למרות הסנקציות: עסקי הפחם באיראן משגשגים

למרות הסנקציות המערביות על איראן, שרק הולכות ומחריפות, ישנו ענף אחד במשק של הרפובליקה האיסלאמים שמצליח לשגשג. שימוש מתווכים מפוקפקים, מספר חשבונות בנק וצי של ספינות רפאים מסייע לתעשיית הפחם האיראנית להמשיך לתפקד בהצלחה בשעה שכלכלת המדינה קורסת.

בעקבות הקשחת הסנקציות מצד ארה"ב ואירופה, איראן מסתמכת כיום בעיקר על המסחר הימי שלה להצלת המדינה. רק באמצעות ספינות יכולה המדינה לקבל עדיין משלוחים של מזון, תרופות וחומרי גלם לתעשייה. 

אוקראינה היא בן המדינות הבודדות שממשיכה את קשרי המסחר עם איראן למרות הסנקציות. המדינה מספקת לאיראן משלוחי פחם לבישול וכן חומרי גלם לתעשיית הברזל והפלדה שלה. 

"בעבר איראן הייתה קונה כמויות גדולות של פחם בישול מאוסטרליה, אך זו הפסיקה עימה את קשרי המסחר מחשש להשלכות כלכליות קשות עקב הסנקציות, לכן כעת איראן מסתמכת על הפחם מאוקראינה", מסביר מקור בכיר בתעשיית הפחם בבריטניה. 

נמל איראן | צילום: רויטרס

בעוד שפחם לא נחשב לסחורה צרכנית, גם הוא נכנס לרשימת האיסורים שהטיל האיחוד האירופי במסגרת החרפת הסנקציות על איראן שאושרו בשבוע שעבר. כתוצאה ממהלך זה, גדל התלות של איראן בפחם, משום שכעת המדינה צריכה לייצר פלדה בעצמה. 

לדברי מקור בתעשיית הפלדה באירופה "איראן היא אחת המדינות בהן תעשיית הפלדה גדלה בקצב המהיר ביותר. לכן היא זקוקה לחומרי גלם עבור הענף בכמות גדולה מאוד". עובדה זו מהווה תמריץ עבור החוסרים האוקראינים, שנהנים מעסקאות בשווי 25 מיליון דולר בחודש.

לדברי מנכ"ל בימקו חברת הספנות הגדולה בעולם הסנקציות על איראן היום כוללות ביטול ביטוח על ספינות סחר ,אולם כמו ברוב המקרים, בשל הסיכון הגבוה גם הרווחים עשויים להיות גדולים עבור מי שמוכן לקחת אותו. 

מקורות שניהלו קשרי מסחר ימי עם איראן מספרים כי בשל הסיכון הרב העסקאות מתצעות בדרכים מסועפות. לעיתים קרובות התשלומים על העסקה מגיעים ממספר בנקים ובמספר מטבעות, ביניהם הרובל הרוסי. 

גם הסוחרים האוקראינים נאלצים לחפש דרכים יצירתיות לסגור עסקאות עם איראן. לטענת הסוחרים, בשל ריבוי המתווכים והמוסדות דרכם עוברים הכספים, לא ניתן לדעת מיהו הלקוח הסופי של הסחורה שמועברת לאיראן.

בין הטקטיקות בהן נוקטת איראן לטשטוש עסקאות הסחר עימה גם החלפת ספינות באמצע השיוט והוצאת מכרזים על מסמכי המשלוח. בשל שיטות אלה, המקלות גיבוי ממשלת איראן ספג נשיא המדינה מחמוד אחמדיניג'אד ביקורות רבות. 

האזרחים באיראן הביעו את זעמם על ההתנהלות הכושלת לטענתם של הממשלה במדינה והאשימו אותה בקריסת הכלכלה. גם הירידה המתמשכת בהכנסות ממסחר מלבה את הכעס של האיראנים שלא מהססים לצאת לרחובות ולהביע את התנגדותם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן