למרות הסנקציות: גידול בייצוא מארה"ב לאיראן

הסנקציות המערביות על איראן אולי הצליחו להחליש את המשק המקומי אך לא עצרו את הקשרים המסחריים של המדינה עם חברות אמריקאיות. על פי נתוני מסחר שפורסמו בארה"ב נראה כי היקף הייצוא לאיראן עלה בשנה האחרונה בכמעט שליש. בשמונת החודשים הראשונים של 2012 הגיע הייצוא לאיראן ל-199 מיליון דולר, זאת לעומת 150.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

למרות ירידה בייצוא חלק מהסחורות ההומניטריות מארה"ב לאיראן, נרשם גידול בייצוא חלב וסחורות רפואיות, אשר להם ניתן אישור מיוחד על ידי משרד המסחר האמריקאי. אולם, בשל הסנקציות המערביות קיים קושי בקבלת תשלום מספקים איראניים על העסקאות עם ארה"ב. 

צילום: רויטרס

העלייה הגדולה ביותר בייצוא מארה"ב לאיראן נרשמה בקטגוריית הדגנים. בשנה האחרונה נרשמו עסקאות בהיקף של 89.1 מיליון דולר למכירת חיטה ודגנים אחרים. אמנם בשנה שעברה לא בוצעו מכירות חיטה אך בוצעו מספר עסקאות למכירת תירס ב-21 מיליון דולר. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עם זאת במספר קטגוריות ייצוא נרשמה ירידה חדה. כך למשל ייצוא התרופות, הן לבני אדם והן לבעלי חיים צנח ב-42% מ-26 מיליון דולר ל-14.9 מיליון. כמו כן גם ייצוא הנייר ומוצרי גלם אחרים נחתך ב-57%, מ-40.9 מיליון דולר ל-17.4 מיליון. לעומת זאת, בקטגוריית מוצרי רפואה אלקטרוניים מתקדמים נרשמה עלייה של למעלה מ-60%, מ-7.8 מיליון ל-20.3 מיליון דולר. 

ייצואנים אמריקאים רבים מתלוננים על כך שהם לא מקבלים תשלום מהלקוחות באיראן, זאת בשל ההפסדים הכבדים שספגו הבנקים האיראניים מאז החלו הסנקציות על המדינה. ארה"ב החרימה את המערכת הבנקאית באיראן בשל קשריה עם ארגוני טרור הפועלים נגד העולם המערבי.

אמנם לא כל הבנקים באיראן נפגעו מהסנקציות המערביות, אך אלה שהתחמקו מההשלכות הכלכליות הקשות הם בעיקר מוסדות פיננסיים קטנים בעלי גישה מוגבלת למטבע זר. 

ארה"ב, האיחוד האירופי ומספר בנות ברית נוספות הפעילו סנקציות כלכליות שונות על איראן בניסיון לגרום לממשל האיראני לעצור את תוכנית החימוש הגרעיני. איראן מכחישה כי תוכנית הגרעין שלה נועדה לשימוש עויין וכי היא נועדה לצרכי חשמל פנימיים וכן לפיתוח אבטיפוסים רפואיים. 

כתוצאה מהפעלת הסנקציות, החלו מוסדות פיננסים בינלאומיים רבים לסגת מקשריהם עם איראן מחשש לענישה. בנוסף, גם משקיעים רבים ויתרו על המדינה על מנת להימנע מהאשמות לגבי ניהול קשרים עם איראן במישרין או בעקיפין. 

העונשים הכלכליים המערביים הם חלק מפעילות נרחבת בשני מישורים במסגרתה מנסות המדינות המערביות לפתור את הקונפליקט עם איראן גם בדרכים דיפלומטיות. 

דיפלומט מערבי אמר כי מטרת הסנקציות האמריקאיות על איראן היא פגיעה בממשלה במדינה ולא באזרחים. אולם הוא הודה בכך שהגבול בין השניים נעשה מטושטש עם הרחבת הענישה הכלכלית המערבית על המדינה. 

עוד אמר הדיפלומט כי המערב מנסה להימנע ממצב דומה לזה שהיה בעירק תחת שלטונו של סאדם חוסיין, אשר השתמש במחסור באמצעים רפואיים וסחורות הומניטריות שנוצר עקב סנקציות על המדינה בקמפיין התעמולתי שניהל נגד ארצות המערב. לדבריו, "נעשים מאמצים רבים שלא לתת לאיראן נשק תעמולתי דומה שעלול לפגוע קשות בארצות המערב". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן