומים שונים המעלים את השאלה "למה תאגידי הענק האמריקאיים מחזיקים 5 טריליון דולר במזומן?" או "מדוע המיליונרים ובתי ההשקעות מסרבים להשקיע ושומרים על הכסף". פרסומים ומאמרים אלו מייצרים תמונה לפיה מתרחש תהליך בעייתי בשוק ההון ושאותם תאגידים או אנשי עסקים צריכים לעשות "משהו" עם כל הכסף שהם מחזיקים.

והשאלה הזו אכן עולה לעתים קרובות. גם בגופי התקשורת הכלכליים ממשיכים לשאול את השאלה, והציבור מרגיש כי תהליך בלתי בריא כלשהו מתרחש מאחורי גבו.

ובכן, התשובה הפשוטה היא שהחברות מחזיקות יותר כסף – פשוט כי יש יותר כסף בשוק. כשהכתבים השונים מתייחסים למונח "מזומן", אין הכוונה בהכרח לשטרות ומטבעות. הם מתכוונים לחסכונות נזילים, אשר אינם מושקעים בתוכניות חיסכון שונות או בנכסים כלשהם.
 
כעת, נשאלת השאלה – כמה דולר אמריקאי יש בשוק העולמי? אחד המדדים הטובים להבנת תנודתיות בכמות הכסף היא גובה החוב הלאומי האמריקאי המוחזק בידי הציבור. ובמהלך 6 השנים האחרונות, סכום זה זינק ב-140%, שהם 7.2 טריליון דולר – עד לסכום של 12.3 טריליון. ומכיוון שהכסף, גם אם לא הודפס פיזית – קיים בשוק, הרי שבכל רגע נתון, מישהו צריך להחזיק בו.

5 טריליון דולר. לא כל הכסף באמת במזומן | צילום: shutterstock

נמשיך. הפרשנים השונים טועים לחשוב כי מכיוון שבמאזני החברות הגדולות מופיעות יתרות גדולות תחת הערך "מזומן", יש בכך בכדי להעיד כי אותן חברות אינן משקיעות מספיק מכספן. ובסופו של יום, גם עם החברות הגדולות ישקיעו מחר את אותם 5 טריליון דולרים במלואם – הרי שבראייה רחבה, כבר מחרתיים נוכל פעם נוספת להצביע על מאזניהם של התאגידים הגדולים אשר יכלול יתרות מזומן בנות 5 טריליון דולר. הרי הכסף לא יעלם, או יצא מהשוק העולמי. כסף יכול רק לעבור מיד ליד, או במקרה זה – מחברה לחברה.

אפשר להניח בבטחה כי הצטברות הדולר האמריקאי בשוק העולמי תלך ותיפסק בהדרגה כבר בעתיד הקרוב. קצב הנפקת הדולרים על ידי הבנק האמריקאי המרכזי הולך ומאט, כשם שהחוב הלאומי האמריקאי המוחזק בידי הציבור הולך וחדל מלתפוח, ובמהלך השנה החולפת צמח בפחות מטריליון דולר, או 6.7%.

כמות הדולרים הקיימים בשוק העולמי תושפע אך ורק מהחלטות מדיניות של הבנק האמריקאי המרכזי, ולא מהחלטות של חברות ותאגידים בסקטור הפרטי. לכן, האשמות כנגד אותן חברות כי הן מונעות את הצמיחה במשק מכיוון שאינן משקיעות את אותן יתרות "מזומן" אשר ברשותן פשוט חסרת בסיס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן