למרות האזהרות: מועצת הביטחון של האו"ם תסיר את האמברגו על יצוא יהלומים מחוף השנהב

בשבוע הבא עתידה מועצת הביטחון של האו"ם להקל מעט באמברגו בן העשור על חוף השנהב, ולהסיר מעליה את האיסור על יצוא יהלומים, כך מסרו דיפלומטים לרויטרס,. זאת, בניגוד לדעתם של מומחים באו"ם, שטוענים כי אמצעי האמברגו נכשל בעצירת ההעברה הבלתי חוקית של יהלומים גולמיים מחוץ לגבולות המדינה.

המדינה המערב-אפריקנית, שנמצאת בשלהי עשור של משבר חמור, ששיאו במלחמה קצרצרה בשנת 2011, לחצה על מועצת הביטחון לסיים את אמברגו היהלומים שהוטל עליה ב-2005, בעקבות התעוררות נוספת של מלחמת האזרחים שם שהחלה ב-2002.

הטיוטה, שנוסחה על ידי צרפת והופצה ל-15 החברות במועצה, מציעה להסיר את אמברגו היהלומים בשלמותו ולהקל באמברגו הנשק שהוטל על המדינה ב-2004, כך שהממשלה תוכל לרכוש נשק קל מבלי לקבל את אישור הועדה של האו"ם לכך. הממשלה עדיין תצטרך להודיע לועדה על רכישה שתבצע. "ישנו קונצזוס על כך", אומר אחד הדיפלומטים במועצה, כשהוא מבקש להישאר אנונימי.

10 שנים של אמברגו על יצוא יהלומים | צילום: shutterstock

מועצת הביטחון עשתה שינוי דומה בשנה שעברה לאמברגו נשק שהיה מוטל על סומליה, ואישר לממשלה במוגדישו לחזק את כוחות הביטחון שלה. דיפלומט נוסף, חבר המועצה, שביקש להישאר בעילום שם, אמר שהסרת אמברגו היהלומים דווקא תעזור למגר את הסחר הבלתי חוקי, שלטענתו התגבר בשל האמברגו.

חוף השנהב קיבלה בנובמבר האחרון את אישור ארגון "Kimberley Process", הגוף שאמון על מניעת מכירות של "יהלומי הדמים" מאזורי קונפליקט נפיצים בעולם. טיוטת ההחלטה אומרת שאמברגו היהלומים יוסר כליל "לאור ההתקדמות שנעשתה לכיוון יישום ה-(KPCS (Kimberley Process Certification Scheme ופיקוח רחב יותר שיושת על התחום".

דאגות המומחים

אולם, מומחים מהאו"ם דיווחו החודש למועצת הביטחון "שהצעדים וההגבלות שנכפו על ידי מועצת הביטחון.. לא מנעו את היצוא של יהלומים גולמיים מחוף השנהב".

עוד מציינת קבוצת המומחים כי "למרות שזיהתה ודיווחה על הפרות של האמברגו בשנת 2006, הרשויות בחוף השנהב לא התקדמו כלל במלחמה במבריחי היהלומים או נקטו אי אילו יוזמות קונקרטיות עד היום", אומר הדוח.

מומחי האו"ם, שאחראים על פיקוח ויישום משטר הסנקציות, כולל בכל מה שקשור לאמברגו על נשק, כתבו מכתב ל-Kimberley Process בו התוודו על חששותיהם, והזמינו אותם לדון יחד כיצד ניתן לגשת למצב הנוכחי בצורה המיטבית.

 המומחים טוענים שהתנאים אינם בשלים להסרת הסנקציות | צילום: Shutterstock

המומחים דיווחו שקצין בכיר בחוף השנהב שבר את האמברגו והייתה "ראיה חזקה" לכך שהוא השתמש ברווחים על מנת לתמוך בחיילים הנאמנים אליו בתוך הצבא. המומחים גם העלו דאגה שרווחי היהלומים משמשים לרכישת כלי נשק, תוך הפרת אמברגו הנשק המוטל על המדינה.

טיוטת ההחלטה מבקשת מממשלת חוף השנהב לעדכן את המועצה על תוכנית הפעולה שלהם בכל מה שקשור "ליהלומים, כולל כל פעולה שנעשתה על מנת להתערב בהברחה בלתי חוקית, הקמת שלטונות המס במדינה, ועל כל פעולה פיננסית שקשורה ביהלומים".
באוקטובר העריכו החוקרים כי השווי השנתי של הסחר ביהלומים בלתי חוקיים הוא בין 12 ל-23 מיליון דולר.

לפני האמברגו, חוף השנהב הפיקה כ-300,000 קאראט של יהלומים מדי שנה, שמוערכים בכ-25 מיליון דולר, לפי מומחים בענף. השלטונות במדינה אמרו שהם רוצים לעשות מהפכה בתחום, וזאת על מנת לבנות את מדינתם מחדש, לאחר תום המלחמה. האמנם?

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן