למרות המפולת בשווקים: הריבית במשק תיוותר ללא שינוי גם החודש

הריבית במשק תיוותר על רמתה הנוכחית גם במהלך החודש הקרוב, זה החודש ה-6 ברציפות – כך על פי הודעתה של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל. כזכור, הוועדה החליטה הלוריד את הריבית במשק לרמה של 0.1% (רמתה הנמוכה ביותר אי פעם) בחודש מרץ האחרון – ומאז נותרה הריבית במשק על כנה.

הבוקר, כזכור, נשמעו קולות שונים במשק אשר העריכו כי בנק ישראל יוריד את הריבית לשפל היסטורי – ויקבע ריבית אפסית במשק. הערכות אלו נשמעו בלגובה למפולת אשר חווים שווקי המניות בארץ ובעולם במהלך הימים האחרונים, ואשר מחקה כבר 5 טריליון דולר מהשווקים בעולם (על פי סוכנות בלומברג).

אך חרף הטלטלה בשווקים, כאמור, החליט בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי גם החודש. בין הסיבות להחלטה מנה הבנק את עליית מדד המחירים לצרכן במהלך התקופה האחרונה, אשר עומד ביעד האינפלציה במשק. בנוסף, במהלך החודש האחרון השקל נחלש ביחס ליורו ולדולר (התחזקות השקל היא זו שהביאה, כזכור, להורדת הריבית האחרונה בחודש מרץ). לסיום, חושש הבנק כי הורדת הריבית לרמה אפסית תשפוך עוד שמן על מדורת הנדל"ן (הבוערת בלאו הכי) במשק הישראלי, שכן שיעור ריבית נמוך יותר ישלח משקיעים נוספים להשקיע בשוק הדיור.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג | צילום: אריק סולטן

במוקד תשומת הלב עומדים כעת שערי המט"ח לעומת השקל, כששער היורו מזנק בתגובה להחלטת הריבית. בשעה זו מזנק שער היורו ב-2.4% ונסחר סביב 4.45 שקלים ליורו.

"ההחלטה של בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי היא טעות קשה אשר זורקת את הכלכלה הישראלית אל המערבולת העולמית ללא כל כלים או גלגלי הצלה", אמר בתגובה להחלטה אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן." הנתונים כולם תומכים בצעד אמיץ וברור של בנק ישראל, כפי שעושים כל הבנקים המרכזיים בעולם. חוסר המעש הזה מהווה אוזלת יד אשר עלולה לגרור את הכלכלה הישראלית למקומות מסוכנים". 

אילן ארצי, מנהל ההשקעות בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, טען כי "בנק ישראל לא יוכל להמתין עוד זמן רב. הבנק מבין שלא נותרו לו אמצעים רבים לתמוך במשק במצב משבר ולכן מהסס להוריד ריבית בעת הזאת. גם הפיחות בשקל מסייע להחלטה להמתין מעט. יחד עם זאת גדל הסיכוי להורדת ריבית בחודשים הקרובים לנוכח הסערות בכלכלה העולמית, האינפלציה האפסית הצפויה והצמיחה הנמוכה בכלכלה הישראלית". סמנכ"ל החטיבה הפיננסית בבנק מרכנתיל, ציון בקר, טען כי "התפקיד המרכזי של נגידי הבנקים המרכזיים בפתרון המשבר הסתיים". לדבריו "הרעידות בשווקים בשבוע האחרון צריכות להוות קריאת השכמה לממשלות, ושרי אוצר, ולהשפיע על תקציבי מדינה, סדרי עדיפויות במשק ורפורמות מבניות עמוקות. ההשפעה תהיה מהותית לאין ערוך מאשר הורדת הריבית ב- 0.1%".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן