למכירה: בית שגמר אוניברסיטה – במחיר של בית טיפש

באקלים המדברי הצחיח של יוטה הופעל במהלך אוגוסט בית חדש. גארבט הומס, האחראים על בנייתו/הקמתו/הפעלתו, טוענים כי הוא יהיה הראשון מסוגו הבנוי בצורה אידיאלית עבור האקלים היבש של יוטה: בית חכם, אשר מפיק יותר אנרגיה ממה שהוא צורך – ובמחיר דומה לזה של בתים רגילים.

הבית, המכונה "זירו הום" ("בית האפס") מצויד בפאנלים סולאריים ובמערכת ניהול אנרגיה שכוללת תרמוסטט חכם וניתוח של נתוני האנרגיה שהוא מפיק וצורך בכל רגע נתון. זה מאפשר לבית לבצע התאמה בין התפוקה הסולארית לשימוש באנרגיה.

כמובן שהבית מגיע גם עם תחנת טעינה לרכב חשמלי. כל הטכנולוגיה מספקת בידי ויוינט, חברת אוטומציה לבתים, שדורגה במקום ה-46 ברשימת החברות המבטיחות ביותר של פורבס לשנת 2013.

הבית בן 3 הקומות השיג דירוג של מינוס 1 בדירוג אנרגיית הבית (HERS), שהיא שיטת הציון של מחלקת האנרגיה למדידת ביצועי אנרגיה בבתי מגורים. לשם השוואה, בתים סטנדרטיים מקבלים בדרך כלל ציון HERS של 100.


צילום: ויווינט

תג המחיר של הבית החכם עומד על 400 אלף דולר. לא זול, אולם עדיין בטווחי המחירים של כל בית "טיפש" שנמצא בסביבה המתפתחת, אומר רנה אולרקינג, מנהל שיווק בגארבט.
"אסור להרשות בתים חדשים שאינם נבנים בצורה זאת", אמר מנכ"ל ויווינט, טוד פטרסון, ביום שלפני הסרת הלוט. "מדוע לא לנצל טכנולוגיה עכשווית שמאפשרת שימוש נוח וחיסכון בעלויות, ומשנה את הרגלי הצרכן? מדוע לא לבנות רק בתים כאלה?".

"אנחנו מעוניינים לשנות את ענף בניית הבתים", מוסיף אולרקינג. "כוונתנו היא ליצור נתח שוק. אנחנו לא יכולים להיות היחידים שבונים ככה. זו הסיבה שפתחנו את הבית בצורה שמאפשרת צפייה במתרחש בפנים: אנו רוצים שהוא ישמש כדגם לשיטה העתידית לבניית בתים".

אנליסט Idc, ג'ונתן גאו, רואה את הבית החכם כפרויקט תצוגה לאוטומציית הבית ולבתים עם אפס צריכה נטו, יותר מאשר כמוצר שניתן לייצר בקלות ולשחזר בהצלחה באיזורים אחרים של המדינה. "הבית מתאים יותר למקום עם הרבה מאוד שמש, אבל עם צורכי קירור מועטים", הוא מסביר.

טכניקה קלה לעיכול

הנוף חסר העצים המקיף את זירו הום הופך את הפקת האנרגיה הסולארית לקלה בהרבה ביחס למקובל בבית פרברים טיפוסי. ויוינט וגארבט אמנם טוענות לעלות אפס של חשמל, אבל תושבי הבית יצטרכו להישאר מחוברים לרשת החשמל לצורכי גיבוי, אומר מאט פיינשטיין, אנליסט בלוקס ריסרץ'. "אם תהיה רק אנרגיה סולארית ללא גיבוי, מה יקרה כשיגיע רצף של כמה ימים מעוננים?", שואל פיינשטיין.

במשך שנים מדברים על בתים חכמים, וההתקדמות איטית מהצפוי. התקנת מערכות אוטומציה היא דבר מאתגר, והתועלת אינה מספיקה ליצור שפע של צרכנים. אולם לאחרונה הצטרפו למשחק כמה שחקנים גדולים, במיוחד בתעשיית הפס הרחב, וחברות כמו AT&T, וריזון וקומקסט עלו כולן למגרש.


מנכ"ל ויווינט, טוד פטרסון | צילום: מתוך יוטיוב

נכון לעכשיו, ויוינט היא ספקית שירותי אוטומציית הבית הגדולה ביותר בצפון אמריקה, והיא התקינה עד כה 800 אלף יחידות. החברה התרחבה באגרסיביות לתחום הסולארי בשנה האחרונה. החברה הבת, ויוינט סולאר, שהוקמה רק בשנה הקודמת, היא כבר המתקינה השניה בגודלה בבתי מגורים בארה"ב.

"ויוינט היא אחת מהחברות שבאמת דוחפת את העניינים קדימה בתחום אוטומציית הבתים", אומר גאו. לא כל כך מבחינת הטכנולוגיה שעומדת בבסיס העניין, אלא יותר בתחום אריזת הטכנולוגיה הזו והצעת חבילת פתרונות שהלקוחות יכולים להבין ולעכל".

כרגע, גאדג'טים כגון התרמוסטט החכם הם נהדרים, אולם מהווים מוצרים מבודדים שאינם יוצרים אינטראקציה עם משהו נוסף, ואינם מציעים מכלול מפתה ללקוח.

גם השחקנים הפיננסים מרכזים את תשומת לבם בהזדמנויות שנוצרות בענף הבתים החכמים חדשות לבקרים: בשנה שעברה, רכשה ענקית קרן ההשקעות הפרטיות, בלקסטון גרופ, את ויוינט תמורת 2 מיליארד דולר. ובתחילת אוגוסט, חברה נוספת מיוטה העוסקת בשירותי אוטומציה לבתים יצאה להנפקה במחיר של 16 דולר למניה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן