“למענקי הדיור בפריפריה עלולות להיות השפעות שליליות על השוק”

"למענקים יכולות להיות גם השפעות שליליות על שוק הדיור, ולגרום להעלאת מחירים. אם המטרה היא לעודד הגירה לפריפריה, עלינו לבדוק כמה באמת התחלות-בניה היו באזורים אלו. לא רק שלא הייתה עליה אלא נרשמה ירידה בהתחלות הבנייה. כנראה שהמענקים ניתנו למי שבכל מקרה התכונן לעבור לפריפריה" – כך אמר היום נציג האוצר, אריאל יוצר, בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בנושא ביטול מענק הדיור בפריפריה.

בתחילת הדיון הסוער אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), כי התביעות המשפטיות מצד האזרחים, על הפרת הבטחה שלטונית, יעלו למדינה בסופו של דבר הרבה יותר מאשר המענקים עצמם. "מטרת התכנית היתה לעודד הגירה לפריפריה כדי לחזק את החוסן הכלכלי והחברתי, להוריד את מחירי הדירות, ולהפחית את מעמסה הכלכלית על האזרח", אמר כהן אולם טען גם כי האוצר לא אהב את ההחלטה על המענק מלכתחילה, וראה בהקמת הממשלה החדשה הזדמנות לביטולה. 

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

ח"כ איציק שמולי (העבודה) טען כי ביטול המענק מחסל לזוגות צעירים את תכניתם לבנות בית בפריפריה: "אחרי כל המילים הגדולות וההבטחות של הממשלה, באבחת-החלטה היא חותכת את עורק החיים, המזרים דם חדש לפריפריה", אמר שמולי. "60 אלף שקל הם כ-10% משווי הדירה באזורים אלו, והמינימום שהמדינה חייבת כלפי אזרחיה הוא להאריך את ההחלטה לעוד שנה, כדי לאפשר למי שהחל בתהליך והסתמך על הבטחת הממשלה – לסיימו".

צילום: אהוד כהנים

חברו לסיעה, ח"כ מיקי רוזנטל, קרא להסדיר את שוק השכירות בפיקוח ממשלתי, ולקבוע מנגנון הוגן של תשלומים והצמדה. ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו) שאל "האם הדרום שסבל את מתקפות הטרור, ראוי לכפיות-הטובה-הזאת מצד הממשלה?!", ואילו חברתו לסיעה, אורלי לוי-אבקסיס הבהירה כי המשך המענקים יהיה אחד מהתנאים של ישראל ביתנו לתמיכה בתקציב המדינה.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) טען כי המענקים הביאו דווקא לעלייה של 71% בבניה בפריפריה, וכי "ביטול המענק נועד לפגוע בחרדים – וכל החברה, כולל זוגות צעירים שרובם לא חרדים, סובלת מכך".

שר השיכון אורי אריאל הודה כי "אין ספק שחלק מהחלטות הממשלה לא מטיבות עם שוק הדיור. חייבים שיווק דירות מאסיבי בכל הארץ, והלחץ של כולם ודאי יכול להועיל". אריאל הזהיר כי לא יאפשר שחברת קבלניות ינצלו הנחות, על חשבון האזרח – וימכרו את הדירות במחירים גבוהים. הוא סיפר כי נועד לאחרונה עם חברת "אזורים" ומקווה בקרוב לחתימת הסכם לבניית מאות יחידות דיור בערד. מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו הוסיף כי האוצר החליט לבדו על ביטול המענק, וללא התייעצות עם הגורם המקצועי.

בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה כי יש לאפשר לכל מי שנכנס לתהליך הרכישה לקבל את המגיע לו, ופנה לראש הממשלה ולשר האוצר לקיים את ההבטחה השלטונית שניתנה לרוכשי הדירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן