למעלה מ-3.2 מיליון עובדים: מי הוא המעסיק הגדול ביותר בעולם?

אחת הדרכים הנפוצות ביותר להפריד בין החברות והעסקים השונים במשק היא, באופן טבעי, לפי הגודל. העסקים הקטנים כוללים (על פי רוב) מספר עובדים בלבד; העסקים ה"בינוניים" מעסיקים כמה עשרות בודדות של עובדים; העסקים ה"גדולים" כבר מעסיקים עשרות רבות ואף מאות עובדים; ומעל כל אלו ניתן למצוא את תאגידי הענק – אותן חברות עצומות אשר מעסיקות אלפי עובדים ויותר ברחבי העולם כולו. אך גם אותם תאגידי ענק, מסתבר, הם רק חוליה נוספת בשרשרת – ומביטים מלמטה על כמה מהמעסיקים הגדולים ביותר בעולם. הקביעה לפיה "הכל יחסי" מעולם לא נשמעה רלוונטית יותר.

בדו"ח מיוחד שפרסם לאחרונה פורום הכלכלה העולמי (the World Economic Forum) סקרו החוקרים את עשרת המעסיקים הגדולים ביותר ברחבי הגלובוס. החוקרים בחנו את השוק הפרטי והציבורי, בדקו חברות תעשייה וותיקות לצד חברות היי-טק צעירות, והשוו בין חברות אמריקאיות לבין מדינות דוגמת הודו וסין. בסיום חודשים ארוכים של עבודה, אנשי הפורום פרסמו, כאמור, את הדו"ח המיוחד – שגורם אפילו לתאגידים בני עשרות אלפי עובדים להיראות קטנים במיוחד.

המעסיק הגדול ביותר על כדור הארץ. חייל בצבא ארה"ב | צילום: thinkstockphotos

על פי הדו"ח המדובר, המעסיק הגדול ביותר בעולם הוא משרד ההגנה האמריקאי. אותו משרד מעסיק לא פחות מ-3.2 מיליון בני אדם ברחבי העולם (מעט פחות מכל כוח העבודה במשק הישראלי כולו). מדובר אך ורק בעובדים המועסקים על ידי המשרד באופן ישיר (ללא עובדי קבלן), ומדובר בנתון הגבוה פי עשרות מונים מכל יתר משרדי הממשל האמריקאי גם יחד. "עובדי המשרד" כוללים את כל דרגות הפקידות השונות, את כל אנשי כוחות הביטחון בארה"ב וגם את אנשי התעשייה הביטחונית, אשר חלקים גדולים ממנה מוכפפים למשרד ההגנה. מספרם האדיר של עובדים אלו הופך את משרד ההגנה האמריקאי למעסיק הגדול ביותר בעולם – ובפער גדול מיתר המתמודדים.

במקום השני נמצא "צבא השחרור העממי" הסיני, אשר מעסיק באופן ישיר 2.3 מיליון בני אדם. אם לרגע המספר נשמע נמוך לאחר זה של משרד ההגנה האמריקאי, חיזרו שוב על הנספר: בצבא ארה"ב מועסקים 2.3 מיליון בני אדם. לשם השוואה, בצה"ל מועסקים כ-200,000 חיילים בשירות סדיר בלבד.

במקום השלישי נמצאת המעסיקה העסקית הגדולה ביותר בעולם: רשת חנויות הכלבו האמריקאית וולמארט, אשר מעסיקה ברחבי העולם 2.1 מיליון עובדים. אחרי ניתן למצוא את תאגיד מקדונלד'ס עם 1.9 מיליון עובדים ברחבי העולם. את ה"חמישייה הפותחת" של הדירוג משלימים שירותי הבריאות הממלכתיים בבריטניה, בהם מועסקים 1.7 מיליון עובדים.

המעסיק הפרטי הגדול בעולם. וולמארט | צילום: מתוך ויקיפדיה

במקום השישי נמצאת רשות הדלקים הסינית הלאומית, המעסיקה 1.6 מיליון עובדים, ואחריה חברת החשמל הלאומית בסין עם 1.5 מיליון. במקום השמיני נמצאת חברת הרכבות ההודית, בה מועסקים 1.4 מיליון בני אדם (ברכבת ישראל, לשם השוואה, עובדים מעט יותר מ-2,000 עובדים). צבא הודו צמוד אחריה עם 1.3 מיליון, ולסיום – תאגיד הטכנולוגיה הטאיווני פוקסקון, עם 1.2 מיליון עובדים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן